Formació de mestres a Kingungi. Elaboració de materials didàctics.
Murals amb sacs buits.
Foto: © M. Carme Molist, 2010
Murals amb sacs buits.
Foto: © M. Carme Molist, 2010
La vedruna i pedagoga Maria del Carme Molist és a la missió de Kingungi, a l'interior de la província de Bandundu, al Congo. Hi està fent formació de mestres. De tant en tant, ens arriba la crònica d'aquesta experiència. Diu que "el nivell dels mestres és força penós, sobretot a la primària. A la secundària és un moviment de mestres continu ja que fugen a la que en tenen ocasió. El sou d’un mestre és l'equivalent a 25 euros al mes. Les condicions de vida d'aquests mestres són miserables i ja arriben cansats i amb gana de bon matí tant ells com els alumnes que fan llargues distàncies cada dia per arribar a les escoles de la missió." A les escoles no hi ha res, (llegiu aquí Un poema que ha arribat al Congo i a El Barça i el poblat Kingungi.)
Abans de preparar materials, va demanar als pares que fessin neteja general de les escoles: "Amb fulles de palmera treurem la pols acumulada a les parets i amb això ja canviarà força. Hem començat a fer pòsters didàctics, amb els sacs buits (vegeu fotos.) Amb els mestres de primària, els matins, estem fabricant materials que els puguin servir per fer les coses un xic diferents." Hi va portar alguns materials: paper d’embalar, papers de colors, cartolines, tisores, cel·lo, cola, retoladors,… per després deixar-ho als mestres i que el puguin continuar fent servir a les aules.
"A les tardes dono classe d’anglès als de 6è de secundària. Han de fer un examen d’estat pel juny i miro de donar-los un cop de mà. No han tingut mai un llibre i cada any ha canviat el profe, i no saben res. També per a ells i per deixar-ho pels profes, estic fabricant amb sacs buits o cartons conceptes bàsics d’anglès: verbs irregulars, passiva, condicional, i tot el vocabulari més bàsic, jocs de vocabulari, de frases a ordenar,... en fi, el que puc. Ells estan motivats per aprendre, us ho puc assegurar, tot i la desmotivació pensant en el que voldrien i el que els espera quan aquest any pel juny acabin i veuen tancada la porta de continuar estudis."
El somni dels joves de Kingungi és poder anar a Kinshasa (14 hores de ruta, 11 milions d'habitants) o a Kikwit (8 hores) per trobar-hi una mica de vida.
Abans de preparar materials, va demanar als pares que fessin neteja general de les escoles: "Amb fulles de palmera treurem la pols acumulada a les parets i amb això ja canviarà força. Hem començat a fer pòsters didàctics, amb els sacs buits (vegeu fotos.) Amb els mestres de primària, els matins, estem fabricant materials que els puguin servir per fer les coses un xic diferents." Hi va portar alguns materials: paper d’embalar, papers de colors, cartolines, tisores, cel·lo, cola, retoladors,… per després deixar-ho als mestres i que el puguin continuar fent servir a les aules.
"A les tardes dono classe d’anglès als de 6è de secundària. Han de fer un examen d’estat pel juny i miro de donar-los un cop de mà. No han tingut mai un llibre i cada any ha canviat el profe, i no saben res. També per a ells i per deixar-ho pels profes, estic fabricant amb sacs buits o cartons conceptes bàsics d’anglès: verbs irregulars, passiva, condicional, i tot el vocabulari més bàsic, jocs de vocabulari, de frases a ordenar,... en fi, el que puc. Ells estan motivats per aprendre, us ho puc assegurar, tot i la desmotivació pensant en el que voldrien i el que els espera quan aquest any pel juny acabin i veuen tancada la porta de continuar estudis."
El somni dels joves de Kingungi és poder anar a Kinshasa (14 hores de ruta, 11 milions d'habitants) o a Kikwit (8 hores) per trobar-hi una mica de vida.