14 de gener 2022

LLIBRES D'ARTISTA, LLIBRES-OBJECTE...

¿Com podria anomenar aquests objectes d'art? Llibres desplegables, llibres-objecte, llibres enrotllats, escultures de paper, poemes envasats..., un espai d'intimitat on bolcar l'univers subjectiu de pensaments i emocions.

Al voltant d'una idea —que fins ara ha estat un poema preexistent— combino elements i materials que interaccionen i provoquen un diàleg inesperat. Situo, doncs, el poema com a punt de partida, com a desig de representació de l'escriptura i la memòria, per crear una peça orgànica independent. Sensible.

Segurament que ja havia vist llibres d'artista en exposicions de Brossa, Zush, Tàpias, Miró i Barceló, però en realitat els vaig descobrir el 2010 de la mà de la reusenca Cori Torroja, artista gravadora, galerista i professora d'art. Un any més tard, va comissariar l'exposició No es deixa llegir, al Centre de Lectura, de Reus, i em va oferir de fer-ne la presentació. 

De la 'descoberta' de llibres d'artista, van sorgir petites peces úniques que vaig aplegar en diversos acordions poètics, creats com a obsequi als membres del Grup de Lectura i Dramatització del Centre d'Amics de Reus, en ocasió del recital  «Espiral»,  amb una antologia de textos meus.

En paral·lel, vaig rebre l'impacte inspirador de 'Sara' de l'artista reusenca Fina Veciana, que transformava un llibre en una enlluernadora obra d'art. Des d'aleshores, he seguit amb interès les novetats a les mostres ArtsLibris, de  Barcelona, i he incorporat els llibres d'artista al meu territori de recerca i experimentació estètica.  

Em plau continuar compartint en aquest entorn virtual els llibres d'artista i totes les variants innominades que sorgeixin.  La majoria de les creacions compten amb un enregistrament en àudio amb la veu d'Andreu Sotorra, un vídeo i fotografies en entorns naturals que hi sumen significació. 

Vegeu-ne exemples de procediments: