Andreu Sotorra, escriptor i periodista |
Andreu Sotorra, autor d'Els silencis de la Boca de la Mina
es trobarà amb lectors d'aquesta novel·la a la Biblioteca Central
Xavier Amorós, de Reus. Sessió oberta a tothom.
es trobarà amb lectors d'aquesta novel·la a la Biblioteca Central
Xavier Amorós, de Reus. Sessió oberta a tothom.
12 de maig, 18:30 h
Sovint trobem apunts en blogs i a Facebook amb la fotografia d'un llibre i un comentari de lectura amb aprofundiment i extensió diversos. La democratització a l'accés de les xarxes socials ha permès que exposem voluntàriament la nostra intimitat. L'objectiu és mostrar la imatge ideal de nosaltres mateixos, però ens reservem el dret de no explicar mai per què aquell llibre ens ha salvat. Ni de què. No diem que ens ha salvat de l'avorriment, d'una enrabiada o d'una pèrdua. Busquem algú que pugui acollir la part que no ens comprometi de la nostra experiència lectora. Aquest podria ser l'origen de l'èxit de les tertúlies entre lectors i dels clubs de lectura presencials o en línia.
Les primeres tertúlies literàries en què poden participar els infants són fòrums de l'àmbit acadèmic. Tant a primària com a secundària, després d'una lectura col·lectiva, pot ser que l'autor vagi a l'aula per parlar amb els seus lectors. Sovint els alumnes preparen aquesta
visita amb lectures en veu alta, exposicions de dibuixos, objectes i també petites representacions teatrals a partir del que els ha suggerit la lectura. Quan tenen l'autor davant, el clivellen amb preguntes. Volen saber, sobretot, si el protagonista és real. ¿Per què l'autor ha resolt d'aquella manera i no d'una altra la història? En alguns centres completen l'activitat amb una entrevista per a la revista escolar o enregistraments audiovisuals. La literatura és un assumpte viu, els lectors i l'autor no es coneixien, ara els uneix un llibre. Pot ser que els alumnes trobin en una biblioteca pública o d'una entitat un club de lectura adequat a la seva edat i als seus interessos. L'hora del conte i el regal de lectures en veu alta per als petits o combinades amb rutes per espais on transcorren les històries per als més grans.
Les afinitats lectores determinen els clubs de lectura adreçats a adults. Ara mateix podríem triar formar part de grups que llegeixen textos d'autors catalans contemporanis, de ciència i
literatura, de cinema i novel·la, de clàssics de la literatura, de còmics, de cultura africana, de filosofia, de viatges, de novel·la històrica, de literatura fantàstica i de ciència-ficció, de novel·la negra, de poesia, de teatre, de veu de dones... La majoria de grups de lectors especialitzats s'organitzen des de les biblioteques, però cada cop més conviuen amb cicles literaris organitzats per tot tipus d'entitats. També proliferen els
grups de lectura virtual i els debats de lectors internacionals per videoconferència. Uns i altres fomenten l'hàbit de lectura i el diàleg. I, a més, són una possibilitat per al temps lliure de molta gent. Hi ha, doncs, molts potencials lectors compromesos a llegir. I suposem —¿per què ho hauríem de dubtar?— que llegeixen.
La cita:
Més informació, clicant la imatge |