11 de desembre 2014

MONTSE FARRÉS, REMA QUE REMA.

Vaig conèixer Montse Farrés fa dos anys, en ocasió de la publicació conjunta del primer llibre del col·lectiu Reusenques de Lletres. Recordo que a la sessió literària 'L'univers líric'  que va tenir lloc a la Biblioteca Central Xavier Amorós de Reus, la Montse va parlar amb por de la seva obra i en va llegir poemes, però em va sobtar la insegurat amb què llegia uns versos bellíssims, viscuts, que respiraven veritat.
Trio l'opció de remar,  
però...en quina direcció? 
I on arribaré?
Però no deixo que l'apatia em paralitzi. 
Des d'aleshores ha remat molt, la Montse. Ha guanyat diversos premis que l'han ajudada a convèncer-se que és escriptora i que no només a ella li agrada el que escriu. La trobareu en moltes iniciatives pròpies i d'altri, recitant, organitzant, posant a l'abast d'un públic heterogeni la poesia.
I ressegueixo els moments
ben compartits
i em torno addicte. 
A la primavera d'enguany publicava el primer poemari individual  Converses amb ningú (Silva Editorial), prologat per Xavier Amorós. Hi aplegava poemes de diveres èpoques.  I, ara, en publica el segon, a Editorial Neopàtria, Mentre la llum declina  —amb poemes escrits abans del primer recull publicat—, on retrobem el jo poètic que s'enfronta a una realitat que l'oprimeix, una veu desencisada pel pas del temps desaprofitat, que s'empara en la casa del llenguatge i que defuig l'afectació. 

M’esberlo per dins
en mil bocins
i no encerto a refer
el fons malmès,
aquest desgavell de somnis
per on bastir el meu viure.
Agafats al vol, passen
instants d’aire –perduts–
damunt la vida.
MONTSE FARRÉS, de Mentre la llum declina

Ser escriptor/a o poeta no és tenir o relatar vida d’escriptor sinó posar-la –amb gràcia o amb geni– en negre sobre blanc i amb aquestes paraules tan seques de vegades, tan humides altres. Per a això, també cal haver llegit i llegir bé: tòpic o lloc comú que convé recordar. Fins i tot amb totes les dificultats d’una vida esforçada en altres àmbits, Montse Farrés ha llegit molt i bé.
MANUEL RIVERA MORAL, pròleg a Mentre la llum declina

La cita:
Biblioteca Central Xavier Amorós, de Reus
12 de desembre, 20:00 h