02 de març 2010

Publicitat i obres d'art


A l'esquerra, pintura de Pablo Picasso per al restaurant Els 4 gats.


A la dreta, pintura de Ramon Casas per a la marca Anís del Mono.



La publicitat és un art. Un art utilitari que té per destinatari una massa social que sap que la publicitat és una comunicació persuasiva. Per mitjà del disseny gràfic i dels mitjans audiovisuals es construeix un codi de fàcil descodificació per la col·lectivitat a qui s'adreça.
Alguns artistes són els autors de cartells i d'etiquetes per a envasos, com per exemple el pintor modernista Ramon Casas, per a la marca Anís del Mono o per a la firma Codorniu. També Joan Miró es veu representat al logo de «La Caixa» amb un fragment d'una obra.
D'altra banda, molts anuncis utilitzen les referències artístiques per dotar de distinció el producte, buscar el prestigi estètic, sumar-se a l'efemèride d'un artista. Vegeu l'exemple del cartell de promoció de La Costa Brava, amb una fotografia de nit de Cadaqués, on no utilitzen cap obra de l'artista referenciat sinó un element verbal que identifica el personatge de Dalí (no caldria la foto, però reforça la idea) i que està gravat en el subconscient de l'auditori.

La bellesa, talment l’he contemplada
que tinc la vista plena de bellesa.
K. P. KAVAFIS