16 de juliol 2017

ACTES OBSCENS EN ESPAI PÚBLIC, AL TEATRE NACIONAL DE CATALUNYA

 «Actes obscens en espai públic (Maneres amenes d’esperar 
l’adveniment del messies)». Text: Davide Carnevali. 
Traducció i direcció: Albert Arribas. TNC Sala Petita

Actes obscens en espai públic (Maneres amenes d'esperar l'adveniment del messies) és una mena de performance que ens mostra com rebrà el messies una tropa familiar desgavellada.  L'obra té com a referent  la pel·lícula Teorema de  Pasolini; el dramaturg milanès Davide Carnevali n'ha fet la versió més o menys reconeixible i Albert Arribas l'ha farcida d'espectacularitat surrealista. D'entrada, els espectadors hem accedit a la sala pels magatzems del teatre i ens han situat a les grades de l'escenari. A la platea manegant diferents elements i estructures —caseta d'eines, muntacàrregues,  tenda de campanya de camps de refugiats,  estable amb bales de palla, dipòsits industrials d'aigua, un ast de pollastres, desenes i desenes de cartrons d'ous...— ens hi esperava el que podria ser una família a taula i un àngel en un pla elevat que l'observa desolat  Al primer pis, una impressora gegant aboca a la platea acudits en paper continu referits a l'encontre del messies amb diferents receptors. La família destrueix la vaixella,  el pare es disposa a treure's la roba que porta a sostres, però s'atura. No reparteix ni el que li sobra. Engrapen un pollastre a l'ast a esgarrapades. Toc, toc... Truquen a la porta de la sala. Ja tenim el messies aquí. S'ha acabat la gresca. Fosc. 
En sortir de la sala ens regalen un ou amb un ull pintat, cèl·lula divina. Covant a la mà el nou messies, tornem al vestíbul per una altra banda dels magatzems. Ens hi espera un karaoke i cervesa a desdir.  9/10