"Sant Andreu, si no teniu manta, patireu." He replegat quaranta-set catàlegs, que m'han sortit al pas la darrera setmana de novembre. Tots van enfocats a les compres de Nadal i Reis. La majoria són gruixuts i impresos en paper cuixé, segurament per disfressar la crisi galopant. Mai la qualitat, però sobretot la quantitat, havien estat com les d'enguany a finals d'aquest mes. Enguany que no els he buscat, perquè no he de proposar l'anàlisi sociolingüística de catàlegs en una classe, n'he trobat a cabassos, a tot arreu.
Vet aquí una llista dels catàlegs per ordre de (+ / -) qualitat editorial:
De cistelles de Nadal, de franquícies de perfumeries, de marques de vins, de bicicletes, de guitarres i pianos, de material fotogràfic, de telefonia mòbil, d'armaris fets a mida, de rol i vídeojocs, de jardineria, de maquetes i construccions, de marques farmacèutiques, de minicotxes de col·lecció, d'electrodomèstics, d'ofertes de viatges per Cap d'any, de sofàs, d'herboristeria en càpsules, de joguines, de circuits Ninco, de disfresses, de cartes i jocs de taula, d'ofertes de supermercats.
Quaranta-set catàlegs i només el de joguines i un d'un supermercat són en català. No comptem ni com a possibles consumidors. Ara, amb el material que proposo a Pautes d'aproximació a l'anàlisi de catàlegs, podríem concretar qui deu ser el destinatari ideal d'aquestes luxoses publicacions publicitàries. Diglòssia aplicada.