30 d’octubre 2009

Baies tibetanes i nabius pirinencs



(Foto esquerra, baies tibetanes. Foto dreta, nabius pirinencs)

M'interesso per les baies tibetanes del Goji a partir d'una quartilla que agafo d'un plec que trobo en una parada de fruits secs del Mercat de Sant Antoni. La Farmàcia Rovira de Cerdanyola del Vallès n'informa de la procedència i de les propietats extraordinàries. I en facilita fotografies. I, ara que em sembla que sé alguna cosa de les baies del Goji, torno a la quartilla: aporta una informació similar, sense imatges.
D'una altra pila, a la mateixa parada, agafo un humil paper de mitja quartilla, que té les vores tallades amb estisores. Hi ha una llista dels suposats beneficis per a la salut que comporta menjar arándanos. Llegeixo que els nabius "estan plens d'oxidants" (sic) i són molt beneficiosos per la salut. Les baies eren tibetanes, però, ¿d'on són els revitalitzants arándanos-nabius? A la vikipèdia hi ha un interessant article sobre aquest fruit del Pirineu. El treball forma part d'un projecte de la Universitat de Barcelona. Els redactors són estudiants de l'assignatura de Botànica Farmacèutica del curs 2008-09.
Em sembla que el que m'ha fet interessar per aquests dos fruits ha estat la impressió deficient dels dos modestos papers que he replegat al Mercat de Sant Antoni. El fet d'haver de llegir amb dificultat un contingut d'arrel obscura li afegeix un aire enigmàtic que, suposo, és el que m'hi ha fet interessar. Per tant, el que podria haver estat un factor per fer-me dissuadir de la lectura, ha revertit en un valor comunicatiu positiu.