Hamada, bol. Artigas, gerro. Els colors del foc. MNAC |
Visita comentada de l'exposició:
Hamada, bol. Artigas, gerro. Els colors del foc. MNAC |
Visita comentada de l'exposició:
Sèrie de TV 'Belgravia'. Regne Unit, 2020 Direcció: Julian Fellowes i John Alexander |
La filla del mar. Foto: © David Ruano |
Tenim present La filla del mar dirigida per Sergi Belbel, el 1992, amb una Anna Güell impressionant en el paper d'Àgata. I ens queda l'espectacularitat de la posada en escena al Teatre Nacional, el 2002, dirigida per Josep M. Mestres. Ara, el clàssic d'Àngel de Guimerà, estrenat el 1900, es presenta en format musical creat per joves i consolidats músics i intèrprets. El text ha estat adaptat per ser molt cantat i poc dialogat. El triangle format per Mariona (l'actriu Mariona Castillo, eficaç), Pere Màrtir (l'actor i cantant Toni Viñals, la precisió, els matisos) i Àgata (l'actriu i cantant Clara Solé, foc i aigua) basen les interpretacions en moviments corporals plens de simbolisme. De realisme per situar l'època i el lloc, només en té el vestuari, i encara. El conjunt coreografiat, amb els músics a escena i ben cantat pot arribar a emocionar les generacions que no coneixen la història de l'Àgata, una criatura que el mar va portar a la platja viva després d'un naufragi on van morir els seus pares. La música de Marc Sambola té el que ha de tenir: una tornada que queda als llavis de l'espectador quan surt del teatre. 9/10
Reposició: 9 febrer 2021
Llegiu-ne la crítica d'Andreu Sotorra a «Clip de Teatre»
*
Extracte de la crítica en àudio al canal IVOOX
Filumena Marturano. Autor: Eduardo De Filippo Traducció: Xavier Valls Guinovart Adaptació i direcció: Oriol Broggi Teatre Biblioteca de Catalunya, Barcelona |
Mural de Vilanova d'Escornalbou, oli, 240 x 160 cm |
D'esquerra a dreta: Noèlia T., Francesc M. i Carmina M., a la inauguració de l'exposició |
Sir [Señor]. Direcció: Rohena Gera. França, 2018 |
El Corfú dels Durrell. Foto: © Xavier Moret |
En aquest blog:
T'he Durells, 4a i última temporada
Ramon Ferran (Reus, 1927-2015) |
© Georgina Aspa (@gina.vena) |
© Carla Nicolàs <www.carlanicolas.com> |
© Silvia Pagliano <silviapagliano.com> |
Segueixo amb interès aquesta fira que mostra com els artistes fan de l'edició una pràctica artística i amplien la definició de 'llibre'. Un interès que es va despertar amb les obres de l'artista reusenca del gravat Cori Torroja Marsal i amb l'encàrrec que em va fer de presentar l'exposició que comissariava 'No es deixa llegir', a la Sala Fortuny de Centre de Lectura de Reus.
Ara els artistes presents a la fira disposen d'un espai de la mida d'una taula de bar on mostrar textos i imatges o imatges soles presentats en un ventall ampli de suports. Treballs únics i d'altres que compten amb edicions limitades amb poemes, microproses poètiques. I també grans relats en diverses formes d'art possibles, sobre els cossos, en pàgines web, fullets, vídeos, rètols, etc.
A l'entorn de la fira s'ha programat el Seminari 'Maneres de fer' i diversos tallers d'enquadernació, d'ebru (tècnica turca de marbrejat sobre paper), d'estampació, etc.
© Roberta Bridda i Jani Lunablau https://doublebrain.es |
© Roser Sales Noguera rosersales.es |
© Ximena Pérez ximenaperezgrobet.com |
© Georgina Aspa (@gina.vena) |
Miramar Centre Cultural de Sitges Oberta fins al 26 de setembre |
Festa d'inauguració de l'exposició commemorativa dels 40 anys + 1 de la companyia La Cubana. Al Balcó del Mar, davant del Miramar Centre Cultural. Sitges, 17 juny 2021
«Amenaçava pluja i tempesta, però al Balcó del Mar de Sitges va sortir el sol de caiguda de tarda. La Cubana no havia preparat un remake de «La tempestad» del 1986 sinó una performance festiva, acolorida i mediterrània, acompanyada de la remor de les ones, però estic segur que si hagués plogut a bots i barrals no els hauria costat gens improvisar i fer creure a tota la concurrència que era cosa seva.
La Cubana ha fet 40 anys més 1 (una propina a causa de la crisi del coronavirus que no els va permetre celebrar-ho en el seu moment). I a partir d'una proposta de l'Ajuntament de Sitges —pàtria de La Cubana— i d'una idea del director de la companyia, Jordi Milán, ha nascut la macroexposició antològica «La Cubana: 40 anys + 1. Un viatge del ”no res”al 2021», que ocupa tots els espais possibles, des del vestíbul al terrat, del Miramar Centre Cultural.
La inauguració de l'exposició estava anunciada presumptament segons el cànon convencional establert: tallada de cinta, passeig d'autoritats i visita dels pobletans. Però La Cubana no està per convencionalismes i l'aixecada de teló de la mostra es va convertir en una performance d'arts de carrer amb tots els ets i uts.»
Extracte de la crítica en àudio al canal IVOOX
Història d'un senglar (o alguna cosa de Ricard) Autor i director: Gabriel Calderón. Traducció: Joan Sellent Espai Lliure, Teatre Lliure Montjuïc |
Llegiu-ne la crítica d'Andreu Sotorra a «Clip de Teatre»
Extracte de la crítica en àudio al canal IVOOX
https://vimeo.com/497587291 (contrasenya: tarragona) VO i també subtitulat en castellà i anglès. |
Premis i distincions:
* Official Selection Spring Dance Festival 2021 Plat Artístic - [C]Screen
* Honorable Mention Filmóptico - International Art Visual and Film Festival 2021
* Official Selection Muestra Internacional de Cine Experimental y Nuevos Medios La Mirada Inquieta (Cuba)
* Winner - Dance Cinema Award Frostbite International Online Film Festival. Març 2021
* Coreocinema Platform
* Official Selection Zambia Short Film Festival
* IPFF - Virtual Library
* Selecció Oficial Stripart 2021
* Special Screening Lens Dans Fest
* Finalist Best Dance Intl Music Video Underground. Maig 2021
* Finalist Dancentric Film Festival "DFF"
Raquel Rodríguez n'ha fet l'adaptació i la direcció coreogràfica que interpreta la companyia de dansa La Im.Perfecta (Raquel Méndez, Júlia Miralles, Paula Sánchez i Raquel Rodríguez); la direcció audiovisual ha anat a càrrec de Marta Arjona i Maite Blasco. S'ha enregistrat al Convent de les Arts d'Alcover. De la mà de la productora vallenca DansPXL, s'ha estrenat al Teatre principal de Valls (7 de març d'enguany), en commemoració del Dia de la Dona.
Maria Barbal rep el Premi d'Honor de les Lletres Catalanes Tremp, 11-6-2021 |
Llegiu-ne la crítica d'Andreu Sotorra a «Clip de Teatre»
Extracte de la crítica en àudio al canal IVOOX
Charité (3a part). Alemanya, 2021 Direcció: Sabine Thor-Wiedemann i Christine Hartmann |
Señor Ruiseñor. Direcció: Ramon Fontserè Companyia Joglars. Teatre Apolo |
Llegiu-ne la crítica d'Andreu Sotorra a «Clip de Teatre»
Extracte de la crítica en àudio al canal IVOOX
Llegiu-ne la crítica d'Andreu Sotorra «Clip de Teatre»
Extracte de la crítica en àudio al canal IVOOX
"Buda en contemplació", a la plaça della Scala de Milà |
Salvatore Garau va exposar (!?) una obra —dins d'un rectangle, com es pot veure a la fotografia— al centre de Milà, amb l'avantatge que no va crear gens d'impacte ambiental. M. Josep Moya diu que aquestes escultures són un exemple de llibertat perquè no necessiten demanar permisos als ajuntaments per instal·lar-se en espais públics, no comporten despeses de transport, manutenció o vigilància i no cal cap taller per concebre-les.
El combat del segle. Autora i directora: Denise Duncan |
Maria Teresa Cabré Castellví |
Va rebre el 1996 la Medalla Narcís Monturiol al mèrit científic, i el 2007 el premi internacional de Terminologia Eugen Wüster. També és premi a la Qualitat en la Docència del Consell Social de la Universitat Pompeu Fabra del 2009 o Creu de Sant Jordi del 2015. L'any 2018 Cabré va ser investida doctora honoris causa per la Universitat de Ginebra en reconeixement a les contribucions en terminologia i lingüística. I el 2019 va ser nomenada membre internacional del Centre de Normalització i Política Lingüística de la Xina, distingida per l'experiència en lingüística aplicada, lexicogràfica i terminologia.
Durant el discurs d'acceptació del càrrec, Cabré ha destacat la singularitat de l’IEC : «És l’única institució acadèmica de creació
catalana, té una tradició ininterrompuda d’activitat des del seu
naixement, l’any 1907, abasta tots els territoris de parla catalana i és
pluridisciplinària».
Cabré ha manifestat en una entrevista al Diari Ara que «amb l’Acadèmia Valenciana i la Universitat de les Illes Balears tenim
la mirada posada en una sola normativa. Lluny de ser rígida, vol ser
flexible, perquè els parlants de cada territori puguin veure reflectides les diferències de prestigi dels diversos usos. No es tracta de
dialectalitzar una eina normativa, però sí de reconèixer aquestes diferències.» Fa palesa una obvietat: «Si permetem escissions en matèria normativa, la llengua hi surt perdent, es fragmenta». També ha expressat la seva voluntat de posar en marxa un nou diccionari normatiu pancatalà, «amb trets actius de cada dialecte, però que comparteixi els trets prestigiosos dels altres».
Ha subratllat que la institució s’ocupa de la normativa de la llengua,
de fer recerca i «d’emetre opinió sobre qüestions que afecten la
societat». I ha avançat: «El fet que l’IEC aplegui bona part de
l’expertesa del país i la nostra independència de criteri ens ha de
portar a emetre opinions vinculants per als poders públics». Segurament
és cert que aplega experts en molts àmbits, però pateix de falta de
comunicació. La ciutadania desconeix què es cou en aquesta institució.
Ni tan sols en coneix l'existència. Només pot limitar-se a assumir-ne
les decisions, com en el cas de la supressió de la majoria dels
diacrítics, l'actualització dels quals no va ser gens ben entesa per
falta d'informació. No és demanar gran cosa a un estament públic que en
aquesta nova etapa hi hagi una difusió continuada —i justificada— de les
resolucions. I que les comunicacions telefòniques siguin eficients, per l'experiència que en tinc —l'acabo d'actualitzar fa uns minuts— no responen mai a la primera. La sensació d'institució tancada persisteix fins i tot en aquest aspecte.
Els membres de la candidatura escollida començaran a exercir el càrrec l’1 de setembre de 2021. El mandat té una durada de quatre anys i només podrà ser reelegida consecutivament una vegada.
Läetitia o la fi dels homes. Dir: Jean-Xavier de Lestrade França, 2019 |