La professora de literatura. Direcció: Katalin Moldovai Hongria i Romania, 2023 |
31 de juliol 2024
PEL·LÍCULA 'LA PROFESSORA DE LITERATURA'
30 de juliol 2024
SÈRIE 'FINS QUE ET MATI'
Sèrie Fins que et mati. Basada en l'autobiografia de Delia Balmer Direcció: Julia Ford i Nick Stevens. Regne Unit, 2024 |
Fins que et mati. Minisèrie de 4 epidodis de 45 minuts. |
29 de juliol 2024
EXPOSICIÓ 'PAZ ERRÁZURIZ', A LA FUNDACIÓ MAPFRE
© Paz Errázuriz De la sèrie La manzana de Adán |
L'exposició que l'espai KBr de la Fundació MAPFRE dedica a la fotògrafa Paz Errázuriz (Santiago de Xile, 1944) és una selecció de les 173 obres de la col·lecció de la fundació. La mostra es basa en l'eix cronològic i la línia temàtica agrupada en conjunts d'imatges. La fotògrafa va iniciar la seva obra als anys seixanta, en el context de la dictadura de Pinochet i continua actualment posant l'èmfasi en la condició humana, en el context d'una societat que ha estat privada de llibertats. Enfoca comportaments singulars i formes de resistència a les normes imposades, fins i tot en democràcia. La mostra inclou sèries de fotografies tan difoses com La Manzana de Adán, que les autoritats militars xilenes van considerar com a subversiva. El conjunt és una captivadora mostra d'art fotogràfic amb substància informativa que emociona.
Oberta fins al 15 de setembre.
28 de juliol 2024
'QUI SOM?', DE BARÓ D'EVEL, AL GREC
Qui som? Autoria i direcció: Camille Decourtye i Blaï Mateu Trias Baró d’evel. Festival Grec 2024. Teatre Grec, Barcelona |
Qui som? és bàsicament un espectacle de dansa i comicitat, en un marc excepcional on la companyia ha plantat un enorme monstre d'algues —obra de Lluc Castells— que es contorsiona al ritme de la banda sonora de les onades. A escena, compta amb unes peces de ceràmica acabada de tornejar, toves encara, que ens sorprenen emprades com a joguines de barrets mal·leables. Però no seria un espectacle de Baró d'evel si amb el seu art generós no aportessin materials per a reflexió social i ecològica. En aquest cas, el mar llença a les platges cadàvers de persones que buscaven una vida millor. El mar retorna tota la porqueria que els humans hi aboquem. No s'hi val a encongir-se d'espatlles i mirar cap a una atra banda. Importa el petit gest de cadascú i ens conviden a sortir del nostre confort de l'amfiteatre i afegir-nos a la declaració d'intencions seguint la Camille, agombolada per la fanfàrria de la compayia. Al jardí, uns ceramistes tornegen el fang a la vista dels espectadors i hi ha instal·lada una exposició de peces per tot el recinte. Generositat al servei de l'art i el talent de qui ens recorda optimista que com amb el fang 'tot està per fer i tot és possible'. Gràcies. 10/10
Llegiu-ne la crítica d'Andreu Sotorra a «Clip de Teatre»
*
Extracte de la crítica en àudio al canal SPOTIFY
27 de juliol 2024
EXPOSICIÓ 'LOUIS STETTNER', A LA FUNDACIÓ MAPFRE
© Louis Stettner. Brooklyn Promenade. Nova York, 1954 Col·lecció Fundació MAPFRE |
Exposició oberta fins al 15 de setembre
© Louis Stettner. Col·lecció Fundació MAPFRE Tornant de la feina amb el tren de la tarda. Penn Station, Nueva York (1958) |
25 de juliol 2024
'HAMLET. EN ELS PLECS DEL TEMPS', AL TEATRE LLIURE
Hamlet. En els plecs del temps. A partir de W. Shakespeare Adaptació i direcció: Christiane Jatahy Festival Grec 2024. Sala Fabià Puigserver, Teatre Lliure Montjuïc |
L'espectacle Hamlet adaptat i dirigit per Christiane Jatahy (Rio de Janeiro, 1968) referma que els textos clàssics admeten totes les versions ben fetes, amb contextos diferents de l'original, variacions que no afectin el fons i tota mena d'actualitzacions de forma. En aquest cas teatre, projeccions en 3D i enregistraments en directe. Un jove Hamlet amb cos de dona dirà el 'ser i no ser aquesta és la qüestió' amb un sol gest, sense calavera. Està turmentat perquè l'espectre del seu pare li ha anunciat que no va morir per la picada d'una serp sinó que el va enverinar el seu germà, l'oncle que ara es casa amb la seva mare i reina. El context de la festa de casament, continua sent la guerra, ara la de Gaza i la d'Ucraïna. L'Ofèlia torna els regals a Hamlet que, en rebre'ls, s'hi sincera. Després d'aquest fet, ja s'ha dit tot allò important i Ofèlia, la filla de Poloni assassinat, navega per l'escenari i suposem que mor ofegada, encerclada dels gerros amb flors de l'escenari debastat. I, a partir d'aquí el ritme decau i el desenllaç es resol com bonament pot. Aplaudiments discrets. 8/10
Llegiu-ne la crítica d'Andreu Sotorra a «Clip de Teatre»
*
Extracte de la crítica en àudio al canal SPOTIFY
22 de juliol 2024
'DÄMON. EL FUNERAL DE BERGMAN', AL TEATRE LLIURE
Dämon. El funeral de Bergman Text, direcció, escenografia: Angélica Liddell Festival Grec 2024. Teatre Lliure Montjuïc |
Llegiu-ne la crítica d'Andreu Sotorra a «Clip de Teatre»
*
20 de juliol 2024
'LES MANS', A LA VILLARROEL
Les mans, de Llàtzer Garcia. Intèrprets: Raquel Ferri i Ernest Villegas Direcció: Sílvia Munt. Festival Grec 2024. La Villarroel, Barcelona |
Amb la tria dels intèrprets que facin versemblant una bona història ja hi ha un alt tant per cent guanyat perquè l'obra funcioni. Les mans és una obra de literatura teatral d'alta volada al servei d'una relat intimista que
s'encarreguen de fer brillar Raquel Ferri i Ernest Villegas, amb les
seves interpretacions. Escrita pel dramaturg i director Llàtzer Garcia (Girona, 1981) i dirigida amb mestria Sílvia Munt funciona com un artefacte de rellotgeria, a punt d'explotar en cada escena.
L'Isaac és actor i s'està refent d'una malaltia mental, la seva companya Paula ha escrit el que han hagut de passar i ho ha transformat en un guió cinematogràfic. Serà la primera pel·lícula que dirigirà i l'Isaac en serà l'actor protagonista. Així que s'inicia el rodatge la directora s'adona que l'actor no està preparat per a interpretar el personatge. Acomiadar-lo és un acte de valentia i sobirania en la seva feina, però qüestionable per la parella que entén, per una banda, que la seva pròpia història no la pot representar ningú millor i per l'altra, que ser-ne el protagonista el rellançaria professionalment
Auguro per a Les mans molta vida als escenaris i no m'estranyaria que arribés també al cinema. Ho vull veure. 10/10
Llegiu-ne la crítica d'Andreu Sotorra a «Clip de Teatre»
*
Extracte de la crítica en àudio al canal SPOTIFY
18 de juliol 2024
EXPOSICIÓ 'FERNANDE OLIVIER', AL MUSEU PICASSO
L'exposició fa un recorregut per la vida de l'escriptora a partir de fotografies inèdites i diversos retrats signats pel seu cercle d'amistats. Autora de relats i poemes (encara inèdits) que evidencien una gran sensibilitat i interès intel·lectual. És una de les escasses veus femenines que han arribat com a testimonis dels artistes del Bateau-Lavoir, arran de Picasso et ses amis (1930), les memòries dels set anys de convivència amb Picasso, una relació caracteritzada per la violència. La sèrie va començar a sortir a «Le Soir», fins que Picasso va bloquejar-ne la publicació. El 1956 Picasso li va passar un petita pensió a canvi de no publicar res més mentre els dos visquessin. Picasso la va sobreviure set anys.
S'hi poden veure obres procedents de diversos museus: Museu Nacional Picasso de París, Museo Bellas Artes de Bilbao,
Staatsgalerie Stuttgart, Düsseldorf Kunstsammlung, Museo Reina Sofía i
Museo Nacional Thyssen-Bornemisza entre d’altres.
Oberta fins al 6 d'octubre
16 de juliol 2024
ESCULTURA 'L'OMBRA', DE JOSEP PIQUÉ ISERTE
L'ombra, de Josep Piqué Iserte, Ca 1992 |
15 de juliol 2024
LA GRAN NIT DE DAGOLL DAGOM, AL TEATRE GREC
Llegiu-ne la crítica d'Andreu Sotorra a «Clip de Teatre»
*
Extracte de la crítica en àudio al canal SPOTIFY
*
14 de juliol 2024
EXPOSICIÓ 'CARLES SANTOS. I ARA, QUÈ?', A LA FUNDACIÓ JOAN BROSSA
Carles Santos. I ara, què? Comissària de l'exposició: Ona Balló. Oberta fins al 21 de juliol |
Santos va ser un dels artistes més originals, transgressors i polifacètics del nostre temps. Combinava rigor i mètode amb una gran la llibertat creativa. Un animal escènic, inclassificable, que va explorar totes les disciplines, des de la performance amb pianos (cremats, destrossats) fins a la música per a quinze pel·lícules de Pere Portabella i muntatges fets amb la figurinista Mariaelena Roqué, amb qui va compartir companyia escènica durant 25 anys, que el van catapultar a l'escena internacional, passant per la banda sonora de la clausura dels Jocs Olímpics del 1992, amb la qual va portar la fanfàrria tradicional a una altra dimensió.
13 de juliol 2024
'L'ÚLTIM DIA', A LA SALA ATRIUM
L'últim dia. Autora: Lluïsa Cunillé. Intèrpret: Alejandro Bordanove. Direcció: Xavier Albertí. Festival Grec 2024. Sala Atrium, Barcelona |
Llegiu-ne la crítica d'Andreu Sotorra a «Clip de Teatre»
*
Extracte de la crítica en àudio al canal SPOTIFY
10 de juliol 2024
'ELISABETH COSTELLO', AL TEATRE NACIONAL
J. M. Coetzee, “Elizabeth Costello: Set lectures i cinc contes morals. Text basat en «Elizabeth Costello, Slow Man i Moral Tales», de J. M. Coetzee. Adaptació: Krzysztof Warlikowski, Piotr Gruszczyński. Festival Grec 2024. Teatre Nacional de Catalunya. Sala Gran.
Llegiu-ne la crítica d'Andreu Sotorra a «Clip de Teatre»
*
Extracte de la crítica en àudio al canal SPOTIFY
09 de juliol 2024
'THE SECOND WOMAN', AL TEATRE LLIURE
The second woman. Creació i direcció: Nat Randall i Anna Breckon. Sala Fabià Puigserver, Teatre Lliure Montjuïc. Festival Grec 2024. |
Durant 24 hores ininterrompudes, l'actriu María Hervás (Madrid, 1987) es posa a la pell de Virgínia, una dona que rep en un cubicle la visita d'un home durant uns minuts. D'un home darrere l'altre, fins a cent. Invariablement, tots arriben al cubicle amb la intenció de fer-se perdonar alguna cosa. Porten una bossa amb menjar per compartir amb la Virgínia. Ella insinua que els ha de comunicar una cosa. Beuen, ballen i, de sobte, l'home és acomiadat sense contemplacions. Quan són fora, la dona deixa com una patena el cubicle. I es disposa a esperar el nou visitant. Els espectadors entrem i sortim de la platea. Hervás aguanta hores i hores desperta, rep homes que porten l'energia d'algú que arriba descansat. Totes les escenes segueixen el mateix esquema, amb les improvisacions que formen part del joc. Cada visita masculina manifesta la seva personalitat amb pocs minuts. A la platea, que s'omple i es buida contínuament, riem, badallem, fem alguna capcinadeta, ens estirem i aplaudim cada escena. Una experiència teatral singular. 9/10.
Llegiu-ne la crítica d'Andreu Sotorra a «Clip de Teatre»
*
Extracte de la crítica en àudio al canal SPOTIFY
08 de juliol 2024
PEL·LÍCULA 'EL MÓN D'AHIR'
El món d'ahir. Direcció: Matej Chlupacek República Txeca, 2023 |
Cinema txec de denúncia que tracta la sexualidad a través de la mirada de 1937. Thriller social protagonitzat per Helena, estudiant de medicina, embarassada, que descobreix el cadàver d'un nounat intersexual a la fàbrica del seu marit. Analitza actituds i arguments que persisteixen avui. En un recorregut detectivesc descobreix que la criatura ha nascut morta, possiblement del part d'una treballadora. S'enfronta a una maniobra de la directiva que culpa els comunistes del succés. Els personatges de l'època parlen d'éssers monstruosos, de curiositat anecdòtica. La història que s'hi presenta és interessant perquè té voluntat humanista i fa comprendre la complexitat de la realitat. Filmin. 7/10
07 de juliol 2024
'MOLT SOROLL PER RES', DE PARKING SHAKESPEARE
Molt soroll per res, de William Shakespeare. Traducció de Salvador Oliva. Adaptació: Jaume Viñas. Companyia Parking Shakespeare. Parc de l'Estació del Nord, Barcelona |
L'adaptació que Jaume Viñas ha fet de Molt soroll per res situa l'acció en un hotel de vacances amb relacions i conflictes entre hostes enamorats que volen i dolen i empleats de l'establiment. Però, tot i que es permet anacronismes amb referències d'artilugis contemporanis i plataformes digitals, segueix força fidelment el guió original del bard, amb duel d'espases inclòs. Amb un registre que s'acosta a la Commedia dell'Arte, els intèrprets inviten a interactuar els espectadors de totes les edats. Una festassa. 9/10
Llegiu-ne la crítica d'Andreu Sotorra a «Clip de Teatre»
*
Extracte de la crítica en àudio al canal SPOTIFY
06 de juliol 2024
'TIRANT LO BLANC', AL TEATRE ROMEA
Música original: Judit Neddermann. Direcció: Joan Arqué
Festival Grec 2024. Teatre Romea, Barcelona
Gràfic: Esther Utrilla. Diari Ara. |
Festival Grec 2024. Teatre Romea, Barcelona |
*
Extracte de la crítica en àudio al canal SPOTIFY
05 de juliol 2024
'LA LLAMADA', AL TEATRE POLIORAMA
La llamada. Guió i direcció: Javier Ambrossi i Javier Calvo Teatre Poliorama, Barcelona |
Llegiu-ne la crítica d'Andreu Sotorra a «Clip de Teatre»
*
Extracte de la crítica en àudio al canal SPOTIFY
04 de juliol 2024
'BILLY'S VIOLENCE' I 'BILLY'S JOY', AL TEATRE LLIURE
Billy’s Violence i Billy's Joy. Text: Victor Afung Lauwers. Direcció: Jan Lauwers. Teatre Lliure Montjuïc. Festival Grec 2024 |
La companyia flamenca Needcompany, de Jan Lauwers, un dels cofundadors, amb seu a Gant (Bèlgica) torna a Barcelona amb dos espectacles en sessió contínua. Quatre hores de festassa escènica. Teatre multidisciplinar, que ens recorda algunes accions de la Fura dels Baus, des del físic, a la música, la coreografia i també el text clàssic filtrat pel contemporani a base d'esgarips. A Billy's violence disseccionen la violència contra les dones que hi ha en les deu tragèdies de Shakespeare: Marina (Pèricles), Cleopatra, Desdèmona, Júlia (Romeu i Julieta), Pòrcia (Juli Cèsar), Lavínia (Titus Andrònic), Cordèlia, Ofèlia, Imogènia (Cimbelí) i Gruoch (inspiradora de Macbeth) i acaben amb un bany de sang. L'excés controlat.
Llegiu-ne la crítica d'Andreu Sotorra a «Clip de Teatre»
*
Extracte de la crítica en àudio al canal SPOTIFY
Retrobem l'estil a Billy's Joy, el segon espectacle, endolcit per la part més còmica d'El somni d'una nit d'estiu i d'altres peces del bard. Aquí la fantasia, el conte, el somni, la disbauxa de la festa. Els dos espectacles compten amb la participació de l'actor Nao Albet, que hi fa un treball excepcional de caracterització. Tota la companyia brilla en aquest grandiós espectacle que té un punt de sobreexplotació física dels intèrprets que, segurament, no seria tan evident vist per separat.
Llegiu-ne la crítica d'Andreu Sotorra a «Clip de Teatre»
*
Extracte de la crítica en àudio al canal SPOTIFY