Sándor Bortnyik. El segle XX, 1927 © Museo Nacional Thysen-Bornemisza, Madrid |
El període de l’Alemanya d’entreguerres i, específicament, el de la República de Weimar (1919-1933) representa un capítol fonamental de la història europea i mundial, en què es produeix un canvi d’època: es transita des del món d’abans de la Primera Guerra Mundial –«el món d’ahir», el de les certeses i l’estabilitat– cap al món de les incerteses que sorgiria després de la Segona Guerra Mundial. L'exposició Temps incerts. Alemanya entre guerres del Caixaforum ens apropa aquest període convuls i desbordant de creativitat i aporta elements de reflexió sobre les certeses i ajuda a bregar amb les incerteses que ens neguitegen en l'actualitat.
A la República de Weimar s’hi van qüestionar els models tradicionals, s’hi van explorar noves possibilitats i hi van sorgir punts de vista que van renovar tots els àmbits de la societat, des de la política i l’art fins a la ciència i la filosofia.
Hi van conviure diferents estils pictòrics: l’expressionisme i el radicalisme dadà rebutjaven
el realisme com a resposta a un món en ruïnes a causa de la guerra i la
inflació; el constructivisme, d’influència russa, oferia alternatives
amb propostes utòpiques i un llenguatge formal abstracte, i la nova
objectivitat era un retorn al realisme i a la sobrietat que es corresponia amb el temps d’estabilitat econòmica.
El final de la República de Weimar va ser abrupte i tràgic, amb l’arribada del nazisme al poder es va estendre la censura, el terror, el totalitarisme que va portar Alemanya, Europa i el món a la Segona Guerra Mundial i a l’Holocaust.
Caixaforum, Barcelona
Exposició oberta fins al 20 de juliol de 2025