23 d’abril 2016

NO EM REFIO DE LA ROSA QUE NO TÉ PUNXES

Si són roses floriran.
Pintura de © Pérez Oliván
Roses amb tiges de filferro empuat, corprenedora obra del pintor Pérez Oliván que agafa el títol d'un llibre de Manuel de Pedrolo (Si són roses floriran, 1971). Són filferrats com els que troben al seu pas famílies senceres enllotades que fugen sense esma de les bombes i la destrucció del seu món. I em vénen al cap els versos que tinc com a divisa en aquest blog:

La font d'argent té fang, punxes la rosa
W. Shakespeare, Sonets, XXXV

Casa Batlló. Sant Jordi 2016
Avui trobarem moltes parades de roses solidàries, entre les quals la de la Casa Batlló, mudada per a la celebració.  S'hi vendran roses per la causa #ningudormintalcarrer, que gestiona la Fundació Arrels. Comprem-ne, tant és que no facin olor.

Les roses dolçament perfumades que tinc presents són les del jardí dels meus pares, roses de tots colors d'uns rosers de metre i mig plantats al caminal damunt del reg. De les que m'han regalat, en recordo la primera, vermella esclatant, tallada curta, engabiada dins d'una capsa de plàstic transparent. Me la van regalar avui fa cinquanta anys. Me la va regalar qui avui fa 42 anys que comparteixo (oficialment) vida i delers. Me n'han regalat moltes altres que m'han emocionat, en totes hi he trobat el tacte sedós, però en cap altra, el perfum condensat que vaig sentir en obrir aquella capseta. 
Rosa 'draga sense escates'

Si algú estima una flor de la qual
n'existeix un exemplar en milions
i milions d'estrelles, amb això en
té prou per ser feliç quan se les mira.
ANTOINE DE SAINT-EXUPÉRY. El Petit Príncep

Ara les roses que es comercialitzen no fan olor i, si en fan, el trobem suspecte d'haver-hi estat afegit. La celebració pre Sant Jordi m'ha portat un roser amb una rosa blanca i diverses poncelles. Té punxes, esclar. Ho remarco perquè, enguany, el mercat de la flor tallada presenta com a novetat la rosa Explorer, sense punxes. De poc fiar. M'estimo més les roses els pètals de les quals es poden menjar perquè vol dir que són ecològiques, no han estat adobades ni tractades després de ser tallades.
Per un dia farem veure que no rellisquem amb el fang de la font ni ens punxen les tiges de les roses. Comencem la celebració amb la 'Cançó de la Rosa' del musical El Petit Príncep. Gràcies, Manu Guix, Marc Artigau i Àngel Llàcer.  Gràcies, Elena Gadel. Que tinguem un bon Sant Jordi!