L'oreneta. Autor: Guillem Clua Lletra «L'oreneta»: Guillem Clua. Música: Iñaki Salvador Direcció: Josep Maria Mestres. La Villarroel, Barcelona |
27 de febrer 2022
'L'ORENETA', A LA VILLARROEL
25 de febrer 2022
'CRIM I CÀSTIG', AL TEATRE LLIURE
Crim i càstig. Autor: Fiódor Dostoievski.Trad. : Miquel Cabal Guarro Adaptació i direcció: Pau Carrió. Teatre Lliure Montjuïc |
Impressiona la bellesa de les arcades de la sala Fabià Puigserver, a la qual el públic
sempre hi està d'esquena. Ara, situat l'auditori en grades a l'escenari es pot
veure amb tota l'esplendor. S'hi supera un repte amb nota: la versió teatral de Crim i càstig, una novel·la monumental de dimensions i d'idees. Des de 1929 es comptava amb la traducció del rus d'Andreu Nin i s'acaba de publicar, el 1921, la de Miquel Cabal, que ha comportat una actualització lingüística amb què s'ha basat el director Pau Carrió per fer-ne l'adaptació. La història concentrada en gairebé quatre hores, que passen volant. Catorze personatges per a deu intèrprets. Rodion Romànovitx, l'assassí protagonista interpretat per Pol López tan monumental com l'obra. La misèria personificada en aquest personatge que després del crim embogeix progressivament i se salva per la confessió per amor. Excepcional interpretació de Míriam Iscla que es posa a la pell de l'inspector Porfiri Petrovna. Tota la companyia brilla al seu lloc: Roser Batalla, Oriol Guinart, Carlota
Olcina, Francesca Piñón, Albert Prat, Òscar Rabadán, Marc Rodríguez i Maria Rodríguez. Bravo! 9/10
24 de febrer 2022
PER CARNAVAL 'FIGURANTS EN ACCIÓ'
Llibre-objecte. Poema encapsat |
Figurants en acció
Al saló del castell
de sa majestat Carnestoltes,
ballen junts fades i fantasmes.
Són rates disfressades
amb espirals de peles de taronja,
caps de gamba i cargols de mar.
Plora que ploraràs, de tant que riu,
al ninot se li despinta la cara,
i els seus súbdits l'expulsen
amb empentes del ball.
23 de febrer 2022
PEL·LÍCULA 'TOKYO SHAKING'
Tokyo Shaking. Direcció: Olivier Peyon Japó, França, 2021 |
El desastre causat per l'explosió de la central nuclear de Fukushima el 2011 explicat des de la perspectiva d'una alta executiva francesa. Alexandra [Karin Viard] fa poc que s'ha traslladat a Tokyo per treballar en un banc prestigiós. Es produeix un terratrèmol més fort que altres cops i un tsunami inimaginable. Caos i col·lapse per fugir-ne. Els ciutadans autòctons del seu entorn actuen per sobreviure i no sembla que es plantegin dilemes ètics, però la protagonista, líder del gran equip humà del banc, creu que ha de continuar al peu del canó. El relat se centra en l'angoixa per com afecten als altres les decisions que pren. Malgrat les situacions límit que comporta la història, Tokyo Shaking no proporciona espectacle de les catàstrofes. I s'agraeix, perquè ja les hem vistes prou. 8/10
22 de febrer 2022
'RESISTÈNCIA', BIOPIC SOBRE MARCEL MARCEAU
Resistència. Direcció i guió: Jonathan Jakubowicz França, Alemanya, Regne Unit i Estats Units, 2020 |
21 de febrer 2022
MIL COLOMS IRISATS, A FAVOR DE LA PAU
© Teresa Llorach. Aquarel·la |
T'asseus, i recordes que et van parlar d'un pou, no de camins.
GABRIEL FERRATER
als vidres de totes les finestres de casa i de l'escola
i després llegies, en veu alta, Sadako vol viure,
aquelles pàgines esfereïdores de tan reals,
on la petita no arriba a poder doblegar l'ocell de paper número mil.
El miracle no és possible,
després que un gran nombre de persones estigui disposat
a participar en el vessament de sang d'un altre gran nombre de persones.
Un cop més, esborrada la frontera que hi ha entre la diplomàcia
i el camp de batalla, el planter de paraules es convertia en rostoll
a punt de flamejar i la desesperació arrelava en un món devastat.
Un cop més, la ciència i la tecnologia oblidaven tants rebostos buits
i s'aplicaven amb la rapidesa del llamp, al servei dels criminals de torn.
No vulgueu reflexionar-hi, ni intentar comprendre
els actes vils que desferma la fúria.
A un infant atrapat entre adults mutilats i desorientats,
¿com li explicarem l'origen del conflicte?
Incapaços d'entendre la naturalesa diabòlica que covem ben endins,
cremades les pupil·les, els iris i les còrnies.
Sento l'horror de l'avi manyà, despenjant les campanes del seu poble,
per fondre-les i fer-ne bales, boig de por.
Sento els seus crits de tortura, l'artesania del sofriment fins a la mort,
¿quan acaba la renúncia i comença la col·laboració?,
espiral, remolí, tornado que no pot preveure la dimensió del desastre,
tu també aniràs a caçar colomes malferides per les places brutes
i esperaràs amb ànsia que neixin els colomins per fer-ne brou.
Enviaràs coloms irisats als assassins
(mai és massa tard per aturar un riu de sang),
mentre arrencaràs amb les ungles materials de la pedrera
i posaràs a punt la rellotgeria interior.
Tu, igual com la petita Sadako Sasaki,
desitjaràs el miracle dels mil ocells,
cada colom enganxat als vidres de les finestres
és un desig per continuar vivint,
cada colom és una esperança a favor de la pròpia força.
L'aquarel·la en blanc i negre de Teresa Llorach concentra la desesperació en la figura d'un jove, al peu d'una porta tancada que li marcarà el futur, si sobreviu.
20 de febrer 2022
'EL MAR: VISIÓ D'UNS NENS QUE NO L'HAN VIST MAI', AL TNC
El mar: visió d'uns nens que no l'han vist mai. Dramatúrgia d'Alberto Conejero, a partir de textos dels infants de l’escola de Bañuelos de Bureba, del seu mestre Antoni Benaiges, de Patricio Redondo i de Marina Garcés i d’Alberto Conejero. Sala Tallers del Teatre Nacional de Catalunya.
Teatre d'objectes, un muntatge documental i poètic que refà la història del mestre republicà Antoni Benaiges i Nogués, nascut a Mont-roig del Camp, que feia classes al poble de Bañuelos de Bureba, de la província de Burgos i va ser assassinat pels franquistes el 25 de juliol de 1936. Havia promès als seus alumnes que els portaria aquell juliol a veure el mar. Els petits van escriure textos sobre el mar que no havien vist mai, uns textos que s'han conservat gràcies a haver estat impresos i enregistrats amb un gramòfon. Benaiges no els va poder portar a veure el mar, però la il·lusió que els va imprimir el mestre per sempre no els la va poder arrabassar ningú. 8/10
19 de febrer 2022
'EL GRAM', ENROTLLAT EN PAPER
© LENA PAÜLS Dempeus sempre, fragment. Dins Bombes de llavors Llibre-objecte enrotllat. Papers i llicorella |
Avui mostro la representació orgànica d'un fragment cal·ligrafiat de Bombes de llavors, que interactua amb la pintura de Carme Andrade que me'l va inspirar: Dempeus sempre. La idea de base que ja s'explicita en el títol de la prosa poètica és una crida a favor de la dignitat i la coherència d'accions personals a l'hora de donar vida, agombolar i arrodonir projectes privats i col·lectius.
Amb l'elaboració de llibres enrotllats he activat noves dinàmiques de creació que em plau reincidir de compartir aquí, atesa l'acollida generosa que han tingut els apunts:
18 de febrer 2022
PEL·LÍCULA 'BENEDETTA'
Benedetta. Direcció: Paul Verhoeven. França, 2021 |
El director holandès Paul Verhoeven [Instint Basic, Elle] adapta amb estil propi el llibre de Judith C. Brown Inmodest acts, basat en la història real de la monja mística i lesbiana Benedetta Carlini, que al segle XVII va ser internada de petita al convent benedictí de Pescia (Itàlia) i va causar un impacte immediat a la comunitat per les seves constants visions divines. Uns anys després va ser sotmesa a un procés inquisitorial per la relació sexual amb una de les novícies del convent. La pel·lícula projecta una mirada sensual i irreverent de la vida religiosa que no estalvia la crítica cap a l'església. Verhoeven demostra el seu talent més esmolat en la direcció d'intèrprets (menció especial a les actrius Virginie Efira i Daphne Patakia) i en el catàleg de tonalitats singularitzades amb què tracta cada escena. Filmin. 9/10
'ESSÈNCIES', DE MARIONA QUADRADA
Essències. Cuina i sentiments a taula, de Mariona Quadrada Il·lustracions: Adela Blasi. Pròleg: Rosa Pagès Edicions Sidillà, 2021 |
Relacionava aquests comentaris amb Essències, de Mariona Quadrada. Un llibre de relats deliciosos on la cuina és identitat i experiències sensorials. L'escriptora i cuinera reusenca posa en joc la memòria de l'arcàdia, dels vincles afectius, de les veus estimades, dels estímuls del gust i de les olors en un paisatge concret. Caldria traduir a moltes llengües aquest text preciós d'emocions i sentiments universals a l'entorn del menjar. Friso per conèixer les solucions de cada llengua a l'hora de traslladar en paraules la cuina de proximitat, el cicle de l'hort i els conreus del nostre entorn.
«Un viatge íntim i personal, que és també un viatge gastronòmic per les quatre estacions, cap al coneixement del moment exacte, el com i el quan en què cada producte és a la seva plenitud, i de com aquesta plenitud es trasllada a taula.A la cuina de casa, a la cuina del mas, a la brasa o al caliu del foc a terra, cada plat és una ofrena i un homenatge que conté el paisatge i que el transforma en motiu de gaudi compartit. Paisatge i cicle. Memòria i sentiment.Rosa Pagès. Pròleg 'Tothom a taula'
17 de febrer 2022
PEL·LÍCULA 'EL BUEN PATRÓN'
El buen patrón. 2021 Direcció: Fernando León de Aranoa |
Pel·lícula guanyadora de quinze premis Goya 2022, entre els quals Millor Pel·lícula, Millor Guió, Millor Direcció, Millor Actor. El director Fernando León de Aranoa s'ha aliat amb l'actor Javier Bardem per posar-lo a la pell d'un personatge complex. Des del punt de vista d'un fabricant de bàscules industrials, refà cinc dies abans que rebi una comissió que avaluarà l'empresa per a l'obtenció del premi local a l'excel·lència empresarial, cosa que li obrirà la porta per rebre subvencions regionals. 'No som una empresa, sinó una família", repeteix. Però les coses es torcen tot d'una i traspassa tots els límits per tal que el seu objectiu s'acompleixi. Brillant. 10/10
16 de febrer 2022
SÈRIE 'ELS POLICIES'
Els Policies. Israel, 2021 Direcció: Dan Sachar, Rotem Shamir |
Vuit capítols de 50 minuts. Filmin. 8/10
15 de febrer 2022
PEL·LÍCULA 'DESPRÉS DE L'AMOR'
Després del amor. Regne Unit, 2020 Direcció: Aleem Khan |
13 de febrer 2022
PEL·LÍCULA 'EL VENTRE DEL MAR'
12 de febrer 2022
'SÀVIA DE VENTADES', POEMA ENROTLLAT
Sàvia de ventades, sols i pluges, promous el consens. D'acord, però, ves fent marge: porto pedres. © LENA PAÜLS Fragment del poema Amb un peu rosegat, dins Temps de penyora |
11 de febrer 2022
PEL·LÍCULA 'ALICE'
La decisió d'Alice [Alice]. França, 2019 Guió i direcció: Josephine Mackerras |
L'actriu Emilie Piponnnier broda el personatge d'Alice, una parisenca jove, casada, mare d'un fill petit i amb un cercle d'amistats estable. El seu món s'enfonsa quan descobreix que el marit, que de sobte s'ha fet fonedís, ha malgastat els diners familiars en prostitutes i es troba a punt de perdre l'habitatge i carregada de deutes. Tant la seva mare com les suposades amistats desatenen la seva súplica d'auxili. Contacta amb l'agència d'acompanyants femenines els serveis de la qual sovintejava el marit i s'hi posa a treballar. Un relat amb pretensions de realisme i un final precipitat que posa en entredit el sentit comú de la protagonista. Filmin. 7/10
10 de febrer 2022
LLIBRES ENROTLLATS
Llibres de roba i de paper enrotllats en bobines de fil i branquillons. |
Em plau compartir aquí la darrera de les creacions: llibres enrotllats. Una nova sèrie orgànica de llibres-objecte disposats en forma de rotlle de paper o de teles, envoltant bobines de fil i branquillons. Les peces d'ubiquen en la realitat privada i interactuen en l'espai virtual de les xarxes socials.
L'impuls primer ha estat un poema o uns versos que volia compartir. Recrear-los en aquests objectes d'art ha estat un nou estímul per continuar la recerca de la bellesa. He fet els rotlles amb materials que han tingut una vida anterior: fragments de paper i de teixit que connecten records i present. La majoria conserven els colors originals, en d'altres he fet estampació botànica que he après de fer no fa gaire. Dins saquets de ganxet o en sobres hi ha els microllibres amb poemes cal·ligrafiats. Les peces que en resulten són, doncs, un camp d'aprenentatge d'un altre codi comunicatiu que he emprès com un bàlsam en aquest temps gris de pandèmia que ja anuncia la primavera.
En propers apunts els aniré presentat desplegats, amb el poema o el fragment de prosa poètica que els sustenta.
09 de febrer 2022
LA CUBANA: 'ADEU ARTURO', AL COLISEUM
08 de febrer 2022
PEL·LÍCULA 'EL VEREDICTE: LA LLEI DEL MENOR'
El veredicte: La llei del menor. Regne Unit, 2017 Direcció: Richard Eyre |
07 de febrer 2022
FUNDACIÓ JOAN BROSSA. CENTRE DE LES ARTS LLIURES
Record d'un malson, 1989. © Joan Brossa |
Una de les obres que es poden veure a l’exposició semipermanent és l’escultura Record d’un malson, una obra creada per Joan Brossa
(Barcelona, 1919-1998) per a l’espai públic de Sant Adrià del Besòs i que va ser retirada del
carrer per la imatge que donava de l’exalcalde de Barcelona, Josep M de
Porcioles i per la seva crítica a l’especulació urbanística.
03 de febrer 2022
FEBRER, DE 'TEMPS DE PENYORA'
Si ja sabeu que la pesta té per aliats els bombarders
digueu, ¿què hi fa que demaneu pau amb candeles
en pelegrinatge sota els ametllers florits?
A l'aiguabarreig de dos rius us renteu la cara a grapats,
escàpols per unes hores d'on les teulades moquegen glaç,
i les canonades i els desguassos s'han rebentat.
Hi ha una garsa balancejant-se indecisa a l'antena col.lectiva,
que no treu l'ull del feinejar dels corcs de l'embigat.
¿A qui interessa votar la pesta camaleònica?
Heu sortit d'hora i heu estès la disfressa molla entre joncars,
heu posat una goma elàstica nova a la màscara
i heu repintat l'estoc de caretes.
Cada nit, en rotllana al voltant d'un foc de branquillons
prepareu una estratègia de supervivència,
feu esquemes, gràfics i redacteu pamflets.
No deixeu d'oblidar, amb l'ànim suspès,
que acostumen a pagar justos per pecadors
i que, a partir d'ara, Carnestoltes pot ser cada dia.
Heu descobert que s'estendrà la gana,
que les coques de greix d'avui seran un record aviat,
per això, guardeu pomes beneïdes pel mal de cor als armaris
i torneu a aprendre a socarrimar i a escaldar porcs.
Si ja sabeu que la pesta té per aliats els bombarders,
si ja sabeu que les flors dels ametllers s'han escampat per terra,
digueu, ¿què hi fa que demaneu pau amb candeles?
02 de febrer 2022
'ANIMAL NEGRE TRISTESA', A LA SALA BECKETT
Animal Negre Tristesa. Autora: Anja Hilling. Traducció: Maria Bosom. Direcció: Julio Manrique Sala de Baix, Sala Beckett, Barcelona |
01 de febrer 2022
'ON ES COVEN ELS SOMNIS', EN LLIBRE-OBJECTE