19 de novembre 2011

LA SAGA 'CREPUSCLE' EN CATALÀ

Portades de les edicions en català, d'Alfaguara /Grup Promotor
(Cliqueu sobre la imatge per ampliar-la)
.
La saga Crepuscle (Twilight, en l'original), de l'escriptora Stephenie Meyer, és una sèrie romàntica de tipus fantàstic que se centra en el triangle amorós entre Bella Swan, una humana, Edwuard Cullen, un vampir amb instints humans,  i Jacob Black,  un home llop. Setanta milions d'exemplars venuts a tot el món de la sèrie que, de moment, consta de quatre títols: Crepuscle, Lluna nova, Eclipsi i A trenc d'alba. Les adolescents (més que els nois) admiren els protagonistes de cossos perfectes, que viuen en perill de mort el desig d'estimar-se. Es nota que el vocabulari amorós ha evolucionat molt des d'aquell "paraules d'amor senzilles i tendres". Hi ha darrere d'aquesta saga molts finals de pel·lícules ensucrades i molta novel·la rosa. Els personatges són variants dels contes infantils que s'han fet grans en un altre temps i un altre espai: la caputxeta vermella, la bella dorment, els vampirs, els bons i els dolents de Harry Potter... Entronquen amb el somni infantil del tot és possible, fins i tot l'amor sobrenatural. Em sembla que l'èxit d'aquesta temàtica entre les adolescents s'ha de trobar en aquest fet. Que després l'enamorat etern sigui un vampir, no sembla que els faci minvar l'ideal de felicitat absoluta, en aquesta edat que tot està per fer.
La saga de quatre títols ha donat lloc a una novel·la gràfica, a pel·lícules que compten els espectadors a milers, a una sèrie televisiva en preparació i, en cartera, el redactat de Sol de mitjanit, cinquena part de la saga, des del punt de vista del vampir. Un fenomen social, mediàtic i econòmic amb corda per estona.

Portada de la novel·la gràfica, volum 1
La primera vegada que et vaig veure, 
em vaig esforçar a no saltar-te a sobre 
en aquella classe plena de gent.

Em vaig fer un tall al dit amb el paper. Me’l vaig acostar per veure si m’havia fet mal. Del tall diminut en va sortir una gota de sang. Llavors, tot va passar molt de pressa. “No!”, va rugir l’Edward. (...) Marejada i desorientada, vaig apartar la vista de la sang de color vermell viu que em rajava del braç i vaig veure els ulls febrils de sis vampirs sobtadament assedegats...
STEPHENIE MEYER. Crepuscle