© Eveli Torent. Madame X (1904) Col·lecció particular |
La trajectòria de Torent va desenvolupar-se a París entre el 1901 i el 1914,
tot i que no es va desvincular del tot de Barcelona. Durant aquells
anys va fer nombroses gitanes, que eren molt apreciades en el mercat d'art
francès. El 1910 Torent emprèn un viatge a l’Argentina, durant el
qual va fer un retrat del músic Enric Morera, propietat del
Museu de la Música, que és una de les seves obres mestres. I el 1914 es
va traslladar a Nova York, on va romandre fins al 1921. A partir de 1922 fins a l'esclat de la Guerra civil, el pintor i la seva esposa, Consuelo Hernán, van organitzar performances artístiques a la seva residència d'Eivissa, on rebien visitants d'arreu. Torent, que era maçó, va morir el 1940, pocs mesos després de sortir de la Model, empresonat víctima de la llei per a la repressió de la maçoneria i el comunisme.
Fins ara l'obra d'Evelí Torent no ha tingut cap mena de difusió. Només alguns estudis recordaven Torent com un dels noms de la segona generació d’artistes modernistes i dels que van fer una exposició individual a Els Quatre Gats. També ha estat mencionat com un dels artistes amics de joventut de Pablo Picasso. Ara, la mostra del Museu Nacional d'Art de Catalunya situa l'obra de Torent en un lloc preeminent al costat de les obres dels grans artistes de la seva generació.
Exposició oberta fins al 16 de febrer de 2025