19 d’octubre 2020

PRESENTACIÓ DE LA BIOGRAFIA DE ZORAIDA BURGOS

Montse Castellà Espuny i Zoraida Burgos Matheu
© Anna Zaera, fragment


Un rellotge va tocar les dotze campanades
i el despertador amagat entre les roques
reia amb la boca fosforescent i desdentada.
Jo seguia rodolant sense esme costa avall
i res no m'aturava.
La lluna m'allargà una mà amiga
i em vaig poder aixecar un xic sobre les hores i els anys
que m'empenyien.
"Poema de la costa avall", fragment. 
Dins D'amors, d'enyors i d'altres coses. Lleida: Sicoris, 1971

Montse Castellà Espuny ha recollit la biografia de Zoraida Burgos i Matheu (Tortosa, 1933), una de les poetes més sòlides de la poesia catalana de la postguerra. 

L'edició ha anat a càrrec d'Onada Edicions i és "un text a mig camí entre l'assaig i la memorialística, amb voluntat estètica i literària. Una biografia sui generis, que no s'estructura cronològicament, sinó per blocs temàtics que van des de les lectures i influències, fins als records d'estiu, les músiques inspiradores, els viatges, els amics i, òbviament, el seu llegat literari ordit, al principi, de poesia social, però que més tard també aborda temes com l’amor, el paidatge i els viatges, fins i tot des de la prosa."

L'escriptora ebrenca, bibliotecària de professió, és una veu interessantíssima que s'ha prodigat poc en publicacions d'àmbit nacional. La seva obra es troba aplegada a Convivència d'aigües, publicada a  LaBreu (2017)