Amb el treball que m'atreveixo a mostrar aquí m'inicio en l'estampació botànica per immersió sobre paper. El procés d'estampació ha estat lent, però relaxant. Tant relaxant, que he tingut temps de relacionar el que estava fent amb Jean-Baptiste Grenouille, l'assassí protagonista d'El Perfum, de Patrick Süskind, que destil·lava les olors dels cossos humans i de la natura de mil maneres.
L'estampació botànica per immersió és tan relaxant com enigmàtica, perquè el resultat és divers segons les plantes que s'emprin, segons el paper i segons el temps de cocció. Fa dies que en faig proves i, finalment, aquesta cuita amb fulles d'eucaliptus i de prunera del nostre jardí de llicorella ja em comença a agradar. Un cop assecat el paper, he resseguit les vores de les fulles amb tinta xinesa. Hi he escrit els versos. He fet el plegat en acordió (vegeu aquí exemples d'acordions poètics) i l'he enquadernat en cartró subjecte amb ràfia natural.
A la xarxa hi ha tutorials d'artistes de tot el món que empren aquesta tècnica —ecoprint— i l'expliquen amb tot detall. També he extret informació dels apunts 'Taller de materials tous', del professor Joan Miquel Porquer Rigo, del Departament d'Arts i Conservació-Restauració de la Facultat de Belles Arts, de la UB. He procedit així: He humitejat el paper per fer-lo flexible i a sobre he fet la composició de fulles seques, imaginant com reaccionarien els pigments en contacte amb el paper. A continuació els he enrotllat en uns bastons de dos centímetres de circumferència i els he fixat ben estrets amb tires de roba. He submergit mitja hora els farcells en aigua molt calenta, on he afegit closques de ceba i un rajolí de vinagre. He obert els farcells quan s'han assecat i he retirat els elements vegetals. El resultat em sorprèn sempre. I sempre em queden ganes d'insistir-hi. Vegeu-ne els materials i el resultat:
mentre parents del colom bíblic embruten els carrers,
ara convertits en pistes de patinatge llefiscoses.
'Octubre' (fragment), de Temps de penyora