![]() |
| Flesh and Blood. Direcció: Louise Hooper. Regne Unit, 2020 |
06 d’octubre 2020
SÈRIE TV 'FLESH AND BLOOD'
03 d’octubre 2020
PEL·LÍCULA 'CAFARNAÜM', DE NADINE LABAKI
![]() |
| Direcció: Nadine Labaki. França, Líban, 2018 |
Premi del Jurat al Festival de Cannes i nominada a l'Oscar a la Millor Pel·lícula de Parla No Anglesa.
VOS Filmin
02 d’octubre 2020
PEL·LÍCULA 'CROCE E DELIZIA'
| Itàlia, 2019. Festival 'Mostra Viva l'Italia' |
VOS Filmin.
01 d’octubre 2020
SÈRIE NORUEGA 'CAÇA DE BRUIXES'
![]() |
Caça de bruixes [Heksejakt]. Noruega, 2020 Direcció: Eva Sørhaug i Stian Kristiansen |
VOS Filmin
30 de setembre 2020
PEL·LÍCULA 'BENVINGUTS AL BARRI'
| Benvinguts al barri [Jusqu'ici tout va bien] Mohamed Hamidi. França 2019 |
29 de setembre 2020
ESTRENA DE L'ESPECTACLE ''DE VI VA VEU'
![]() | ||
| Estrena 'De Vi va veu', al jardí de Casa Rull, 26-9-2020 Foto: © Estel Bové Munté | |
La paraula dita per Dolors Esquerda i Bàrbara Roig.
La música festiva creada i interpretada per Aleix Bové
i Sara Sambola. Moviment de Magda Borrull.
![]() |
| © Estel Bové Munté |
![]() |
| © Francesc Cerro-Ferran |
![]() |
| © Estel Bové Munté |
![]() |
| © Estel Bové Munté |
![]() |
| Reportatge de Sílvia Fornós «Diari de Tarragona», 26-9-2020 |
28 de setembre 2020
'DE VORA MAR A TERRA ENDINS', D'ASSUMPTA BOSCH
![]() |
Editorial Círculo Rojo, 2020 |
Assumpta Bosch ha escrit De vora mar a terra endins en aquesta època de pandèmia, i confessa que s'ha espolsat el corcó que tan gustosament li menjava la vida.
L'autora adopta una actitud de notari d'un temps que s'ha esllanguit. El punt de referència és el passat pretecnològic del món rural del Priorat i del Delta de l'Ebre, amb relats alternats «un viatge d'anada i tornada des de mar a la muntanya. Un viatge des dels sorrals del Delta, els seus arrossars, la seva gent, l'enyor d'un delta esverat, fins a les terres feréstegues del Priorat, absortes entre la llum de les pedres roges i les feixes de ceps amb el seu tossut anar fent»—, com diu Pep Macaya.
Tot i que les parts tenen un cert lligam, el gènere narratiu dominant és el quadre de costums. Recrea la vida quotidiana de la societat rural de la dècada dels anys 60 del segle passat, amb voluntat d'objectivitat. Descriu ambients fent servir la realitat, no sé si a partir de records o de situacions que ha rebut per tradició oral familiar, ja que el llibre no conté referències biogràfiques de l'autora. Detalla les formes de vida (rols de gènere) dels costums (matança del porc, casament, ball), d'oficis perduts (matalasser), de l'alimentació (la cultura de l'aprofitament), de les feines del camp (llaurar, ensofrar, veremar, trepitjar raïm; plantar, segar, birbar, espigolar...). Sense judici de valors, sense intenció crítica i, tot i que hi ha un personatge que algun diumenge compra «La Vanguardia», no reflecteix el context històric del Franquisme. Potser també aquest fet és significatiu per entendre que tret de les grans ciutats la gent de l'època vivia al marge dels petits i dels grans esdeveniments que li canviaven irremeiablement l'existència. De vora mar a terra endins és una excel·lent aportació que reforça la memòria col·lectiva.
S'havia preparat una clotxa de pa, avui. La duia ben farcida. Aquesta vegada l'havia omplert d'escalivada i sardines que la seva mare havia escabetxat dies abans. (p. 24)
En aquella època fer el Servei Social era d'obligada formació i totes les noies fadrines del poble l'havien de fer. (p. 33)
La joventut fa fer coses i en Quimet estava preparat. Es trobaria amb el Tonio a la sortida del poble, just on hi havia els dos eucaliptus i, junts, allí començarien el seu primer viatge. (p. 104)
26 de setembre 2020
EL FOTÒGRAF JOAN RAMELL EXPOSA 'SILENT'
˝Com veure el silenci en una imatge? La pregunta queda en l’aire durant un temps, mentre vaig fent fotografies amb intencions alienes a aquest interrogant.
De sempre hi ha hagut una relació molt estreta entre la paraula i la imatge visual, entre allò escrit i allò projectat en dues dimensions amb línies, formes i colors (o gamma de grisos). Amb les paraules construïm imatges i amb les imatges podem dir. Per això, quan llegeixo i entenc que el poema, fet de paraules i ritme, omple de sentit el silenci que ha estat modificat perquè pugui arribar a la meva comprensió, penso que les fotografies també poden transportar, més enllà de la seva mudesa, el silenci que conté tots els sons, allò que encara no ha estat dit, com les restes d’un big bang sorgit del no-res.
En aquest projecte he obviat el soroll de la presència humana en unes imatges que, tot i així, parlen d’aquesta absència des del silenci. Les imatges diuen sobre algú que acaba de passar, ensenyen el diàleg entre el fred i les flors que s’hi han adaptat, mostren un interruptor a la intempèrie que han premut i encara han de prémer, deixen veure l’aigua que s’escola cap a l’aigüera sense cap altra acció que el seu trànsit, retraten l’iceberg que sura en silenci, sense soroll...
En les paraules que materialitzen una idea queda el pòsit del silenci inicial. En aquestes imatges voldria que es contemplés també el que no es veu."
I, a la sèrie Silent, tot allò que no es veu i hi és, desperta la imaginació, suscita camps verbals que afegeixen capes i més capes de significat a cada imatge.















