21 de novembre 2011

ENXANETA

Tràiler de la pel·lícula documental Enxaneta,
Direcció: Paulí Subirà

Per mostrar al món el que som capaços de fer amb "força, equilibri, valor i seny" (Josep Anselm Clavé, Els xiquets de Valls), s'acaba d'estrenar Enxaneta,  pel·lícula documental rodada en 3D,  dirigida per Paulí Subirà. Té com a protagonista el món casteller, centrat en les enxanetes Sara Viñas i Mariona Olivella.  La cantant i actriu Elena Gadel interpreta la cançó principal, escrita i composta per Borja Penalba: 

Abraçada al cos de l'arbre miro al cel.
El soroll es fa silenci a dintre meu.
Per les mans flueix la saba que em nodreix
d'una antiga història que ha vençut el temps. 
Una colla, un sentiment, camina amb mi. 
Un sol cor des de la crossa fins al cim. 
Bategant, m'empeny amb força com el vent 
I enlairant-me fins els núvols, toco el cel. 
Raise your hand,
 Seize the world
 Look around 
Can you feel the bliss...?
 Raise your hand,
 Touch the sky
 Raise your hand,
 We'll be here with you.
 Som la festa, som un poble en moviment, 
Aixequem castells dels somnis de la gent. 
De la pinya, ferma i forta, neix el tronc,
 i enfilada a dalt de l'arbre, no tinc por...


Llibre recomanat
(per a lectors a partir de nou anys):
La primera foto
Autor: Andreu Sotorra
Il.lustracions: Maria Espluga
Editorial La Galera
Col.lecció Grumets, sèrie verda, 80


M'hauria agradat que el pare, sobretot aquell migdia, hagués estat també allà a la plaça, perquè era la diada castellera d'Orlanda. I era el dia que jo faria com a enxaneta el primer quatre de vuit, un castell que serviria per arrodonir la temporada de la colla.
Però el pare era en un altre lloc. Havia anat a una ciutat anomenada Sarajevo, a l'altre cantó d'Europa, per fer un reportatge fotogràfic de la guerra que hi havia a Bòsnia.
ANDREU SOTORRA. La primera foto