![]() |
Miss Austen. Direcció: Aisling Walsh Estats Units, 2025 |
Producció de la BBC. Movistar +. 4 capítols de 45 min. 9/10
![]() |
Miss Austen. Direcció: Aisling Walsh Estats Units, 2025 |
Documental: El secret de Miró (Fundació Joan Miró)
Anell i penjoll, amb fustes del món. Autor: Francesc Corpas Gaudó |
Penjoll: Perer amb una petita maragda encastada.
El dibuix de l'arbre de la vida que presideix el penjoll simbolitza la connexió entre tots els éssers vius, la saviesa, el creixement personal i la immortalitat. Segurament que els àngels existeixen i han acompanyat la mà —i el cap i el cor— de l'autor en l'exercici de precisió treballant aquestes peces menudes amb la serreta que té dècimes de gruix.
«Quan creus que tot està pensat, surt un artista com aquest que fa una cosa tan bonica com donar nom a l'arbre d'on surten les seves obres. I així individualitzar aquesta cosa tan genèrica que diem fusta.» Carme Andrade
Desitjo que per molts anys puguem gaudir de les creacions de Francesc Corpas amb fustes del món i altres materials orgànics. O amb tot allò que li inspiri (poesia) en cada moment.
Per saber-ne més:
Francesc Corpas Gaudó, tocat per l'art
Reportatge fotogràfic a #MESTIMO, un regal excepcional
Reportatge gràcic de la performance Bombes de llavors.
Fotografia #dia17 Un anorac per a la Martina
![]() |
Hannibal. Autoria i direcció: Michael De Cock i Junior Mthombeni. Sala Gran, TNC |
La companyia del KVS de Brussel·les ofereix al Teatre Nacional de Catalunya Hannibal un espectacle multidisciplinari inspirat en l'òpera del segle XVII, Dido i Enees, de Henry Purcell. L'absurditat i la inutilitat de totes les guerres explicada per mitjà de música electrònica, música ètnica, cançons, coreografies, pintura en directe, projeccions... La trama connecta les guerres de tots els temps amb les tres guerres púniques que van tenir lloc entre el 264aC i el 164aC. També enllaça amb el militar cartaginès Hanníbal Barca (interpretat per Moha Amazian, actor vigatà, d'origen marroquí), que va respondre a l'expansió romana del seu temps amb una gesta, considerada pels militaristes històricament heroica. Va travessar els Pirineus i els Alps —amb homes, cavalls i elefants— fins arribar a les terres romanes per defensar Cartago de l'ofensiva de Roma, les dues potències mediterrànies d'aleshores. Espectacle d'una vintena d'intèrprets que parlen en flamenc, francès, anglès i amazic (amb sobretitulat en català.) Un treball impactant en tots els sentits. 9/10
![]() |
Maqueta de 'Núvol i cadira', d'Antoni Tàpias Oberta fins al 28 de setembre de 2025 |
La luna vino a la fragua
Con su polisón de nardos
El niño la mira, mira
El niño la está mirando
En el aire conmovido
Mueve la luna sus brazos
L'exposició explora de quina manera s’ha representat l’emoció en l’art. Una experiència poètica i crítica a través d’un recorregut de tres-centes obres de creadors clau de la cultura europea: Brecht, Colita, Dalí, Giacometti, Goethe, Goya, Hugo, Lorca, Miró, Pasolini, Picasso, Rodin, Tàpias... Fotografies, pintures, escultures, pel·lícules, gravats, llibres, esbossos, poemes i músiques que mostren com les emocions es transmeten col·lectivament, des de la mirada imaginativa dels infants, passant per les emocions en el pensament, la cara, el gest, l’espai i el temps. La mostra es tanca amb una reflexió sobre la dimensió ètica i política de l’emoció.
En l’aire commogut… és una coproducció del Centre de Cultura Contemporània de Barcelona i el Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía.
![]() |
El vell roure [The old oak]. Guió: Paul Laverty. Direcció: Ken Loach. Regne Unit, 2023 |
La migració obligatòria d'aquests ciutadans sirians dona peu a Ken Loach a una lliçó d'humanitat a càrrec del protagonista T.J. Ballantyne (interpretat per Dave Turner), propietari d'un bar que cau de vell. Acull com pot els refugiats i reivindica sense fer gaire soroll la solidaritat com a única esperança de sentir-se bé. Però el sentit de classe obrera de la gent senzilla que queda al poble s'ha deteriorat i quan arriben aquests forasters necessitats de tot, els aboquen els pitjors sentiments. La història que s'explica és tan real i lúcida que remet directament a les històries viscudes o conegudes de cada espectador. El desenllaç és precedible, però ens emociona i ens connecta a la nostra capacitat d'acció. 9/10
![]() |
The Lost Kig [El rei perdut]. Director: Stephen Frears Regne Unit, 2022 |
La llavor de la figuera sagrada, de Mohammad Rasoulof Alemanya, França, Iran, 2024 |
Pel·lícula nominada a l'Oscar a Millor Pel·lícula Internacional.
![]() |
Sèrie No robaràs. Direcció: Dylan River Austràlia, 2024 |
En una comunitat del desert central australià, Robyn, una jove delinqüent aborigen, s'escapa d'un centre de detenció de menors. Per necessitat forma tàndem amb Gidge, un jove maldestre, fill d'un predicador. Junts roben el taxi d'una meretriu i fugen de la seva comunicat cap un viatge sense fre. Un recorregut esbojarrat de persecucions amb situacions perilloses explicades amb realisme. A banda dels dos adolescents protagonistes hi ha uns secundaris de luxe i una munió de personatges que es van trobant pel camí. Tots resulten molt atractius per la humanitat ben definida, de característiques conseqüents amb el marc físic inhòspit on viuen estancats. 8 episodis de 25 min. 8/10
![]() |
Mesures extraordinàries Autoria i direcció: Carmen Marfà i Yago Alonso Teatre Borràs, Barcelona |
El Teatre Borràs presenta Mesures extraordinàries, una comèdia costumista decantada cap a l'humor negre. Parteix d'un fet real: el cost d'un enterrament i la cerimònia de comiat sobrepassa tota lògica. Ha mort sobtadament l'avi d'una família senzilla barcelonina. El fill (brodat per Francesc Ferrer) no troba finançament per l'enterrament i ho amaga a la matriarca (Mercè Arànega, poques intervencions, però brillants), que desitja un comiat digne acompanyada de familiars de fora que ja estan en camí. La neta (a la nostra sessió, interpretada per Mia Sala-Patau, efectiva i versemblant) proposa donar el cos de l'avi a la ciència. El joc dramàtic d'entrades i sortides de l'àvia que ignora la situació va desvestint el fill, progressivament i literal. Ho fa al mateix ritme que la trama es va tornant surrealista amb l'intent de trobar una solució per tal d'estalviar-se la caixa i l'enterrament al nínxol familiar. I, efectivament, ho aconsegueixen amb "mesures extraordinàries". Els espectadors sabem per experiència què es el que es debat en aquesta història tendra que ens manté amb el somriure als llavis. Per no plorar. 9/10
Llegiu-ne la crítica d'Andreu Sotorra a «Clip de Teatre»
*
Extracte de la crítica en àudio al canal SPOTIFY
![]() |
Jardí d'Immersió. A l'accés del metro, jardí escalonat amb cactus i suculentes. |
![]() | |
Exposció 'L’art de cosir paper', al CCAM Exposició oberta fins al 20 de juliol de 2025 |
![]() |
Big Boys. Direcció: Jack Rooke i Jim Archer Regne Unit, 2022 |
Autobiografia amb to de comèdia creada per Jack Rooke. Es tracta d’una història d’amistat entre dos nois suposadament oposats. Guió sense divagar, sobre el pas de la vida al redòs familiar a la vida independent. Un dels protagonistes (Dylan Llewellyn), un noi de 19 anys homosexual que s’enfronta a la vida universitària —de disbauxa i drogues— després d'estar tancat un any a casa recuperant-se del dol per la mort del seu pare. Coincideix a l'habitació amb Danny (Jonathan Pointing) de 25 anys i tòpicament masculí. Neix una estreta amistat que valoren tant l'un com l'altre. Situacions que pretenen ser humorístiques, però que posen de manifest que els acudits es basen, sobretot, en la llengua i la cultura que comparteixen emissor i receptor. Tres temporades, dotze episodis de 25 min. 7/10
Sulfat de ferro. © Paüls |
Fa vint-i-dos anys que al rebost del Refugi de la Vinyeta hi ha mitja coixinera de sulfat de ferro (grumolls sòlids cristal·lí verdós) i un ratllador per convertir-lo en sal. Cada primavera el meu pare n'espargia al nostre jardí de llicorella, a un pam de la planta —cep, taronger, ametller, perera, avellaner— i al vespre s'havia de regar amb abundància perquè fes l'efecte.
No hi ha cap indicació d'ús i em dolc de no haver après quina funció hi feia al nostre terreny pedregós i pobre de nutrients. Me n'informo i veig que, a més d'augmentar la capacitat de retenció d'aigua, és jungicida, fertilitzant (reforça, endureix i saneja tota mena de plantes) i desinfectant. També es pot aplicar diluït amb l'aigua de reg en una proporció de tres grams per litre.
I, a més, és el causant d'un altre efecte que agraeixo: fa fugir gats i gossos. El sulfat de ferro és una joia.
![]() |
Roses de pitiminí. Dibuix: © Cori Bach |
A les floristeries, sobretot per sant Jordi, es troben moltes varietats de rosers pitiminí de flor de diversos colors. Són plantes preferiblement d'exterior, entre sol i semiobra on fan una floració abundant, tant en torreta com directament a terra (Vegeu, al final d'aquest apunt, la foto del roser en què s'inspira el dibuix.) També poden viure en un interior airejat, però en aquest cas les flors seran de colors pàl·lids. La terra de la torreta s'ha d'estar sempre humida, procurant que no quedi aigua sobrera al plat, cosa que podria podrir les llavors o formar-s'hi el fong oïdium.
És una planta exigent pel que fa a l'adob. Es pot afegir a l'aigua de reg un fertilitzant líquid. L'afecten l'oïdi i el mildiu. Per protegir les fulles es poden prendre mesures preventives aplicant periòdicament un fungicida. Si el roser ha perdut el bon aspecte, després de la floració, cap al novembre, fer-hi una poda radical. Al nostre jardí de licorella no duren més d'una temporada, segurament, a causa de la temperatura ambiental que a l'hivern baixa més de 15°C i a l'estiu supera els 21°C.
![]() |
La Criatura del Dr. Frankenstein Autor i director: José Sanchis Sinisterra Sala Atrium. Barcelona |
Llegiu-ne la crítica d'Andreu Sotorra a «Clip de Teatre»
*
Extracte de la crítica en àudio al canal SPOTIFY
![]() |
La brama del cérvol (una experiència única en un marc incomparable) Dramatúrgia: Joan Yago. Coproducció: Teatre Lliure i La Calòrica Direcció: Israel Solà. Cia. La Calòrica. Sala Fabià Puigserver |
Llegiu-ne la crítica d'Andreu Sotorra a «Clip de Teatre»
*
Extracte de la crítica en àudio al canal SPOTIFY
![]() |
Leticia Feduchi. Oli sobre taula Sala Parés, espai 1 (carrer Petritxol, Barcelona) |
Oberta fins al 26 de juny de 2025
![]() |
Nou passeig al front marítim de Barcelona. Fotos: © ASA |
![]() |
Nou passeig al moll. Des del World Trade Center Fotos: © ASA |
![]() |
En fugida. Refugiats. Museu d'Història de Catalunya |
Exposició oberta fins al 20 de juliol de 2025 |
![]() |
Sanfermines, 1957-60 © Ramón Masats / VEGAP, Barcelona 2025 Exposició de la Fundació Foto Colectania, Barcelona |
L'espai de la Fundació Foto Colectania (passeig de Picasso, 14, Barcelona) presenta Ramón Masats. El fotògraf silenciós, una àmplia selecció de les millors imatges del fotoperiodista Ramon Masats (Caldes de Montbui, Vallès Oriental, 1931 - Madrid, 2024), el fotògraf més influent de la generació que va viure de ple la Dictadura de Franco. Masats va treballar professionament com a fotògraf a les principals capçaleres periodístiques del moment, on va defugir l'estereotip i va enfocar els reportatges amb empatia per la gent del carrer ("destil·laven humanisme", diu la seva filla Sònia). L'exposició abasta treballs des dels inicis el 1953 fins al 1965, moment en què l'autor abandona la pràctica fotogràfica durant més d’una dècada per dedicar-se al cinema i la televisió. Masat ha recollit en publicacions diverses sèries que s'han convertit en referents de culte, com per exemple la sèrie Les Rambles. En aquesa exposició hi trobem una selecció de fotografies icòniques dels llibres Neutral Corner i Los Sanfermines, combinades amb algunes d'inèdites. Per gentilesa de la seva filla, a l’exposició es poden veure tots els negatius que el fotògraf va anar revisant al llarg de la trajectòria i còpies originals de l’arxiu.
Exposició oberta fins al 25 de maig de 2025
![]() |
Orquídia papallona Dibuix: © Cori Bach |
El nom de l'orquídia papallona (Orquidea phalaenopsis) fa referència a l'aparença de les flors. És una planta d'interior que viu bé en indrets molt ben il·luminats i apartats de corrents d'aire. Per facilitar l'aireig de les arrels, és recomanable barrejar a la terra escorça de pi trossejada. És preferible regar la planta per immersió durant un minut, procurant que no quedi enaiguada. Abans de la floració afegir-hi fertilitzant líquid. No suporta bé els ambients més frescos de 15º. Per la facilitat de conreu i la floració vistosa i de llarga durada és la varietat d'orquídia més popular.
Anatomia d'un suïcidi, d'Alice Birch. Trad: Víctor Muñoz Calafell. Direcció: Glòria Balañà Altimira. TNC Sala Petita |
Llegiu-ne la crítica d'Andreu Sotorra a «Clip de Teatre»
*
Extracte de la crítica en àudio al canal SPOTIFY
![]() |
Plaer culpable. Autora i directora: Lara Díez Quintanilla Intèrprets:: Francesc Ferrer i Mar Ulldemolins Teatre Goya, Barcelona |
El Teatre Goya estrena Plaer culpable, la comèdia guanyadora del Torneig de Dramatúrgia de Temporada Alta del 2022. Un text brillant tant de fons com d'estructura, dosificant efectes. Una comèdia que exigeix dos bons intèrprets que se la creguin (Francesc Ferrer i Mar Ulldemolins, la broden.) Els protagonistes són el Jordi i la Laia, una parella d'enamorats que esperen un fill, després de cinc anys de viure junts. Estan confinats a casa per pandèmia de coronavirus i esperen que d'un moment a un altre hauran de córrer cap a la clínica. Mentrestant, amerats de felicitat, recorden viatges que han fet plegats i intenten aplicar el que han après en cursets de preparació per ser pare i mare. La Laia creu que és un bon moment per confiar-se secrets. Som-hi. Ai, la sauna tailandesa. Ai, el comiat de solter. I arriben les justificacions (per sucar-hi pa) i el fill desitjat. En sortim amb el somriure als llavis i amb ganes de recomanar-la a tothom. 10/10
Llegiu-ne la crítica d'Andreu Sotorra a «Clip de Teatre»
*
Extracte de la crítica en àudio al canal SPOTIFY
![]() |
Una mena d'Alaska. Autor: Harold Pinter. Trad: Cristina Genebat. Direcció: Ivan Benet. Espai Lliure, Teatre Lliure Montjuïc |
A Una mena d'Alaska, el personatge de la Deborah (magnètica Mireia Aixalà) parteix de quan la mort formava part d'un ritual domèstic. Pinter inclou a la conversa la germana de Deborah, que li ha dedicat la vida cuidant-la. El doctor Homby que la salva n'és el cunyat. El personatge que balla (Andrés Corchero, enigmàtic) podria representar la consciència de la malalta, però no ho he aclarit. Espectacle multidisciplinar que embolcalla un text molt curt. 7/10
Llegiu-ne la crítica d'Andreu Sotorra a «Clip de Teatre»
*
Extracte de la crítica en àudio al canal SPOTIFY
![]() |
Refugi. Autora: Jessica Goldberg. Trad: Carlota Subirós Direcció: Mònica Molins Duran. Producció de La Perla 29 Teatre La Biblioteca, Barcelona |
![]() |
Sèrie Vigdís, la primera presidenta Diversos directors. Islàndia, 2024 |
4 episodis de 58 min. Filmin. 8/10
Alícia en un món real. Adapt. i dram: Isabel Franc i Teresa Urroz Direcció: Teresa Urroz. Sala Tallers, TNC |
Llegiu-ne la crítica d'Andreu Sotorra a «Clip de Teatre»
*
Extracte de la crítica en àudio al canal SPOTIFY
![]() |
Flors de xeringuilla, varietat virginalis. Dibuix: © Cori Bach |
Per saber-ne més:
Xeringuilla, «El Jardí de Menuda Natura»