16 d’octubre 2023

'LLUÍS DOMÈNECH I MONTANER. TRES MIRADES'

Articles, entrevistes i objectes

El llibre il·lustrat Lluís Domènech i Montaner a Reus. Tres mirades aplega creativament els deu projectes de Reus signats per Lluís Domènech i Montaner (Barcelona, 1849 - 1923), l’arquitecte més influent del Modernisme. Comparteixo autoria amb  l'artista plàstica Teresa Llorach i la historiadora Carme Puyol. Les 'tres mirades' del títol hi presentem cada projecte arquitectònic amb tres menes de relats vinculats: la síntesi històrica, la representació pictòrica o dibuixada i el relat literari de ficció.

La part de creació literària dedicada a cada edifici és un relat breu, una prosa poètica o un poema que capta la substància d'un ambient, d'una manera de fer, d'una atmosfera de l’època on se centra l'estat interior sensible dels protagonistes. Històries de vida de persones que van imaginar els edificis, que els van estimar, que hi van viure o que hi han treballat en diferents èpoques. En aquest sentit, la mirada orientada cap a les persones implica un reconeixement i alhora, una aportació a la memòria col·lectiva.

El llibre Lluís Domènech i Montaner a Reus. Tres mirades ha estat impulsat i editat per la Cambra de la Propietat Urbana de Reus, dins l'Any Domènech i Montaner, que commemora el centenari de la mort de l'arquitecte. Durant el procés d'elaboració i edició del llibre, les autores hem gaudit d'una elaboració harmònica en el temps que ens ha permès fer consultes, aprofundir en coneixement, activar memòria i imaginació i concloure l'edició amb el mateix apassionament creatiu que en iniciar-la. Un plaer.

Llegiu-ne i/o descarregueu-ne el 'Preludi' 
 

Lluís Domènech i Montaner a Reus. Tres mirades, 
Autores: Teresa Llorach, Lena Paüls i Carme Puyol. 
Edició: Cambra de la Propietat Urbana de Reus, 2023


***
 
Lluís Domènech i Montaner, 
l'arquitecte que va construir els seus somnis a la ciutat de Reus
 
Teresa Llorach
Lena Paüls
Carme Puyol
 
    En ocasió de l’Any Domènech i Montaner, per encàrrec de la Cambra de la Propietat Urbana de Reus, hem elaborat aquest llibre commemoratiu que engloba creativament els deu projectes de Reus signats per l’arquitecte més destacat i influent del Modernisme.
    Lluís Domènech i Montaner (Barcelona, 1849-1923) va desplegar a Reus el seu talent excepcional en deu projectes de naturalesa i funcionalitat diversa, dins un ventall temporal que va de 1897 a 1911, la qual cosa ens permet recórrer la seva etapa àlgida i consolidada. Trobem una obra on l’arquitecte enceta un tipus d’arquitectura inèdita de caire sanitari (Institut Pere Mata), edificis on queda definit el seu estil més personal en tota la seva esplendor (Casa Rull, Casa Navàs), construccions industrials on desplega tot l’enginy i conjuga tradició i modernitat (Magatzem Llopis, Magatzem Gasull), així com una pionera sala de cinema (Sala Kursaal) que va captivar els reusencs i que va ser enderrocada el 1973. Reus també compta amb una mostra del seu art funerari (Capella de la família Margenat), amb la singular reforma de la biblioteca de Pau Font de Rubinat i amb una obra tardana (Casa Gasull).  A més de dos projectes que no es van materialitzar: el Teatre Circ i les escales del Círcol, que també formen part de la trajectòria professional de l'arquitecte.
    La creació del llibre d'homenatge Lluís Domènech Montaner a Reus. Tres mirades ens ha estat confiada a tres autores que hi hem interrelacionat mirades en diàleg a través de disciplines diferents: la història, l'art i la literatura.  Hem seguit, amb actitud poètica, un itinerari de recerca de l'essència de cada projecte, hem indagat sobre el context que els va fer possible i hem imaginat situacions que transcorren en un espai de cadascun dels projectes domenequians a Reus construïts o ideats. 
    El punt de partida de l'anàlisi de cada projecte s'ha basat en el treball de recerca en documents d'arxiu, en fonts personals, en imatges reals i en bibliografia sobre l'època del Modernisme i el pensament estètic, filosòfic i polític de l'arquitecte, aplicats amb als projectes de Reus en particular.
    El relat històric i documental situa el context de cada projecte i remarca els aspectes constructius rellevants, la iconografia i el simbolisme que l'arquitecte integra a les arts decoratives. 
    El llibre inclou una biografia succinta de Lluís Domènech i Montaner, la qual cosa és un repte per les múltiples facetes que el personatge va desenvolupar amb profunditat i passió en els seus plantejaments arquitectònics i vitals. 
    Lluís Domènech i Montaner a Reus. Tres mirades és un llibre singular perquè és la primera vegada que el conjunt de projectes arquitectònics de Domènech i Montaner a Reus es representen en una publicació amb el llenguatge universal de l'art. 
    A manera de reportatge gràfic, dibuixos i aquarel·les interpreten els tresors patrimonials llegats per l'arquitecte, façanes i estances interiors, des de diverses perspectives, amplifiquen detalls (un plafó ceràmic, un capitell, un vitrall, una escultura, un esgrafiat), retraten el temps i superposen imatges de vida. Les il·lustracions comuniquen, en definitiva, una nova i màgica profunditat dels edificis domenequians comprensible per tothom.
    Un al·licient que fa exclusiu el llibre és que s'hi enfoca la relació de les persones amb els edificis. Inspirats en fets reals, es dona la veu a persones que van imaginar els edificis, que els han estimat, que els han habitat o que hi han treballat en diferents moments històrics. El relat literari remarca la subtilesa d'una manera de fer, el to amb què es comuniquen les persones i l'atmosfera de l’època on se centra l'estat interior sensible dels personatges. 
    Fent el recorregut immersiu en les obres reusenques signades per l'arquitecte Domènech i Montaner es troben similituds de forma i sentit d'uns edificis en uns altres —com ara de l'Institut Pere Mata de Reus a l'Hospital Sant Pau de Barcelona; del projecte del Teatre Circ de Reus al Palau de la Música de Barcelona—i és ingent la munió de missatges que l'arquitecte, l'artista, el director d'orquestra d'artesans va plasmar en cada obra, en complicitat amb qui l'hi encarregava. 
    En aquest volum donem relleu —amb tres mirades apassionades— a una arquitectura expressiva, viscuda i amena en reconeixement tant a qui la va fer possible com als usuaris de diferents èpoques i, alhora, és una aportació a la memòria col·lectiva. 
 
***