28 de maig 2014

MECANOSCRIT DEL SEGON ORIGEN, 40 ANYS

Enguany fa quaranta anys de la primera edició del Mecanoscrit del segon origen, de Manuel de Pedrolo, la novel·la més llegida de la literatura catalana del segle XX. Una obra èpica, que explica com sobreviuen una noia i un nen en un món de devastat. Antiracista, feminista, tracta sense tabús el tema de l'incest. Un milió d'exemplars venuts. És un llibre que llegeixen els adolescents sense que els el prescriguin els mestres. I continua agradant.
Pedrolo havia dit que si hagués sabut que només seria recordat per aquesta novel·la, no l'hauria escrita. Perquè, a veure, ¿qui llegeix algun llibre de la sèrie 'Temps obert' de Pedrolo? ¿Quins llibres seus es llegeixen als instituts i a les universitats del país? Va publicar més de cent títols  i, ara mateix, pocs en trobaríem disponibles a les llibreries. I és que, ni tan sols els títols de referència de l'autor, no s'han reeditat després de la seva mort.
Crític amb les institucions, marxista i independentista abans que fos moda dir-se'n. Ha estat un escriptor incòmode.
La Fundació Manuel de Pedrolo vol aprofitar aquest aniversari per reivindicar el llegat de Pedrolo. Han endegat una campanya de micromecenatge a través de Verkami per dur a terme el documental 'Manuel de Pedrolo, contra l'oblit', el mateix títol que les jornades acadèmiques dedicades aquest mes  a l'escriptor a la Universitat Pompeu Fabra. 
També és previst que s'estreni la versió cinematogràfica del Mecanoscrit del segon origen, que Bigas Luna, mort a l'abril, va deixar a mitges i que ha reprès el productor Carles Porta.

I jo, l'Alba, una mare de divuit anys, em vaig mirar en Mar, 
que plorava al bressol, i vaig pensar que tot just seria 
una dona de trenta quan ell en fes dotze. I en el fons
del meu cor vaig desitjar ferventment que fos tan precoç 
com en Dídac, el seu pare; si ho era, encara podria tenir 
uns quants fills del meu fill...
MANUEL DE PEDROLO. Mecanoscrit del segon origen