20 de febrer 2015

CAMPANYA DE DONACIÓ D'EXCEDENTS DE PUBLICACIONS A L'INSTITUT D'ESTUDIS CATALANS

IEC. Campanya de donació d'excedents de publicacions.
Foto: © Paüls, febrer 2015
 L’Institut d’Estudis Catalans està duent a terme una campanya de donació d’excedents de les publicacions de la institució amb l’objectiu de reduir l’estoc de llibres emmagatzemats i alliberar espais per a nous títols. Les persones que ho desitgin poden recollir dos exemplars dels títols disponibles.

Foto: © Paüls
Vaig a IEC per si hi ha un títol entre els excedents: Onomàstica de Duesaigües i el seu terme, de Miquel S. Jassans. És el numero 14 de la col·lecció Treballs de l'Oficina d'Onomàstica.  Després de donar una volta entre les piles de llibres emmagatzemats a la Sala Lluís Nicolau d'Olwer puc assegurar que el llibre no hi és. S'ha salvat, aquesta vegada, de ser en aquesta avantsala del reciclatge. Els llibres que no es recullin fins a la data límit de la campanya seran, presumiblement, reciclats per a pasta de paper.

Aquesta lloable campanya de repartir excedents de publicació l'haurien de fer un cop a l'any les editorials, en comptes de passar els llibres directament a reciclatge. Si no la fan és per no fer evident la vergonya de publicar llibres que el mercat no pot assumir. Les llibreries també podrien participar en la distribució d'estocs editorials immobilitzats, fent descomptes importants, com fan a Noruega (vegeu 'Les rebaixes del Mamut). De fet, les piles de l'IEC són una demostració que estem en un monent de transició en la impressió de llibres. Per evitar estocs indesitjables, els editors que vulguin sobreviure hauran d'imprimir només un nombre reduït d'exemplars de cada llibre i, segons la demanda, anar-ne imprimint.

En la visita a l'IEC hauria pogut agafar un parell de llibres de cada pila i —m'hi vaig esforçar, de veritat— no en vaig trobar ni un que m'interessés ni remotament. Per no fer un lleig al porter, vaig agafar Protegits, de fet o de dret? Primera avaluació del sistema d'espais naturals protegits de Catalunya (Institució Catalana d'Història Natural, 15). Aquest i la majoria de llibres d'aquesta campanya, ¿calia publicar-los? Possiblement sí, però no en suport paper. Imaginen-nos la quantitat de dades que contenen posades a disposició de tothom i, si algú les necessita en paper només cal que se les imprimeixi. Per a mi, els fulls d'aquest totxo amb què he arribat a casa m'aniran bé per comprovar la resistència d'un cúter, de cara a una narració que tinc enllestint. Hi ha mil maneres de reciclar.

Recollida de llibres a l'IEC:
 De les 10 a les 13 i de les 16 a les 19 h, de dl a dv
Fins a 27 de febrer