27 de març 2010

Il·lustradors, il·lustradores que s'emporten la palma

M'agrada que les publicacions de literatura de ficció adreçada a adults continguin il·lustracions. Si la majoria de les col·leccions no en contenen té a veure amb l'escassedat de recursos econòmics del sector, no pas perquè la il·lustració sigui un factor que rebutjaria un lector no infantil. M'agraden els llibres il·lustrats, doncs. No només els que s'adrecen a infants, no només els llibres que són obres d'art, com els que publica el Círculo (penso amb La Divina Comèdia, amb les espectaculars pintures de Miquel Barceló, o Salomé, amb els collages de Gino Rubert.) Tota aportació d'un bon artista plàstic revaloritza el text, hi aporta una interpretació nova, hi dialoga en pla amistós o crític.
M'agrada comentar les il·lustracions i els cartells publicitaris de tot tipus. Vaig comentar en aquest blog el magnífic cartell que anunciava el Carnaval de Reus. L'autora, la il·lustradora Marta Anguera, em va escriure sorpresa: "m'ha sobtat moltíssim que algú hagi valorat la feina d'una vessant més professional, com tu ho has fet. (Durant un mes, la majoria de persones de la faràndula carnavalera, només han fet que criticar d'una manera despectiva la meva feina), però no n'he fet cas, en canvi trobar el teu blog m'ha fet il·lusió i una gran sorpresa."

Davant la invisibilitat de les il·lustracions, faig aquí homenatge als sis artistes que han posat imatges plàstiques a diverses de les obres de les quals sóc autora:



Il·lustració de la portada del conte L'Aixecacases. Eivissa: Res Pública Edicions, 2002.





Il·lustració de Conrad Muntada per al conte Les orelles tenen parets. Lleida: Pagès edicions, 2002.





Portada de Photonia/Cover per a la novel·la Dret d'admissió. Barcelona: Viena Edicions, 2003.








Il·lustració d'Àfrica Fanlo per al conte Familiar al cava. Revista Cavall Fort, 2008.






Il·lustració d'Àgata Gil per al conte La draga sense escates. Barcelona: Publicacions de l'Abadia de Montserrat, 2008.











Il.lustració d'Adrià C. M. per al conte El geni del moscatell. Duesaigües. La revista, núm. 2, 2009.