01 de desembre 2012

EL MUSEU DE L'AVI: ELS VALORS D'UN LOGOTIP

Museu de l'avi, de Duesaigües
C/ Major, 9 - 43773 Duesaigües
Tel. 659823586
rabascalls@hotmail.com


El nou logotip del MUSEU DE L'AVI, de Duesaigües, m'emociona. M'emociona perquè genera i tradueix els valors cívics d'aquest espai i els transmet de forma clara, transparent.

Iolanda Salvadó, fotògrafa i dissenyadora gràfica
L'autora d'aquesta identitat gràfica és la fotògrafa i dissenyadora gràfica  Iolanda Salvadó (Reus, 1977). Va entrar per primera vegada al museu fa deu anys i la van impactar objectes que li eren familiars, però que no havia vist mai de debò. També n'hi va veure molts d'altres que per la seva edat ja ni tan sols reconeixia. Aquesta realitat va ser el punt de partida amb què va encarar la creació del logotip.

A la presentació que en va fer el dia de portes obertes (Llegiu-ne aquí la crònica) va parlar de la tipografia, de la icona —un tricicle—, de l'apòstrof floral i de la simbologia dels colors.
Va escollir la imatge del tricicle per "captar l’atenció dels més petits (...), que la imatge del museu els entusiasmi ja d’entrada, que el passat també conté elements molt divertits. Amb això no he volgut oblidar tampoc els més grans i no tan grans. Veure la imatge d’un tricicle, que de ben segur molts de nosaltres hem tingut, d’alguna manera ens transporta a la nostra infantesa i de retruc al passat."

Foto: © Montse Francisco
L'ús de la semiòtica té en l'apòstrof floral un component privat. Va incloure aquest toc natural perquè "una gran part dels objectes que hi exposa estan vinculats amb el món natural i rural. (...) Per altra banda, per mi particularment, té una segona interpretació (...) ¿Qui no recorda les parets de casa dels avis empaperades amb motius florals?"

Els colors —taronja, marró, blanc—, expressen valors d'autenticitat, afectivitat,  honestedat. N'explica així la simbologia: el taronja del fons, qualitat de base que atribueix al museu, "és un color acollidor, càlid, estimulant, ple de vida. Té una qualitat dinàmica molt positiva i energètica. Té una força activa, radiant i expansiva." Els objectes del museu estan representats pel color marró: "ens recorda la part rústica, està associat a la terra, a la fusta, a la pedra. És un color natural i calent. Denota fermesa, calma, profunditat, edat, antiguitat." I el blanc aplicat al tricicle, que "transmet la puresa, la innocència, la felicitat."

En aquesta representació positiva hi ha, a més, la tipografia amb lletres de mides diferents que transmeten la idea de moviment i de compromís  intergeneracional. Sí, un logotip també pot emocionar.

Per saber-ne més: