20 de gener 2024

«LAIETANA 43. EL CAU DE LA BÈSTIA», A 3CAT

Per accedir al documental de 3cat, cliqueu la imatge
El documental "Laietana, 43. El cau de la Bèstia" ha pogut identificar una quarantena d'agents de la policia autors de les pallisses i vexacions, responsables de la primera "Brigada Político-Social, a la comissaria de la Via Laietana de Barcelona entre els anys 40 i els 80, tot i que el documental recull testimonis encara més recents. S'hi reprodueix el circuit dels detinguts fins arribar a les habitacions reservades a la tortura. A més d'acarnissar-se amb els politics s'hi maltractava habitualment el petit delinqüent.

Blanca Serra Puig va ser perseguida pel règim franquista per la seva activitat política independentista. Recorda com dins de la prefectura regnava "un odi i una ràbia tremenda a la catalanitat". Pels que compartien les seves idees en aquella època, l'"edifici tòxic" de Via Laietana simbolitzava la repressió sistemàtica del catalanisme: "La primera vegada a la Via Laietana vaig demanar 'vull un advocat' —em sembla que ho vaig dir en català— i de la bufetada vaig anar a parar a una altra banda", explica.  

Miguel Núñez, dirigent del PSUC, recorda: "Quan em vaig desmaiar, em van despenjar. Tenia el braç mort i l'espatlla dislocada. Antonio Creix va cridar al  forense. Em va auscultar i vaig sentir que deia: "Té una arrítmia forta però el podeu tornar a penjar".

I testimonis i més testimonis. Amb un clam unànime: l'edifici representa l'odi a la catalanitat, emana desgràcies. S'ha de reconvertir.