11 de desembre 2018

'QUI HI HA SOTA EL BARRET?', RECURSOS PER A CONTACONTES

Díptic per pintar. Dibuixos de Rosa Virgili
 

QUI
H I HA
SOTA
EL
BARRET?



Per a lectors més grans
de 5 anys


Conte publicat en suport digital:
https://bit.ly/2An2qo3



SINOPSI
El Ton és víctima d'un encanteri i demana ajuda a l'Arlet, una companya d'universitat. El xicot s'havia convertit en ocell seguint les ordres de la pàgina web d'un bruixot, sense prendre precaucions.
L'Arlet té l'element màgic —el barret que li havia fet l'àvia— que podia salvar el Ton, però cap dels dos, ni el veïnat, sabia com fer-ho. I el xicot es convertia en un ocell més gran cada cop que li posaven el barret al damunt. L'assumpte es resol amb la cooperació de tothom.



ELEMENTS DESTACABLES
Tema. Una història de seny i rauxa per treure d'un mal pas un amic.
La reflexió. L'Arlet, amb perseverança, salva el Ton de ser per sempre un ocell. El noi havia utilitzar internet sense precaucions. Important col·laboració del veïnat. L'Arlet crea bon ambient al seu entorn regalant barrets de la seva creació. El Ton dedica molt de temps a ajudar els ocells.
Conceptes literaris. Conte fantàstic. Té estructura de conte tradicional, repetició d'elements.
Valors. Amistat, perseverança, trobar un lloc al món, cooperació, seny i rauxa, ecologia, reciclatge, aprofitament de recursos.
Llenguatge. Llengua versemblant i dúctil.

GUIA DE LECTURA
Per facilitar-ne la comprensió o l'aprofundiment, el llibre conté una guia de lectura per ús dels adults que acompanyin el lector.



ALGUNS RECURSOS PER A CONTACONTES
emprats en la presentació de l'àlbum digital a la Biblioteca Infantil i Juvenil del Centre de Lectura de Reus, amb un auditori format per infants d'entre tres i vuit anys, acompanyats dels seus progenitors.

— Taller de barrets amb materials reciclats (L'Arlet en regala a canvi d'una abraçada o d'un somriure)

— Materials per mostrar: una coixinera brodada (El barret de l'Arlet  és fet aprofitant una part d'una coixinera vella brodada). 

— Materials per escampar: plomes de colors (El Ton recupera la seva forma humana entre un escampall de plomes d'estruç)

— Altres moments participatius (assajar-los al començament)
* Peten de dits cada cop que preguntem: Qui hi ha sota el barret? 
* Aplaudeixen a càmera lenta com si fossin els veïns (quan apareix el Ton, el conte encara no s'ha acabat, falta l'epíleg)
* Tiren coets amb onomatopeies: «Ssssst!, Pam!, Oooooh!». 
* Finalment, contacontes i oients ens posem el barret i fem adonar que tothom somriu. És el que pretenia l'Arlet. Diem que se'l poden endur a casa i els recomanem que se'l posin quan estiguin tristos.

* Altres elements:
— Punt de llibre.  Amb un dibuix del llibre per pintar. Conté l'adreça del conte digital.

—Díptic amb llaçada.  Amb tres dibuixos del llibre per pintar i penjar a la paret. Conté l'adreça del conte digital.


SECRETS CREATIUS DEL CONTE
L'educació visual i plàstica dels infants comença amb els contes publicats en àlbums il·lustrats. Així ho entén l'artista i galerista Cori Torroja que ens ha convidat, a la il·lustradora Rosa Virgili i a mi, com a autora del text, a la C T Art Gallery per tal que expliquem el procés creatiu, és a dir, les transformacions que s'han produït al text inicial i a les il·lustracions originals fins arribar al llibre digital.  En el marc de la inauguració de l'exposició «Regalart. Saló de Nadal», 15-XII-2018. Properament en deixarem constància en una crònica.



 Per saber-ne més: