Oberta fins a l'11 de juny
30 d’abril 2023
'SOMIA LA CIUTAT', AL PALAU ROBERT
29 d’abril 2023
'CR#SH(Tothom pot caure)', A LA VILLARROEL
Cr#sh (Tothom pot caure). Direcció: Miquel Mas Fiol. L'Off LaVillarroel. Barcelona |
27 d’abril 2023
RETROSPECTIVA ILSE BING, AL KBR DE MAPFRE
©Ilse Bing. Steps at the Seine, París 1931 |
26 d’abril 2023
'TE CASARÁS EN BARCELONA', AL TEATRE GAUDÍ BARCELONA
Te casarás en Barcelona, d'Ever Blanchet. Direcció: Maria Clausó. Sala Petita, TGB |
Llegiu-ne la crítica d'Andreu Sotorra a «Clip de Teatre»
*
Extracte de la crítica en àudio al canal SPOTIFY
25 d’abril 2023
MINISÈRIE 'MARRIAGE'
Marriage. Regne Unit, 2022 Director i guionista: Stefan Golaszewski |
24 d’abril 2023
DESPRÉS DEL VALS, REPÒS AL SOL
© Lena Paüls Després del vals fúcsia (a punt de recomençar el ball) Poesia objectual: Paper fi enrotllat en un tronc, sobre rocam amb liquen |
«Les combinacions més usuals són els girs, semigirs i quarts de volta (a la dreta, a l'esquerra), el pas d'enllaç (endavant o endarrere), el pas encreuat, el pas colpejat, el pas encalçat o pas francès (encreuant el segon pas), el pas saltat, el pas encadenat, el passeig (frontal o en diagonal), el pas de marxa (lliscant a raó d'un pas cada tres temps endavant o endarrere), el burot (sobre la dreta o sobre l'esquerra i a gir per emps), el balanceig, el desmai i el pas lateral.»
ALEIX CORT. 'Vals' (fragment) Diccionari del ball
Veu del pòdcast: Andreu Sotorra
Música: Nits de Viena. Orquestra Filharmònica de Romania
23 d’abril 2023
El VALS FÚCSIA
© Lena Paüls El Vals fúcsia. Poesia objectual Paper fi enrotllat en un tronc, sobre terra de llicorella |
bressem plegats cada alba
de tot pas fem drecera;
però, si ritmats pel mestral,
ens troba junts una cruïlla
fent de baldufa
o de gallina cega,
ja podríem errar el camí:
on siguis tu, hi ha casa meva
22 d’abril 2023
LLIBRE I PUNT
Llibre i punt. © Lena Paüls Poesia objectual: Fulles de nesprer, troncs, roba brodada, punt de paper de diari, sobre làmina de ferro rovellat. |
21 d’abril 2023
'A XAVIER AMORÓS', MÒBIL I TANKA
d’un temps d’ordit i trama,
gra i clofolla.
Vetllador en la fosca,
et guardem la paraula.
*
El mòbil 'A Xavier Amorós' és una interpretació artística de les mostres que anaven a buscar les nostres mares a Las Amèricas, abans de decidir quina roba comprarien, aquí convertides en papers-creació-crònica social. Sobre un muntet de llicorella, representant de la terra aspra de Pradell.
Vol. 2023: 9a època, 1r quadrimestre
20 d’abril 2023
HISTORIETA GRÀFICA 'EL CAVALLER ARREBOSSAT'
19 d’abril 2023
MUSICAL 'TUELF POINTS', AL TEATRE GAUDÍ BARCELONA
Tuelf Points. Idea i direcció musical: Dídac Flores Rovira Direcció escènica: Karen Gutiérrez. Sala Gran, TGB |
Llegiu-ne la crítica d'Andreu Sotorra a «Clip de Teatre»
*
Extracte de la crítica en àudio al canal SPOTIFY
18 d’abril 2023
SÈRIE 'XOC DE FUTURS 1918-1939'
Xoc de futurs 1918-1939. Alemanya, França, Luxemburg , 2020 Creació: Jan Peter i Gunnar Dedio Direcció: Frédéric Goupil i Jan Peter |
Minisèrie documental de vuit capítols que relata els destins de tretze persones extraordinàries a partir dels seus diaris, correspondència i memòries. Seguim el comunista Hans Beimler, l'estrella del cinema mut Pola Negri, qui va ser comandant d'Auschwitz Rudolf Höß, i l'anarquista francesa
May Picqueray. Persones que van ser submergides a la guerra per les seves
conviccions, i amb les seves decisions van donar vida a la
història d'Europa amb totes les seves contradiccions.
El període d'entreguerres, entre 1918 i 1939, des de la fi de la Primera Guerra Mundial fins a la invasió alemanya de Polònia va ser dramàtic de formes molt diferents i allunyades en països com Alemanya, Itàlia, Gran Bretanya, França o la Unió Soviètica, entre altres. Una gran sèrie, documentada amb imatges reals ben integrades a les situacions ficcionades dels testimonis. Brillant. Filmin. 10/10
17 d’abril 2023
EXPOSICIÓ 'MEY RAHOLA, LA NOVA FOTÒGRAFA', AL MNAC
La Cua del pa, 1936-1937© Mey Rahola Dipòsit de la Generalitat de Cataluya. Col·lecció Nacional de Fotografia, 2020 |
Un dels temes preferits de Rahola van ser les marines, com a gran aficionada a la navegació, buscava perspectives agosarades de cops de mar, de veles i de pals des de dins de l'Elai, el vaixell familiar. Tenia predilecció pels retrats de dones i criatures amb una mirada vital i creativa. L'única fotografia que ha quedat de la Guerra Civil d'aquesta fotògrafa pionera és la Cua del pa, que explica el patiment de la rereguarda amb les dones fent cua del racionament diari.
Exiliada a Lió, va topar amb la Segona Guerra Mundial. Va subsistir fent retrats per a les cartilles de racionament i revelant per laboratoris. Al final de la guerra es va desplaçar a Vaucresson prop de París on va viure els darrers anys combinant fotografia humanística i de moda.
May Rahola, una fotògrafa excepcional recuperada per a la història de la fotografia artística. Sortim de l'exposició amb la impressió que hem fet un tast mínim de la seva obra i de la seva trajectòria. En volem més (sense dilació).
Exposició oberta fins al 22 de maig.
16 d’abril 2023
#BROSSA, A LA SALA JOAN BROSSA
Direcció i dramatúrgia: Gemma Beltran. Cia. Dei Furbi Sala Joan Brossa, Centre de les Arts Lliures, Barcelona |
Llegiu-ne la crítica d'Andreu Sotorra a «Clip de Teatre»
i/o
Extracte de la crítica en àudio al canal SPOTIFY
14 d’abril 2023
'EL TEMPS I ELS CONWAY', AL TEATRE NACIONAL
El temps i els Conway. Autor: J. B. Priestley. Traducció: Joan Sellent. Música: Manu Guix. Direcció: Àngel Llàcer. Sala Gran, TNC |
1919. Comencem amb la celebració dels 20 anys d'una de les quatre filles de la vídua Conway (Màrcia Cisteró, quin encert!). La representació és en una altra sala, davant nostre trien les disfresses. Tot és gatzara, ara que ha acabat la Primera Guerra Mundial i el fill predilecte de la senyora Conway és a punt de tornar a casa. Hi torna i, sense preàmbuls, demana els primers diners a la mare. "Per comprar-se roba nova a Londres." És un avís. El noi gran té un passament mediocre de funcionari i és l'únic que no té ambicions. Tota la resta de família s'imagina un futur pròsper i feliç.
Aquesta sumptuositat de la primera part contrasta amb el desballestament general de la casa, amb els quadres en blanc i negre de la reunió familiar de vint anys després. En aquest temps d'entreguerres s'ha produït la davallada econòmica i moral dels Conway. El context és important i els Conway han jugat en tots els fronts: mals matrimonis, matrimonis frustrats, la mà foradada del fill predilecte, la falta d'inversions a les propietats, el crac del 1929, el nazisme puixant i la Segona Guerra Mundial a la porta.
La direcció d'Àngel Llàcer deixa empremta en totes i cadascuna de les parts del conjunt. Ha focalitzat la part de festa i la part dramàtica de cada seqüència amb equilibri de mestre. Ha matisat el treball interpretatiu de cada personatge aconseguint naturalitat i bellesa, donant relleu a un text brillant. I ha tret el millor partit de la tècnica disponible al TNC. El resultat és un espectacle esplèndid de fons i de forma. 10/10
Llegiu-ne la crítica d'Andreu Sotorra a «Clip de Teatre»
i/ o escolteu:
Extracte de la crítica en àudio al canal SPOTIFY
13 d’abril 2023
'LECTURA FÀCIL', AL TEATRE LLIURE MONTJUÏC
Lectura fàcil. Direcció: Alberto San Juan Sala Fabià Puigserver, Teatre Lliure Montjuïc |
Lectura fàcil explica la història de quatre noies emparentades a la ficció, que viuen plegades en un pis tutelat. Tenen les desavinences normals de la convivència diària i una decideix fugir amb un de 'la secreta' i fer d'okupa. Les altres tres s'abandonen i, després d'informe desfavorable, estan a punt de perdre el pis, precisament quan la jutgessa les cita a declarar sobre el comportament sexual de la noia okupa, amb l'objectiu d'esterilitzar-la. Dels intèrprets només repeteix l'actriu sitgetana Anna Marchessi (brillant en totes les intervencions), que va néixer fa trenta anys amb una patologia de paràlisi cerebral. Marchessi ha fet dues carreres universitàries, un Erasmus, ha treballat de guionista i s'ha consolidat com a actriu. Com ella, tres intèrprets més de l'obra tenen alguna deficiència i es fonen amb els altres tres intèrprets "normatius". En alguna intervenció llarga, el text que diuen es presenta també sobretitulat. Tot i la seriositat del que s'hi tracta, hi ha tocs d'humor que fan de contrapunt a la lluita constant per arribar a no ser dependents. 8/10
12 d’abril 2023
EXPOSICIÓ 'DONES INVISIBLES ' AL PALAU ROBERT
Dones invisibles. Sala 4 Palau Robert |
Demostra la importància de la cultura dins les presons, la capacitat integradora de l'art. Les recluses van adquirir coneixements sobre el funcionament de la càmera i del retrat fotogràfic com a eines de creació. En la darrera sessió dels tallers van participar com a models en una sessió fotogràfica professional.
Exposició oberta fins al 7 de maig.
11 d’abril 2023
EXPOSICIÓ DE L'ARXIU ANGLADA CAMARASA, AL MNAC
Granadina. © Hermen Anglada Camarasa |
Exposició Anglada Camarasa. L'arxiu premeditat |
Ara l'arxiu Anglada Camarasa ha ingressat al MNAC donat per la filla de l'artista i es pot veure una selecció d'uns 360 documents dels 7.605 de la donació. Anglada Camarasa. L'arxiu premeditat, recrea l'espai propi d'un arxiu i el museu hi ha reunit alguns dels retrats que li va
fer un jove Picasso. I la família ha cedit algunes fotografies que l'autor va fer servir de model per a les seves obres.
Cal fer el recorregut museístic lentament perquè cada document seleccionat és una perla. Com la carta del 1915 que li adrecen els noms més importants de la Generació del 98 espanyola, com Azorín, Unamuno, Gómez de la Serna, Valle-Inclán, Ortega y Gasset i Pío Baroja. Li demanaven una exposició per homenatjar-lo a Madrid. Anglada, però, no es va sentir mai prou estimat a Espanya, i no va representar mai l’Estat oficialment. Per la seva condició de maçó i republicà es va veure obligat a exiliar-se, i quan va tornar a finals dels anys 40 al seu enyorat Port de Pollença, el règim franquista va aprofitar-ho per intentar apropiar-se’l.
Per si mai es feia una exposició retrospectiva, l'artista va classificar (Quadern blau, núm. 1) amb tot detall les obres que calia incloure, agrupades en cinc categories: Figura, Paisatge, Flors i Fruits, Nit de París i Notes i estudis. Anglada Camarasa controlava la difusió de la seva pintura, fins i tot quan ja no hi fos.
Exposició oberta fins al 7 de maig.
10 d’abril 2023
PEL·LÍCULA 'AS BESTAS'
As bestas. Direcció: Rodrigo Sorogoyen, 2022 |
Filmin. 9/10
05 d’abril 2023
PEL·LÍCULA 'SURO'
Suro. Direcció: Mikel Gurrea, 2022 |
04 d’abril 2023
EXPOSICIÓ 'FELIU ELIAS", AL MUSEU NACIONAL
© Feliu Elias. La Galeria, 1928 |
© Feliu Elias. La infància, 1920 |
Com a pintor, signava amb el seu nom propi, però va utilitzar el pseudònim Apa (per al dibuix humorístic i la caricatura) i Joan Sacs (per a la teoria de l'art i l'escriptura).
El 1908 va fundar i dirigir el setmanari d'humor «Papitu», una de les més importants publicacions humorístiques catalanes de tots els temps. En va ser un dels dibuixants més destacats, amb caricatures antigermàniques. Es mofava tant de la Lliga Regionalista com dels militars i de la FAI, cosa que el va obligar a exiliar-se. Va tornar a Barcelona i amb l'arribada dels franquistes el 1939 es va exiliar de nou i va ser internat en un camp de concentració.En paral·lel, va incloure als retrats elements que va dibuixar i pinta amb realisme. Pels artistes coetanis va ser titllat d'hiperrealista amb menyspreu. La revenja arriba amb crítiques a les avantguardes.
En el darrer espai de l'exposició es mostra una mirada a l'art català de principi del segle XX a través de les crítiques ferotges —signades com a Joan Sacs— amb una selecció de pintures de Dalí, Miró, Picasso, entre d'altres artistes.
Exposició oberta fins al 10 d'abril.
03 d’abril 2023
'LA ISLA DEL AIRE', AL TEATRE ROMEA
Les primeres escenes tenen lloc emmarcades en una escenografia de rocam tenebrós per molt que s'hi projecti un maping al·legòric; per sort en arribar l'expedició de les cinc dones a l'illa de l'Aire menorquina les roques s'obren a la llum de l'horitzó suposadament marítim. El text és tirant a pla, però hi ha les cinc actrius catalanes que el fan gran, sobretot Núria Espert, interpretant l'àvia-far que intueix els conflictes que viuen les filles i les netes i, amb la murrieria de la vella que se les sap totes, aconsegueix que ventilin els secrets més íntims. També fan bon joc Miranda Gas, Vicky Peña, Candela Serrat i Teresa Vallicrosa, cadascuna amb el seu moment de glòria. Un desenllaç previsible i somort fa que els aplaudiments costin d'arrecar. 8/10
Llegiu-ne la crítica d'Andreu Sotorra a «Clip de teatre»
*
Extracte de la crítica en àudio al canal SPOTIFY
02 d’abril 2023
'KINGDOM', AL TEATRE LLIURE MONTJUÏC
L'acció de Kingdom té lloc en una escenografia poètica, amb càlides cabanes de fusta a la clariana d'un bosc, un corrent d'aigua... Una càmera segueix els adults, els infants i els gossos dins i fora d'aquests espais i va creant la crònica audiovisual en directe. Al fons, la música d'efectes que subratlla al dramatisme. La història s'explica des de l'experiència d'una de les dues famílies que viuen aïllades a la taigà siberiana.Vam construir fa trenta anys les cabanes al bosc juntes i tenien la mateixa voluntat de viure de la natura. Fa anys que viuen enfrontades en dos bàndols. En un, la família que resisteix i a l'altre, la família que s'alia amb turisme de caçadors furtius que no respecten res i posen en perill l'equilibri ecològic. Les diferències de criteri i les rancúnies antigues dels adults crea tensions constants. Ni la canalla no pot franquejar la tanca, però precisament serà la següent generació que recuperarà la unió per afrontar la preservació tant de la natura com dels que en viuen. Espectacle original en llengua francesa, sobretitulat en català i anglès. 9/10
Llegiu-ne la crítica d'Andreu Sotorra a «Clip de Teatre»
*
Extracte de la crítica en àudio al canal SPOTIFY