27 de maig 2013

TARTANYA, CUC DE TERRA

Tartanya, cuc de terra (Lombricus terrestri)
Foto: Paüls
Els meus pares i els meus padrins (de Reus, de Vilanova de la Barca i de Riba-roja d'Ebre) en diuen 'cuc de terra' (Lombricus terrestri). A Duesaigües en diuen 'tartanya'. Vaig sentir dir el nom per primer cop a Joan Ciurana, de Cal Xarroc, nascut el 1958.  Després el vaig fer repetir a persones d'edats diferents del poble. Em va costar fixar la paraula per escrit perquè fonèticament diuen 'traɾtáɲɛ', təɾtráɲə', təɾtəɾájɲə'. Fins que vaig trobar-la fixada a l'Enciclopèdia Catalana, com a sinònim de 'papaterra', al Diccionari de l'Institut d'Estudis Catalans, com a sinònim de 'cuc de terra' i a l'Alcover-Moll,  amb una interessant especulació etimològica, que transcric aquí:

TARTANYA f.
Tartany (Fraga, Tarr.).
    Fon.: taɾtáɲɛ (Fraga); təɾtáɲə (Tarr.); təɾtɾáɲə, təɾtəɾáɲə (Tarr., Reus).
    Var. form.: tartany, tartrany.
    Etim.: desconeguda. Es pot pensar si ve d'un creuament de tartuga (nom d'un animal que també s'amaga sota terra) amb aranya (per la petitesa i semblança dels cucs i els aràcnids).

Per saber-ne més:



Es queixava una vegada
un cuc de terra molt franc
de com era arrossegada
la vida de la cucada...
I se'n va anar a pastar fang!
ENRIC LARREULA: El cuc de terra