Mare de Déu de la Llet. Luis Morales |
El Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC) presenta 52 taules del pintor manierista Luis de Morales (Badajoz, 1509 - Alcàntara, 1586), procedents del Museu del Prado. Un autor poc conegut pel públic, especialitzat en pintures de tema religiós que li van valer el sobrenom d'«El Divino». No coneixíem l'autor, però reconeixem les pintures que ens devien arribar als anys seixanta en forma d'estampetes i de nadades de l'original o de les múltipes còpies que en van fer pintors posteriors.
A l'exposició es poden veure algunes de les seves versions de la Pietat, d'Ecce Homo, de la Mare de Déu de la Llet, de la Mare de Déu amb el Nen i Sant Joan, sobre fusta de roure bàltic i de noguera. L'escultura de fusta policromada d'Ecce Homo de Berruguete estableix diàleg amb un oli d'una mida similiar del pintor homenatjat. La complexitat narrativa dels retaules, se suavitza per detalls que entendreixen, com el gest de la Mare de Déu de l'Ocellet lligant amb un fil l'ocell, simbolitzant la vida que la mare vol preservar de l'infant. Tècnicament exquisit, de Morales enllaça amb la tradició flamenca de finals del segle XV a la qual afegeix elements italianitzants i populars (gestos quotidians, una mosca sobre el vel...) amerats de simbolisme que transmetren una espiritualitat molt propera.
Hem visitat l'exposició un diumenge i gairebé hem hagut de fer cua per entrar-hi. Ja està bé que sigui un èxit, perquè l'exposició ha costat a les arques públiques de la Generalitat dos-cents vuitanta mil euros (280.000 €). Si encara no estem preparats per conèixer obres ben documentades per internet, almenys que aprofitin les exposicions presencials com més ciutadans millor.
A l'exposició es poden veure algunes de les seves versions de la Pietat, d'Ecce Homo, de la Mare de Déu de la Llet, de la Mare de Déu amb el Nen i Sant Joan, sobre fusta de roure bàltic i de noguera. L'escultura de fusta policromada d'Ecce Homo de Berruguete estableix diàleg amb un oli d'una mida similiar del pintor homenatjat. La complexitat narrativa dels retaules, se suavitza per detalls que entendreixen, com el gest de la Mare de Déu de l'Ocellet lligant amb un fil l'ocell, simbolitzant la vida que la mare vol preservar de l'infant. Tècnicament exquisit, de Morales enllaça amb la tradició flamenca de finals del segle XV a la qual afegeix elements italianitzants i populars (gestos quotidians, una mosca sobre el vel...) amerats de simbolisme que transmetren una espiritualitat molt propera.
Hem visitat l'exposició un diumenge i gairebé hem hagut de fer cua per entrar-hi. Ja està bé que sigui un èxit, perquè l'exposició ha costat a les arques públiques de la Generalitat dos-cents vuitanta mil euros (280.000 €). Si encara no estem preparats per conèixer obres ben documentades per internet, almenys que aprofitin les exposicions presencials com més ciutadans millor.
Verge amb el Nen i Sant Joan. Luis Morales |