La Núvia i el Bona Nit Ventafocs. Concepció, text, dramatúrgia i
direcció: Carolina Bianchi. Sala Fabià Puigserver, Teatre Lliure
Montjuïc, Barcelona |
L'espectacle de la dramaturga i performer brasilera Carolina Bianchi arriba a Barcelona després de l'estrena al Festival d'Avinyó. La protagonista és la mateixa autora que surt a escena i es pren una barreja de tranquil·litzants semblant a la droga de la violació, anomenada Boa Noite Cinderella.
No puc assegurar que Carolina Biachi es drogui a escena, tal com afirma
la publicitat de l'espectacle. El teatre és convenció. Per tant, sense posar-se en perill, ja ens la creuríem. El cas és que la protagonista s'adorm, després que en un pròleg i en format conferència expliqui a l'auditori la simbologia de les quatre taules de Boticelli «Nastagio degli Onesti». Diu que una violació no se supera mai i que l'espectacle que ha muntat sobre el tema no serveix de catarsi.
Bianchi es va obsessionar amb la trista història de la performer Pippa Bacca, que va creure en la bondat humana i pretenia viatjar amb una amiga de Milà a Palestina fent autostop, vestida de núvia. Durant el viatge, a Turquia, decideixen que cadascuna anirà per la seva banda, quan Pippa Bacca s'entesta a pujar al cotxe d'un home que l'amiga no veia amb bons ulls. El cas és que l'home va violar Pippa, la va ofegar i va abandonar el cos en un racó de carretera. L'assassí va enregistrar tranquil·lament un casament familiar amb el mòbil que havia robat a la seva víctima. A partir que Bianchi s'adorm, actuen els performers que simulen una orgia sense gaire sentit del ritme escènic. La coreografia desemboca en una escena on s'introdueix una càmera dins la vagina de Bianchi (adormida) i les imatges de la invasió —consentida per a l'espectacle— de la intimitat es reprodueixen en directe a gran pantalla, mostrant la indefensió, l'infern de la submissió. 7/10
Llegiu-ne una crítica d'Andreu Sotorra a a «Clip de Teatre»
*
Extracte de la crítica en àudio al canal SPOTIFY