L’escenògraf Alfons Flores davant dels crucifixos de Norma Foto: Centre d’Art Tecla Sala, L'hospitalet |
Les escenografies acostumen a tenir una vida efímera, o bé es destrueixen després de les gires o bé es reciclen. Generalment s'exhibeixen en plànols, maquetes, fotografies i enregistraments dels espectacles. Fins ara. Fins ara que Alfons Flores (L'Hospitalet de Llboregat, 1957) presenta l'exposició panoràmica Alfons Flores. L’escenari prodigiós al Centre d’Art Tecla Sala de l'Hospitalet. Una selecció de creacions originals que l'escenògraf va començar els anys setanta per al teatre independent de la seva ciutat i que ha acabat realitzant en teatres de la Xina i Austràlia i en òperes de tot el món de la mà dels directors Calixto Bieito i Àlex Ollé.
Corona de
crucifixos de Norma de Vincenzo Bellini (Royal Opera House, Londres, 2016) |
La mostra també conté maquetes, plànols i fotografies, però allò que la fa singular són les quatre magnífiques instal·lacions escèniques transitables pels visitants. Tres són fragments d’escenografies: la gran pila inflable de roba d’Ascensió i
caiguda de la ciutat de Mahagonny de Kurt Weill i Bertolt Brecht (Teatro
Real, Madrid, 2010); el bosc de copes de L’elisir d’amore de Gaetano
Donizzeti (Deutsche Oper am Rhein, Düsseldorf, 2015) i de la corona de
crucifixos de Norma de Vincenzo Bellini (Royal Opera House, Londres,
2016).
La quarta instal·lació és la maqueta giratòria de l'escenografia de Le grand macabre de György Ligetti (Vegeu vídeo). Completa l'exposició una entrevista amb l'escenògraf i projeccions de diversos fragments
d'espectacles amb escenografies seves. A banda que les creacions se subjectin a les produccions, l'exposició que hem vist al Centre d'Art Tecla Sala és una mostra d'art teatral on cada obra emociona per ella mateixa. Bravo!, Alfons Flores, artista.
Fins al 3 de novembre.