17 de juny 2018

ELOGI DEL SILENCI, PROJECTE ARTÍSTIC DE MARTA BALLVÉ

Elogi del silenci. © Marta Ballvé Moreno
Acrílic i carbó sobre paper, 20 x 20 cm
Pintura basada en el poema del mateix títol de © Lena Paüls
Perquè he vist la dansa muda dels teus dits,
puc sentir el silenci fecund
dels finíssims capil·lars de les arrels
que desplegues amb lenta traça,
fent camí entre la pedra de llicorella.
Nodreixes els borrons latents:
raïm, panses, llavors.

Ara farà un any, l'artista visual Marta Ballvé Moreno va ser seleccionada pel Centre d’Art Maristany de Sant Cugat del Vallès, amb el projecte Teixir el silenci. D'aquell projecte en va sorgir un de nou que ha titulat Elogi al silenci, on dialoguen paraules i imatges. Ha volgut que qui obri el torn de paraules sigui algú que vulgui parlar del silenci, que vulgui definir amb paraules el sentit del seu silenci. 
Havia anat seguint les diferents propostes artístiques que anava publicant la Marta i, tot i no conèixer-la personalment —com si endevinés que m'interessa la creativitat que posa en relació diferents disciplines—, em va convidar a participar-hi. Però les propostes sempre acostumen a arribar quan ens falten mans o quan tenim el cervell colonitzat per massa assumptes. Vaig confirmar que hi participaria cap a final de mes. I aquesta era la intenció, si no fos que el tema em perseguia obsessivament i m'avisava que m'hi havia de posar si no volia tornar a passar una nit sense dormir. 
I, a les tantes de la matinada, enfocava les arrels que s'estenen recol·lectant nutrients no dins la terra estovada, sinó entre pedres. Fecundes, malgrat tot. Sense fer soroll.
Al tercer dia de tenir la Marta el meu text, m'arriba el regal d'art que representa el silenci imaginat. La metàfora de les arrels i la pedra. Llavor.
Moltes gràcies.


Marta Ballvé difon virtualment les obres a Instagram, Twitter, Pinterest, Facebook, al seu blog i a la seva web. Des de començaments d'any,  publica la fotografia de l'escultura,  el dibuix, la pintura o la instal·lació i el text que l'ha inspirada. I té previst continuar el projecte Elogi del silenci tot el 2018.
El 27 de setembre inaugura una exposició on en presentarà una selecció a  La Nau Comanegra (Antiga Fàbrica Lehman), un espai de l’Editorial Comanegra on hem pogut veure obres de materials, formats i estils molt variats.

Per saber-ne més: