![]() |
| Adéu, senyor Haffmann Guió: Fred Cavayé, Sarah Kaminsky Direcció: Fred Cavayé. França, 2022 |
27 d’octubre 2023
PEL·LÍCULA 'ADEU, SENYOR HAFFMANN'
26 d’octubre 2023
'L'AMIC RETROBAT', AL TEATRE GOYA
![]() |
L'amic retrobat. Basat en la novel·la de Fred Uhlman Traducció: Dolors Udina. Dramatúrgia: Josep Maria Miró Direcció: Joan Arqué. Teatre Goya |
La dramatúrgia de Josep Maria Miró se centra en la primera de les novel·les, protatonitzada per dos adolescents alemanys, Hans (el noi jueu) i Konradin (el noi aristòcrata, simpatizant de Hitler), que es troben immersos en l'ascens i la consolidació del nazisme a partir del 1933. L'amistat dels dos nois passa per l'admiració, de l'estimació a la desconfiança, el desengany i la frustació. L'espectacle es clou amb Hans de vell, als Estats Units on ha viscut exiliat, llegint una carta escrita per Konradin tres dies abans de ser executat, el 1944, acusat d'haver participat en el complot per assassinar Hitler. La carta pertany a la segona novel·la, tanca el cercle i justifica el títol. Relat dit i escenificat i coreografiat en un marc auster. Hi brillen Quim Àvila i Jordi Martínez (desdoblats en Hans) i Max Grosse Majench (Konradin), que continguts i precisos tallen l'alè a l'auditori des de la primera paraula, des de la primera acció.
Vegeu la crítica literària de la trilogia de Fred Uhlman sobre el nazisme. Articles d'Andreu Sotorra: «Adolescents i herois per força» (Suplement Cultura AVUI, 21-XI-1996) i «La cicatrització de les ferides» (Suplement Cultura
AVUI, 23-X-1997). Descarregueu-los en PDF aquí: [ARTICLES CRÍTICA LITERÀRIA].
24 d’octubre 2023
'LOVE, LOVE, LOVE', A LA VILLARROEL
![]() |
| Love, Love, Love, de Mike Bartlett. Trad: Cristina Genebat. Direcció: Julio Manrique. La Villarroel, Barcelona |
Extracte de la crítica en àudio al canal SPOTIFY
23 d’octubre 2023
'VICTORINA', AL TEATRE AKADEMIA
![]() |
Victorina. Autora: Eva Hibernia. Direcció: Marc Vilavella. Companyia La Barni Teatre Akadèmia, Barcelona |
Llegiu-ne la crítica d'Andreu Sotorra a «Clip de Teatre»
*
Extracte de la crítica en àudio al canal SPOTIFY
19 d’octubre 2023
CRÒNICA DE LA PRESENTACIÓ DE 'LLUÍS DOMÈNECH I MONTANER A REUS. TRES MIRADES'
![]() |
| Cambra de la Propietat Urbana de Reus, 17-X-2023 |
Enceta
l'acte formal la Carme Puyol, autora dels textos referencials i
coordinadora de l'edició. Explica el naixement del projecte com a
proposta que va rebre de la Cambra. Després de traçar una idea editorial, que va ser acceptada per l'entitat impulsora, va
buscar companyes de viatge. És així, doncs, com ens vam
aplegar tres dones d’àmbits professionals diferents per endegar
aquest treball que hem creat amb absoluta llibertat, des de decidir el fons i la forma fins al format i disseny del llibre, per a la qual cosa hem rebut totes les facilitats.
Les tres autores hem gaudit del procés creatiu, encarant-nos amb actitud poètica a cada projecte de Domènech i Montaner a Reus. Diu la Carme que «La Teresa s’ha lliurat amb cos i ànima per oferir-nos un treball creatiu on la bellesa dels edificis queda copsada amb mestria i sensibilitat extrema. I ho ha fet amb obres que ens donen perspectives generals, però també interiors i detalls meravellosos que la seva mirada i mans privilegiades han portat sobre el paper.» I de la meva feina: «La Lena neda àgil en el mar de la creació literària, ella pot escriure un relat, crear un diàleg o enfilar uns versos... [...] ha incorporat personatges, uns reals, d’altres creats, i tots habitant aquells espais que prenen vida i en els apropa oberts i actius.»
![]() |
Crònica gràfica: Farners Casas | Josep Coca | Antonieta Codina | Pilar de los Hielos | Monika Escuer | Biel Ferrer | Clara Rivas | Andreu Sotorra | Cesca Toledano |
En la meva intervenció, he remarcat dues característiques que fan el llibre Lluís Domènech i Montaner a Reus. Tres mirades d'excepcional singularitat. La més evident és la representació dels projectes arquitectònics amb el llenguatge universal de l'art. Aquarel·les i dibuixos per representar façanes, interiors, decoracions, detalls. L'altra singularitat és la representació humanística dels projectes llegats per l'arquitecte. Edificis pragmàtics, habitats i intensament viscuts en diferents moments històrics. En aquest sentit, la mirada orientada cap a les persones implica un reconeixement i, alhora, una aportació a la memòria col·lectiva.
La Teresa Llorach explica, amb el suport de la projecció de dibuixos, com va plantejar les làmines ja siguin pintades o bé deixant només el perfil del llapis. Les taques de color defineixen els espais, mentre que les línies detallen millor el que vol explicar. Com que a l'arquitectura modernista i a les arts aplicades d’aquests edificis hi ha tanta informació, es pot apreciar més la riquesa dels detalls si no els pintava del tot. Pel que fa als colors, afirma que coneix la paleta de forma intuïtiva. Diu que no segueix cap mètode, que no sempre pinta igual. Quan s'ha de fer una superfície gran, fa el color al godet, per aconseguir uniformitat. En l'aquarel·la té tanta importància el pigment com l'aigua, a vegades la paleta és el mateix paper, per als vitralls ha reforçat el dibuix amb llapis de color.
Sobre la interpretació de les paraules per convertir-les en imatges, diu que quan rep un conte o un relat, el llegeix diverses vegades, intenta decidir el que és important i resumir d’alguna manera el que s’hi explica. Al llibre hi ha 10 edificis, 10 històries molt diferents, 10 èpoques, 10 personatges. Les ha intentat escenificar cadascuna en un dibuix.![]() |
| ©Teresa Llorach Escala de la Casa Gasull |
Mentre la Teresa parla, mostrem l'original de la làmina dels infants llegint a la llum zenital de l'escala de la Casa Gasull i el públic aplaudeix. Ens hauria agradat que també hagués pogut veure el dibuix original el públic que es va haver de quedar a la sala contigua, seguint per altaveus la presentació. Avanço que l'any que ve tothom qui vulgui tindrà l'oportunitat d'admirar els originals que la Teresa Llorach ha fet per aquest llibre d'homenatge.
Per cloure l'acte de presentació, la Carme Puyol llegeix la dedicació del llibre, mentre a la paret s'hi projecta la imatge dibuixada de l'arquitecte:
A l'arquitecte Lluís Domènech i Muntaner,
en homenatge pel seu virtuós llegat reusenc,
referent universal de tradició i d'innovació.
Savi humanista,
filòsof i mestre de la raó i l'emoció.
Talent precursor de la llum,
guia d'artistes i d'artesans
en el temps de la rosa en pedra,
vidre, fusta, ceràmica i forja.
Torrent de realitats sensorials.
16 d’octubre 2023
'LLUÍS DOMÈNECH I MONTANER. TRES MIRADES'
![]() |
Articles, entrevistes i objectes |
El llibre il·lustrat Lluís Domènech i Montaner a Reus. Tres mirades aplega creativament els deu projectes de Reus signats per Lluís Domènech i Montaner (Barcelona, 1849 - 1923), l’arquitecte més influent del Modernisme. Comparteixo autoria amb l'artista plàstica Teresa Llorach i la historiadora Carme Puyol. Les 'tres mirades' del títol hi presentem cada projecte arquitectònic amb tres menes de relats vinculats: la síntesi històrica, la representació pictòrica o dibuixada i el relat literari de ficció.
La part de creació literària dedicada a cada edifici és un relat breu, una prosa poètica o un poema que capta la substància d'un ambient, d'una manera de fer, d'una atmosfera de l’època on se centra l'estat interior sensible dels protagonistes. Històries de vida de persones que van imaginar els edificis, que els
van estimar, que hi van viure o que hi han treballat en diferents
èpoques. En aquest sentit, la mirada orientada cap a les persones implica un reconeixement i alhora, una aportació a la memòria col·lectiva.
El llibre Lluís Domènech i Montaner a Reus. Tres mirades ha estat impulsat i editat per la Cambra de la Propietat Urbana de Reus, dins l'Any Domènech i Montaner, que commemora el centenari de la mort de l'arquitecte. Durant el procés d'elaboració i edició del llibre, les autores hem gaudit d'una elaboració harmònica en el temps que ens ha permès fer consultes, aprofundir en coneixement, activar memòria i imaginació i concloure l'edició amb el mateix apassionament creatiu que en iniciar-la. Un plaer.
| Lluís Domènech i Montaner a Reus. Tres mirades, Autores: Teresa Llorach, Lena Paüls i Carme Puyol. Edició: Cambra de la Propietat Urbana de Reus, 2023 |
Lena Paüls
Carme Puyol
El relat històric i documental situa el context de cada projecte i remarca els aspectes constructius rellevants, la iconografia i el simbolisme que l'arquitecte integra a les arts decoratives.
El llibre inclou una biografia succinta de Lluís Domènech i Montaner, la qual cosa és un repte per les múltiples facetes que el personatge va desenvolupar amb profunditat i passió en els seus plantejaments arquitectònics i vitals.
Lluís Domènech i Montaner a Reus. Tres mirades és un llibre singular perquè és la primera vegada que el conjunt de projectes arquitectònics de Domènech i Montaner a Reus es representen en una publicació amb el llenguatge universal de l'art.
A manera de reportatge gràfic, dibuixos i aquarel·les interpreten els tresors patrimonials llegats per l'arquitecte, façanes i estances interiors, des de diverses perspectives, amplifiquen detalls (un plafó ceràmic, un capitell, un vitrall, una escultura, un esgrafiat), retraten el temps i superposen imatges de vida. Les il·lustracions comuniquen, en definitiva, una nova i màgica profunditat dels edificis domenequians comprensible per tothom.
Un al·licient que fa exclusiu el llibre és que s'hi enfoca la relació de les persones amb els edificis. Inspirats en fets reals, es dona la veu a persones que van imaginar els edificis, que els han estimat, que els han habitat o que hi han treballat en diferents moments històrics. El relat literari remarca la subtilesa d'una manera de fer, el to amb què es comuniquen les persones i l'atmosfera de l’època on se centra l'estat interior sensible dels personatges.
Fent el recorregut immersiu en les obres reusenques signades per l'arquitecte Domènech i Montaner es troben similituds de forma i sentit d'uns edificis en uns altres —com ara de l'Institut Pere Mata de Reus a l'Hospital Sant Pau de Barcelona; del projecte del Teatre Circ de Reus al Palau de la Música de Barcelona—i és ingent la munió de missatges que l'arquitecte, l'artista, el director d'orquestra d'artesans va plasmar en cada obra, en complicitat amb qui l'hi encarregava.
En aquest volum donem relleu —amb tres mirades apassionades— a una arquitectura expressiva, viscuda i amena en reconeixement tant a qui la va fer possible com als usuaris de diferents èpoques i, alhora, és una aportació a la memòria col·lectiva.
14 d’octubre 2023
'LA NOSTRA CIUTAT', AL TEATRE LLIURE MONTJUÏC
![]() |
La nostra ciutat. Autor: Thorton Wilder Traducció:Víctor Muñoz Calafell. Dramatúrgia: Llàtzer Garcia. Direcció: Ferran Utzet. Sala Fabià Puigserver, Lliure Montjuïc |
Llegiu-ne la crítica d'Andreu Sotorra a «Clip de Teatre»
*
Extracte de la crítica en àudio al canal SPOTIFY
13 d’octubre 2023
A BARCELONA, LA MILLOR BIBLIOTECA PÚBLICA DEL MÓN
| Biblioteca Gabriel García Márquez Pl. de Carmen Balcells Segalà, 1 Metro L2, Sant Martí. Bus: H12, V19 |
L'especialització de la biblioteca, com indica el nom en honor a l’escriptor colombià Gabriel García Márquez, és la literatura llatinoamericana. Sembla que la comunitat llatina veu la biblioteca com un lloc propi i la direcció rep nombroses propostes de presentacions i d'activitats.
De moment, els usuaris de proximitat són els ciutadans del districte de Sant Martí. El dissabte al migdia de la nostra visita, colonitzen majoritàriament la biblioteca joves ajaguts de qualsevol manera a les hamaques, sobre les catifes, a les butaques de vímet penjants, als balancins, als coixins, a les butaques reclinables amb reposapeus (un usuari a peu nu), als sofàs i a les grades. Si el reclam adreçat a lectors joves era tan fàcil com distribuir per tota la biblioteca aquest tipus de mobiliari, valdria la pena incloure'l a totes les biblioteques del país. I, si pot ser, aconseguir que llegeixin algun llibre. El vídeo de promoció no compta! En la nostra visita, els joves no tenien cap llibre —ni un de sol—, a les mans. De fet, ¿per què n'hem de malpensar? Potser llegien al mòbil algun llibre prestat a l'ebiblio. Però, per això no cal anar a una de les millors biblioteques del món ni a cap altra. O sí, per la companyia, per l'ambient relaxat, pel refugi climàtic i pel meravellós apèndix de casa, que també compten.
Des d'aquí veig que ha quedat un balancí lliure. Tanco. A veure si...









