Hotel d'insectes i prat de bulboses. 'Terrat Viu' del NAT Foto: © Paüls |
Vista àeria del 'Terrat Viu'. Foto: © Pere Vivas |
Hotel d'insectes i prat de bulboses. 'Terrat Viu' del NAT Foto: © Paüls |
Vista àeria del 'Terrat Viu'. Foto: © Pere Vivas |
© Paüls |
En aquesta època de l'any les baies negres i carnoses de l'heura (Hedera helix) són molt sol·licitades pels tallarols de casquet (Sylvia atricapilla), uns moixons insectívors, que sense el seu aliment preferit, a l'hivern es converteixen en frugívors. Són un exemple d'adaptació al medi.
Per als humans, les baies de l'heura són tòxiques, així i tot, la planta té diverses aplicacions farmacològiques. Vegeu-les.
Arlequí autòmat. Museu Frederic Marès. |
Banc Catalano d'Òscar Tusquets i Lluís Clotet |
Després d'haver-ne estat usuària i, ara, amb la informació que m'ha arribat dels avantatges d'aquest mobiliari públic, em costa entendre que aquesta meravella no es trobi a tot arreu.
Nobel. Direcció: Per-Olav Sørensen Noruega, 2017 |
Els membres d'una unitat especial de l'exèrcit noruec destinada a la guerra de l'Afganistan estan programats per matar en nom de la pau. Un veterà del grup, l'esposa del qual treballa en temes de desenvolupament al Ministeri d'Assumpes Exteriors, es veu immers en una conspiració que el porta a ser el peó executor al servei d'un entramat d'interessos econòmics internacionals a la zona. Els fets que passen a noruega quan els soldats estan a casa de permís es retroalimenten amb imatges que tenen l'antecedent en l'operatiu de l'Afganistan. 9/10
Edició digital, Barcelona, 2021 |
* LLEGIU el llibre en línia
L'alè que fa olor de menta és un treball que he anat definint durant dotze anys. Ben madurat ha estat i, abans que no el desgraciés de tant de retocar-lo, el vaig presentar al premi de poesia del Vallès Oriental, la convocatòria del qual s'adeia amb la llargària que tenia el poema. El lliurament del premi a Granollers va ser el novembre del 2019 i ara, amb la publicació en suport digital, el text queda fixat definitivament, embolcallat amb la simbologia de les petjades a la sorra de la platja, a la coberta que ha dissenyat Pere Prats Sobrepere.
És un poema narratiu de sis parts sobre la Jamila, una dona que es presenta com a forastera, amb una llarga trajectòria vital que va des de Fes, on va néixer, fins a Riba-roja d'Ebre, on viu ara. Al primer tanka 'Parla Jamila' diu:
—Jo, forastera,
he guanyat mitja vida
desmanegada.
La roba feta a tires,
polsosa la sabata.
Té un fill de mesos quan fa sovint el recorregut en tren 'D'un cap de via a l'altre', des de Riba-roja fins a Barcelona. La trobem reflexionant sobre la seva vida, recorda el cos jove i sa, i li passa pel cap deixar de fer el que toca:
Sil·labejant Tamarit i Altafulla,
¿qui pot pensar que es va perdre a la platja
tot un matí, entre còdols i algues?
Al poema 'La Mona Lisa calba' decideix que continuarà els tractaments per curar-se i aprendrà a viure de nou:
A punt d'un nou viatge, desficiosa de mar,
passeges entre fonts i jardins ufanosos.
En el primer segon que queda dels teus dies,
tornes a aprendre a riure, escampada en els altres.
Tot és més nou avui que la resta del temps
de pits llisos de mel, de cintura cenyida.
Festa de les carícies, el festeig i el desig,
l'amor que mou muntanyes, la por que les ensorra.
Per si es presenta amb fúria, cridant de mala lluna,
que t'enxampi ballant una dansa del ventre.
I, mentre coneixem la circumstància que fa que vulgui dimitir de les ginesteres i de les paraules, projecta la mirada a l'entorn, que es modifica constantment, en un cicle etern:
Durant el confinament per pandèmia del 2020, disset fragments del llibre van ser il·lustrats amb fotografies i pintures d'artistes meus de capçalera: Fabián Acidres, Antonieta Codina, Mònica de Dalmau Mommertz, Teresa Llorach, Marc Pérez Oliván, Pere Prats Sobrepere, Fina Veciana i Rosa Virgili. Van ser els qui primer en van fer la lectura i van interpretar creativament diversos versos. Posteriorment, una pintura de Marc Pérez Oliván il·lustrava el poema 'Desheretada' i un grafisme de Pere Prats Sobrepere il·lustrava 'El cicle de l'aigua', ambdós treballs compten amb un podcast en la veu d'Andreu Sotorra. A més, diversos poemes van de bracet amb fotografies de Josep Lomas i un dibuix d'Anna Llebaria. Vegeu-ho:
Formen part del recull 50 mirades des de casa.
© Nené (Pérez Oliván). Instagram, 15-2-2021 |
Versos de L'alè que fa olor de menta il·lustrats amb un dibuix d'Anna Llebaria i fotografies de Josep Lomas |
© Marta Ballvé Moreno. Pintura L'arrel inspirada en un tanka de L'alè que fa olor de menta: Faig creu i ratlla al bol de les ofrenes. Ara hi estripo el bitllet de tornada. L'arrel adoba l'arbre. |
Tu mérites un amour. França. 2019 Direcció i guió: Hafsia Herz |
Filmin. XI edició del My French Film Festival. 8/10
L'èxit de la temporada Dramatúrgia i direcció: Enric Cambray i Israel Solà Teatre Coliseum |
Llegiu-ne la crítica d'Andreu Sotorra a «Clip de Teatre»
Senyal a la carretera Duesaigües-L'Argentera (localització: tomb de cal Patró) Foto: © Paüls |
Dime quién soy. Creació: José Manuel Lorenzo Guió: Piti Español. Direcció: Eduard Cortés Espanya, 2020 |
Equip:
https://dimequiensoy.movistarplus.es/
El 1934, a la Universitat de Cambridge, quatre estudiants brillants de l'alta societad anglesa —Anthony Blunt, Kim Philby, Donald Maclean i Guy Burgess— van ser reclutats pel Trinity College de la Universidad de Cambridge com a espies per la URSS. Van anar ocupant llocs clau als serveis secrets anglesos i van passar informació vital a la KGB fins a principis dels 50. Els seus serveis els van portar de Guernica a Viena, a Nueva York o a Washington, fins que l'M15 va començar a sospitar que eren agents dobles i es van escapar cap a la Unió Soviètica. Sèrie de quatre episodis realitzada amb el rigor de les produccions de la BBC, però així i tot, només és un tast de la vida dels que van ser els agents dobles més famosos de la història de l'espionatge britànic. Filmin. 9/10
I was, I am, I will be. Dir: Ilker Çatak Alemanya i França, 2019 |
La dona de la muntanya. Direcció: Benedikt Erlingsson Islàndia, Ucraïna, França, 2018 |
Honor. Direcció: Richard Laxton Regne Unit, 2020 |
El petó de Singapur. Direcció: Tom Vanghan Regne Unit, 2020 |
L'oficial i l'espia, de Roman Polanski. França 2019 |
Guardonada amb el Gran Premi del Jurat a Venècia i el Cèsar a la Millor Direcció.
Filmin 10/10
El desertor. Direcció: Florian Gallenberger Alemanya, 2020 |
Minisèrie de dos capítols de dues hores cadascun, basada en la novel·la de Siegfried Lenz, escrita el 1951. Conté elements autobiogràfics i va quedar inèdita fins al 2016, després de dos anys de mort l'escriptor. El 1944, després d'un accident, un soldat alemany és enviat a una petita unitat als boscos polonesos que té la missió d'assegurar la línia de tren en el front oriental. El bosc és tocant a un poblet de partisans polonesos i les trobades amb una guerrillera fan que s'esborroni cada vegada més de les instruccions que rep dels superiors. ¿Quin camí ha de prendre ara que sap que la guerra es perdrà? El xicot es debat entre el sentit del deure i la seva consciència i finalment canvia de bàndol.
Filmin. 9/10
Personal Shopper Director: Olivier Assayas França, Alemanya, 2017 |
Thriller psicològic sobre el dol i la dificultat de passar pàgina. Cadascú hi fa front com pot. Mauren, la protagonista, s'aferra a la idea que el seu germà bessó li enviarà un senyal del més enllà. Inquietant a l'inici, res no és el que sembla en la personal shopper de Kyra, una dona de molt alt nivell. Mauren recorre París en moto fent encàrrecs absurds i carregada amb bosses de marques exclusives amb compres per a la seva neuròtica cap. El ritme de vida que porta Mauren marca el ritme narratiu. París com a marc vital, Londres escapada per feina i Oman com a destí. Un al·licient de la pel·lícula és la continguda naturalitat de l'actriu Kristen Stewart, amb qui el director repeteix després de Viatge a Sils Marie.
Filmin. 9/10
Cafès Cornellà: molt ecològic |
Un centenar de canvis gramaticals i ortogràfics i només els diacrítics (la resta han passat desapercebuts) han aixecat crostes als usuaris de la llengua escrita. No s'ha entès el motiu de la decisió de suprimir-ne la majoria, tot i que l'Institut d'Estudis Catalans, autoritat exclusiva en la matèria, no cal que justifiqui un canvi de normativa. El model fabrià, en canvi, va proporcionar molta literatura descriptiva i normativa.
Cafè Novell mòlt descafeïnat i Cafè Bon Preu molt descafeïnat |
Ens veiem, doncs, en l'obligació de dir adeu a 135 diacrítics. Sí, adeu, sense accent (és un compost com rodamon i subsol que ara no en porten). Nét i net, neta i neta, dona i dóna, molt i mòlt o venen i vénen deixaran de ser parella i en tots els casos aniran sense accent.
La Neta, amb el davantal net com una patena. Maria 'La Néta' (del gegant de la Ciutat) |
Vegem uns exemples de dubtes sobre la pertinença i l'oportunitat de la decisió normativa:
* Jordi Badia, cap d’estil del diari digital VilaWeb, sosté que la supressió de diacrítics és una mesura que va en contra de la precisió lingüística.
* La Vanguardia (3-6-2018) no ha deixat d'accentuar *ós (mamífer) per evitar confusions (¿Heu trobat l'os?)
* La Regidora de Cultura de l'Ajuntament de Móra la Nova, manifesta en resposta a la meva consulta (8-1-2021): «encara que en la nova normativa de l'IEC l'accent diacrític de "mora" ha desaparegut, en la nostra població es continua mantenint la paraula "móra" amb accent, atès que és un topònim i no prenem com a referent aquest fruit de la morera. De més a més, això també hauria comportat canviar l'escut de la població, i no ho volem fer. Per tant, la manera correcta d'escriure el nom del nostre poble és Móra la Nova.»Nani Nolla, després de la lectura de Que no t’expliquin contes, de Natza Farré, diu: «l’autora, l’entremaliada @natzafarre, va col·locar un accent diacrític il·legal al conte. I jo que sóc una dona que dóna un cop de bastó a un soc que és capaç de fer màgia demano poder adoptar-lo (els enyoro i no m’hi acabo d’acostumar). Accent diacrític il·legal on ets? Vaig a cercar-lo i de pas tornaré a passar una estona amb els personatges.»
Hem d'admetre que alguns diacrítics ja no complien la funció diferenciadora, com per exemple *sóc, forma verbal que accentuàvem per inèrcia per diferenciar-la d'una paraula (soc = esclop) que qui-sap-lo que no s'usa. Però al mateix temps, si tenim en compte que no tots els usuaris de la llengua catalana en són nadius, la majoria de parelles de paraules, una de les quals portava accent diferenciador, es pot prestar ara a confusió ja sigui de pronunciació (oberta/tancada) o de sentit.
Si els usuaris arriben a la conclusió que no s'adaptaran a la nova norma ortogràfica, vol dir que no s'ha explicat adequadament la conveniència del canvi. La falta de comunicació —pedagògica— a diversos nivells de l'IEC propicia el rebuig i la desobediència.
Llegiu en aquest mateix blog l'apunt
LA GRAMÀTICA FA MUDANÇA
El conductor de la carrossa reial de Duesaigües amb look de mestre de cerimònies |
Les restriccions sanitàries arran del coronavirus han canviat els hàbits festius. La Nit de Reis de 2021 els Tres Mags arriben a Duesaigües (Baix Camp), casa per casa, sense l'acte de recepció oficial a l'Ajuntament i a l'Ateneu. En un recorregut pel poble, reparteixen els regals a cadascun dels petits que els esperen a la porta de cada casa, frisosos, des de primera hora de la tarda. El vídeo recull la seva arribada al carrer de la Vinyeta.
Viatge a Sils Marie. Direció: Olivier Assayas França, 2015 |
© Teresa Llorach, aquarel·la |
El mar. Direcció: Stephen Brown Irlanda, Regne Unit, 2014 |
Basada en la novel·la de John Banville, guardonada amb el premi Man Booker. Max Morden (interpretat per l'actor Ciaran Hinds, que dona la dimensió del personatge torturat pels records) després de la mort de la seva esposa es retira a escriure a la costa irlandesa, al poble i a la mateixa casa on estiuejava d'infant amb la família. Allà va ser testimoni de primera línia d'una tragèdia, quan va conèixer la família Grace: pare, mare, dos bessons —Chloe i Myles— i l'assistenta Rosa (interpretada per Charlotte Rampling, distingida discreció). La història sobre la dificultat de reconciliar-se amb el dolor i la mort es va desgranant a través de sensacions de la memòria del protagonista. Filmin. 8/10
Ediciones La Cúpula. Feu-ne un tast clicant la imatge |
Primer llargmetratge del director, fill del cineasta Jean-Paul Rappeneau. Rosalie Blum és una dona misteriosa als ulls de Vicent Machot, un perruquer de poble, que conviu amb un gat i la seva mare dominant. Vigilant vigilat, la vida de qual és a punt de fer un tomb en aquesta comèdia amable. Filmin. 9/10
Entrevista per llegir en línia
Entrevista per descarregar en format PDF
El cas Collini. Direcció: Marco Kreuzpaintner Alemanya, 2020 |
Pel·lícula basada en la novel·la de títol homònim de Ferdinand von Schirach, sobre la culpa col·lectiva enfront de l'Alemanya nazi. Estructura clàssica de drama judicial on es desenvolupa la investigació del crim d'un empresari a mans de Fabrizio Collini, un desconegut sense vincle aparent amb la víctima. L'advocat Caspar Leinen, actua d'ofici per primer cop i se les ha d'heure amb l'advocat gat vell de l'altra part, que resulta ser el seu admirat professor. La història s'explica en apunts retrospectius, a mesura que el jove advocat hi va aprofundint i descobreix un dels escàndols legals més grans de la història, pel qual, multitud de crims de l'Alemanya Nazi no van ser jutjats. Filmin. 10/10
Acció final de 'Bombes de llavors'. Foto: © Núria Olesti |