Entre roses [La fine fleur]. França, 2020 Direcció: Pierre Pinaud |
29 d’octubre 2022
PEL·LÍCULA 'ENTRE ROSES'
26 d’octubre 2022
NIT AMB CONTE, DE 'BOMBES DE LLAVORS'
© Fina Veciana, 2019 On és? (De la sèrie #nitsambconte) Tècnica mixta s/ paper, 25 x 19,5 cm |
Performer: Martina Rius Mauri Foto: © Francesc Corpas Centre d'Art Cal Massó, Reus, 2019 |
25 d’octubre 2022
INSTAL·LACIÓ 'MRS. DEATH', A LA VIRREINA
© Amelia Riera. Dona radiografiada, 1998 |
La instal·lació Mrs Death de Amèlia Riera (Barcelona, 1928-2019) que presenta La Virreina Centre de la Imatge (a l'espai planta baixa, que dona a la Rambla) és representativa dels 'objectes cruels' que l'artista va crear com a denúncia dels arquetips utilitzats per representar les dones i la seva sexualitat, la reflexió sobre el problema de la incomunicació en la parella heterosexual, la visibilització de les relacions de poder, el disciplinament del cos, governat, sotmès i fins i tot expropiat. La majoria de peces van ser creades entre mitjan anys seixanta i finals del setanta, coincidint amb els anys del tardofranquisme i la Transició. En aquesta època va crear dues de les seves principals sèries, la dels "Ex-voto" i la "Serie Sade", claus en la seva trajectòria, les quals li van valer la fama de necròfila i sàdica. En l'exposició es recupera part del seu últim projecte expositiu no realitzat, un clamor per la fugacitat de la vida, el pas veloç del temps, el «vertigen fúnebre». A la imatge 'Dona radiografiada' recorda la tortura física de la mamografia, el cos sotmès a la màquina.
Oberta fins al 6 de novembre
24 d’octubre 2022
LES SABATILLES VERMELLES, DE 'BOMBES DE LLAVORS'
© Teresa Llorach. Aquarel·la, 23 x 23 cm |
23 d’octubre 2022
'CARTES D'AMOR', A LA SALA VERSUS GLÒRIES
Cartes d'amor, d'A.R. Gurney. Adap: Marc Rosich. Intèrprets: Lloll Bertran i Àlex Casanovas Direcció: Marc Rosich i Jordi Andújar. Sala Versus Glòries |
Vam veure per primer cop l'obra Cartes d'amor, traduïda per Josep Costa, en preestrena a l'Institut d'Estudis Nord-americans de Barcelona, a càrrec de Pep Munné i Sílvia Munt, intèrprets que l'estrenarien després al Teatre Borràs. Ara, Marc Rosich signa l'adaptació d'aquesta obra finalista del Premi Pulitzer i hi suma els subratllats musicals a la lectura de cartes que s'envien Melissa i Andy des que d'infants aprenen a escriure fins al final de la vida, amb alts i baixos, amb encontres i desencontres, des del 1937 al 1987. Són cartes, notes, felicitacions, postals... per escoltar, però la història es converteix també en espectacle visual subtil, amb la interpretació naturalista de la Lloll i de l'Àlex Casanovas, dos veterans dels grans de l'escena catalana que aconsegueixen emocionar els espectadors. A cada fila de la grada del nostre davant hi ha algú que s'eixuga les llàgrimes. 8/10
Llegiu-ne la crítica d'Andreu Sotorra a «Clip de Teatre»
*
Extracte de la crítica en àudio al canal IVOOX
22 d’octubre 2022
PEL·LÍCULA 'PARÍS, DISTRICTE 13È'
París, districte 13è [Les Olympiades] Direcció: Jacques Audiard. França, 2021 |
20 d’octubre 2022
'MARIONA, NO DEIXIS LA FEINA', AL TEATRE GAUDÍ BARCELONA
Mariona, No deixis la feina, de Mariona Forteza Dramatúrgia i direcció: Carlos Garrido Torres. TBG |
*
Extracte de la crítica en àudio al canal IVOOX
19 d’octubre 2022
CADIRES BUIDES, DE 'BOMBES DE LLAVORS'
© Fina Veciana, 2019 Dia 16 d'abril, tècnica mixta s/ fusta, 30 x 20 |
Performers: Fina Veciana i Lena Paüls Fotos: Francesc Corpas i Núria Olesti Centre d'Art Cal Massó, Reus, 2019 |
18 d’octubre 2022
SÈRIE 'UN SECRET REIAL'
Un secret reial. Suècia, 2021 Direcció: Lisa James Larsson |
17 d’octubre 2022
EL MIRATGE BLAU, DE 'BOMBES DE LLAVORS'
© Rosa Virgili. Capsa de les reflexions. Buscant el camí blau Tècniques mixtes s/ tela adherida en fusta, 40 x 40 cm. |
16 d’octubre 2022
'SILENCIO', AL TEATRE NACIONAL DE CATALUNYA
Silencio, de Juan Mayorga. Intèrpret: Blanca Portillo Direcció: Juan Mayorga. Sala Tallers. TNC |
Llegiu-ne la crítica d'Andreu Sotorra a «Clip de Teatre»
*
15 d’octubre 2022
'SUN & SEA', AL TEATRE LLIURE
Sun & Sea.
Llibret: Vaiva Grainytė. Direcció musical: Lina Lapelytė. Traducció del lituà a l'anglès: R.Užgiris. Dir: Rugilė Barzdžiukaitė. Teatre LLiure. Sala Fabià Puigserver |
Contradicció implícita: el medi natural està en situació d'emergència i els humans fem com si res. Ens el mirem des de la balconada, fent de voyeurs, exactament com en aquest espectacle —de seixanta en seixanta espectadors, en franges de tres quarts—, on els intèrprets fan accions quotidianes d'usuaris d'una platja artificial, de sorra arrabassada de les platges del litoral català, de la qual no estan, precisament, gaire sobrades. El 2019, l'obra es va estrenar a la Biennal d'Art de Venècia i se'n va emportar el Lleó d'Or.
14 d’octubre 2022
'VIATGE D'HIVERN', A LA SALA BECKETT
Viatge d'hivern (o quan Jelinek va deixar de tocar Schubert), d'Elfriede Jelinek. Trad: Marc Villanueva. Direcció: Magda Puyo. Sala Baix, Sala Beckett |
Llegiu-ne a crítica d'Andreu Sotorra a «Clip de Teatre»
*
Extracte de la crítica en àudio al canal IVOOX
13 d’octubre 2022
'ZONA INUNDABLE', AL TEATRE NACIONAL
Zona inundable. Autora: Marta Barceló. Dir: Marta Gil Polo Sala Petita, Teatre Nacional de Catalunya, Barcelona |
Llegiu-ne la crítica d'Andreu Sotorra a «Clip de Teatre»
12 d’octubre 2022
EL CÒCTEL DE CRONOS, DE 'BOMBES DE LLAVORS'
© Rosa Virgili. Contraposats 2, 2011 Tècniques mixtes i collage, 20 x 20 cm |
Sentiríem, si ens ho proposéssim, el tic-tac inaturable enganxat als fils de la xarxa. Però, ara mateix, ens estimem més viure de ple al taller del rellotger, entre la festa de les bombolles que es vessen i l'escampadissa de cireres confitades. Hem deixat d'enderiar-nos a fer coincidir en el temps triangles de drac que s'encadenen, cercles que llisquen indòmits i capses quadrades que porten a imaginar mons nous. Intuïm que, contraposades, només són formes eixordadores que naveguen en un mar de passions descolorides per les abraçades virtuals i els petons pendents. Amb daiquiri o sense, sabem que Cronos se la campa sol arreu. Per això, també en temps de festa, lluitem pel que ens queda.
Rapsodes: Alba Closa i Antònia Farré
11 d’octubre 2022
PEL·LÍCULA 'ELS HUMANS'
Els humans. Estats Units 2021. Direcció: Stephen Karam |
Adaptació per al cinema d'aquesta obra teatral guanyadora del Premi Tony. En el marc d'un dúplex atrotinat de Manhattan, la família Blake es reuneix per celebrar el Dia d'Acció de Gràcies. Cap dels membres de la família coneix els topants del que serà nou domicili de la filla gran i la seva parella. Quan es fa fosc comencen a moure's llums, se senten sorolls a l'edifici i la celebració domèstica costumista va esdevenint un thriller psicològic. Al sopar, la tensió s'allibera i els sis personatges confessen misèries i angoixes existencials a poc a poc i el relat pren diferents canvis de to i de ritme. Íntima i poc convencional. 8/10
10 d’octubre 2022
L'ESCLETXA MARÍTIMA, DE 'BOMBES DE LLAVORS'
El creuer no tindria tant d'èxit si l'objectiu no fos endinsar a l'alba el cap a l'escletxa que hi ha en aquesta banda de mar. «Bé que ho sé. Tots hi busquem el mateix», em va dir, amb somriure còmplice, el meu interlocutor, sense precisar si buscava curar-s'hi la migranya, una hèrnia discal, les xacres pulmonars o una disfunció sexual. L'escletxa marítima és una mena de corredor, com més profund més diàfan, entre aigua i aigua cada vegada més fosca. Un cop dins, la via d'aire s'adapta elàstica als cossos, us bressola, us fa pessigoles, us abraça, us petoneja. Pocs sabem que no és entre dues llums que cal capbussar-s'hi. Si us troba el cant de l'alosa terra endins, el remei ja ha begut oli. Però el mite de l'alba persisteix perquè, encara que no ho vulguem reconèixer, tots anem curts de carícies.
09 d’octubre 2022
CRISTINA SERRET, A TOTES
Serret escriu i publica en diferents mitjans per a infants, per a joves i per a adults. Hem gaudit de les pastilles de matèries diverses, en català i anglès a 'Ara Kids' del suplement Ara Criatures. I a la revista «Cocoter». És autora de la sèrie L'Equip Ciber (Shackleton books), on la Sara, el Diego, l'Àlex i la Mariaja viuen aventures que els enfronten a riscos del món digital i aprendren a utilitzar internet de forma segura. Publica cròniques a la «Revista Sapiens», com ara la del dia a dia dels jaciments de la costa catalana o l'experiència en un Escape room al refugi antiaeri de Valls. Publica articles on sentim els gustos i les olors que experimenta en cuines patrimonials als capítols de 'La convidada' a la revista «Cuina». I tot plegat, sense deixar l'article diari de difusió d'activitats, a la contraportada del «Diari Més», caracteritzat per la precisió i un aire narratiu que es fa llegir. Serret no deixa pedra per moure, té capacitat de treball i molt de talent, també.
que dona semblança de senzillesa a la dificultat
més gran i aporta claredat a les idees
més enredades i revesses.
EDWARD ST AUBYN. No tinc paraules
08 d’octubre 2022
MUSICAL 'GOLFUS DE ROMA', AL TEATRE CONDAL
Llegiu-ne la crítica d'Andreu Sotorra a «Clip de Teatre»
*
Extracte de la crítica en àudio al canal IVOOX
07 d’octubre 2022
OCTUBRE, DE 'TEMPS DE PENYORA'
Aquarel·la de © Teresa Llorach |
mentre parents del colom bíblic embruten els carrers,
ara convertits en pistes de patinatge llefiscoses.
a l'altre costat, uns funcionaris traeixen els coloms amb trits,
els cacen amb xarxes i se'ls emporten en gàbies.
El símbol de la pau engabiat, pot ser una premonició,
i interpreto que deu ser hora d'esmolar els tallants,
però els esmolets nòmades escassegen
i ningú recorda on es troben les pedres fogueres.
¿On és el color del mar?
Desordenats i sense punta, els llapis de colors
dins l'equipatge, seran eines inútils, arribat el moment.
Reprenc el viatge, jo, mora,
carregada amb gerres de sagí ranci i quitrà.
Assedegada, encesa d'enyor, gira que gira.
06 d’octubre 2022
ANNIE ERNAUX, PREMI NOBEL DE LITERATURA 2022
L'Acadèmia Sueca acaba de fer públic l'atorgament del Premi Nobel de Literatura 2022 a Annie Ernaux (Lillebonne, 1940), escriptora francesa que s'ha distingit per fer de l'autobiografia matèria literària. Ernaux poua en els records i en fa substància artística. No escriu ficció, però la memòria és subjectiva i la desgrana com si d'una novel·la es tractés.
Em vaig interessar per l'autora francesa a partir de la pel·lícula L'esdeveniment on refà el període vital de quan el 1963 es va quedar embarassada i va avortar il·legalment. Vaig llegir el llibre, traduït per Valèria Gaillard Francesch, publicat per Angle Editorial, com la resta de lectures en català que han seguit de l'autora: Memòria de noia, on explica que amb 18 anys va anar a fer de monitoria en unes colònies i el cap la va voler desvirgar durant tota una nit, sense aconseguir-ho. Passats cinquanta anys es capbussa en fotos i cartes d'aquell temps i escriu unes pàgines plenes de violència i vergonya. Vaig continuar amb Pura passió, Ernaux a París és una dona independent, amb fills universitaris, que sent passió per un diplomàtic de l'Est que la truca per fer l'amor i després desapareix. En la seva absència no pensa en res més que en la següent trucada. Ara estic llegint Els anys de records d'infància. Lectures fragmentades d'una vida i d'un temps que, per la precisió i sobrietat, prenc com a model de literatura del jo.
'FÀTIMA', AL TEATRE LLIURE DE GRÀCIA
Teatre Lliure Gràcia, Barcelona |
Llegiu-ne la crítica d'Andreu Sotorra a Clip de Teatre»
*
Extracte de la crítica en àudio al canal IVOOX
05 d’octubre 2022
CARNAVAL CELEST, DE 'BOMBES DE LLAVORS'
© Josep Lomas Fortuny |
Tot
anirà en dansa, quan arribarà la cavalcada del carrus navalis. A mig
matí les teles esfilagarsades dels estenedors als terrats hauran voleiat
en remolí talment les màscares que s'hagin desprès del rostre enllardat
dels estadants. A la caiguda del sol, abans de la rua, els dimonis se
la camparan disfressats de gavines. Tots els inferns fossin com aquest,
et dius, mentre et redreces l'antifaç i floreixes d'una tempesta a l'altra.
Performer: Laia Espallargas Foto: Francesc Corpas Centre d'Art Cal Massó, 2019 |
04 d’octubre 2022
'ASSAIG SOBRE LA CEGUESA', AL TEATRE NACIONAL
Assaig sobre la ceguesa. Adaptació i dramatúrgia de Clàudia Cedó sobre l'obra homònima de José Saramago. Direcció: Nuno Cardoso. Sala Gran, TNC |
Saramago escriu el 1995 la novel·la al·legòrica de la maldat i de la bondat humana Assaig sobre la ceguesa. En l'espessedat del text, la història de les persones que es tornen cegues de sobte, que són confinades en un manicomi abandonat i acaben comportant-se com a bèsties salvatges és entesa com a versemblant potser perquè després de l'Holocaust tots els horrors infligits entre persones ens semblen possibles. Fernando Meirelles va fer-ne una adaptació per al cinema Blidness (2008) i ara és la primera vegada que s'adapta per al teatre, en coproducció del Teatro Nacional São João de Porto i el Teatre Nacional de Catalunya.
La dificultat de fer-ne un muntatge és evident en aquesta posada en escena. No deu ser poca feina retallar text, però deixant-hi aforismes reconeixibles, posar en imatges fixes el dolor i la desesperació en un context a partir de l'escenari buit. Se n'encarreguen catorze intèrprets posant-se a la pell de més de cinquanta personatges. Un repartiment doble alternant català i portuguès, deambulant en una coreografia visualment atordidora, sota grans blogs massissos a mig aire del sostre i la redundància d'accions. Assajo durant tres hores no tornar-me cega mirat el subtitulat mal situat. 6/10
Llegiu-ne la crítica d'Andreu Sotorra, a «Clip de Teatre»
*
Extracte de la crítica en àudio al canal IVOOX
03 d’octubre 2022
CORTINATGE, DE 'BOMBES DE LLAVORS'
© Fina Veciana, 2019 Cortinatge. Tècnica mixta s/ paper, 25 x 19,5 cm |
Pintura: Fina Veciana
Veu del pòdcast: Mònica de Dalmau Mommertz
02 d’octubre 2022
'JORDI SIERRA FABRA', AL PALAU ROBERT
La desmesura d'un geni en una exposició inaudita: Jordi Sierra Fabra. 50 anys creant històries al Palau Robert. La mostra commemora el 50è aniversari de la publicació del primer llibre de l'autor, Historia de la música pop. 1962-1972. O que enguany compleix 75 anys. Tant és, l'excusa. En realitat és un regal per als que coneixem i hem llegit Jordi Sierra Fabra (Barcelona, 1947).
Acostem-nos a l'exposició del Palau Robert en silenci i reverència com si visitéssim una catedral, admirem plafons fins al sostre de llibres publicats —uns sis-cents—, vitrines amb les primeres històries escrites en llibretes quan tenia 8 anys, discos i revistes musicals... No, no es pot sintetitzar en una exposició la creació de Jordi Sierra Fabra. Ni tan sols és possible abastar amb la mirada tot el que ha deixat per a l'exposició. Un escriptor de vocació primerenca que ha conreat amb passió l'art d'explicar històries. Traduït a trenta-set llengües i quinze milions d'exemplars venuts. ¿Hi ha algun lector contemporani que no hagi tingut un llibre escrit per Jordi Sierra Fabra de capçalera? No goso reproduir aquí els projectes que té entre mans, les novel·les que té a punt de publicar, les múltiples activitats de les seves dues fundacions de promoció de la lectura, a Barcelona i a Medellín, Colòmbia. Únic.Exposició oberta fins al 30 d'octubre.
Fins al 30 d'octubre
01 d’octubre 2022
PLUJA GROGA, DE 'BOMBES DE LLAVORS'
Temps de pluja groga. © Rosa Virgili Collage i pintura plàstica, 50 x 50 |
Pintura: Rosa Virgili
Veu del pòdcast: Andreu Sotorra