Cada viatge reescriu el mapa del jo
Ranjit Oskote (Bombai, 1969)
El fotògraf d'art Joan Ramell ha viatjat per tercera vegada a l'Índia. En contrast amb l'estiu extremadament calorós mediterrani, el destí l'ha portat al fred del Ladakh i a creuar els territoris abruptes de l'Himàlaia. N'ha seleccionat unes imatges excepcionals que recull en dos opuscles: Ladakh. Paisatges de l'Himàlia, fotografies de la natura magnificent, sense altre text que la referència de localització; i Caixmir i Ladakh, fotografies i anotacions del viatger que suggereixen el context de l'instant fotografiat. Una joia.
![]() |
Stupes de Zangla, vall de Zankar (Ladahh) Foto: © Joan Ramell 2026 |
Stupes. Funció espiritual: Són llocs de veneració on es guarden objectes associats amb Buda o mestres espirituals. Els budistes les voregen en el sentit de les agulles del rellotge mentre mediten. Representen la ment il·luminada de Buda i els elements de la naturalesa (terra, aigua, foc, aire i espai). Són sòlides, fetes de pedra, maó o fang compactat i palla. A causa del clima de desert fred el fang no es desfà i les estructures poden aguantar dempeus durant centenars d'anys.
Gaudeixo
d'aquestes fotografies d'art i de les proses poètiques que s'hi
inspiren i em convoquen a saber-ne més de la serralada de l'Himàlaia.
Ladakh
que ha recorregut i fotografiat Joan Ramell està situat a l'extrem nord-oest de l'Índia, a
més de mil quilòmetres de la catàstrofe que s'acaba de produir al nord del Nepal, a
la zona limítrof amb el Tibet. La glacera de Lang Tang s'ha desprès i ha arrossegat gel, aigua, roques i sediments cap al fons de la vall. L'impacte humà és de dos-cents morts i centenars de desapareguts.
L'home vessa aigua sobre l'aigua en un gest
que no és inútil: retorna al riu sagrat l'aigua
que li ha sobrat després de rentar-se l'ànima.
Joan Ramell
