Creeps. Autor: Lutz Hübner Traducció: Eduard Bartoll. Direcció: Miquel Àngel Raió Teatre Tantarantana, Barcelona |
31 de maig 2013
CREEPS, AL TANTARANTANA
30 de maig 2013
PATIM, PATAM, PATUM!
Coprpus. Font del Museu Frederic Marés. Foto: © Paüls |
Corpus. L'ou balla als sortidors de les fonts dels claustres, dels patis i dels jardins interiors dels edificis nobles del barri gòtic de Barcelona. M'agrada l'olor que fan les plantes dins de la humitat covada d'aquests recintes, però sobretot, m'agrada l'ornamentació combinada de cireres i flors de la font de Sant Jordi, al claustre de la catedral.
Oca de la catedral de Barcelona. Foto: © Paüls |
Per Corpus, les tretze oques blanques del claustre de la catedral estan inquietes amb tanta concurrència. Simbolitzen els tretze martiris de Santa Eulàlia, tants com anys tenia quan els va patir, segons la tradició. Són unes oques elegants, bellíssimes, que perden la compostura davant els crostons de pa remullat.
Per saber-ne més:
CORPUS: L'OU COM BALLA
CORPUS: L'OU COM BALLA
al blog «Aracne fila i fila»
29 de maig 2013
FRASES DE CARRER
Extret de l'espai Al carrer, «Time Out» |
A la revista «Time Out BCN» hi ha una secció de frases captades al vol que m'entusiasma. Les selecciona Enric Gomà, del fòrum que té obert amb més de sis-cents informants.
Subscripcions:
alcarrer@alcarrer.cat
És possible que les històries continuïn
escrivint-se elles mateixes sense autor.
PAUL AUSTER. Experiments amb la veritat.
És possible que les històries continuïn
escrivint-se elles mateixes sense autor.
PAUL AUSTER. Experiments amb la veritat.
28 de maig 2013
TE DE ROOIBOS
Foto: © Paüls |
La planta rooibos creixia salvatge i, actualment, per la demanda mundial, se'n fan plantacions amb control de qualitat acurat.
L'home té il·lusions com l'ocell ales.
Això és el que el sosté.
PASCAL
27 de maig 2013
TARTANYA, CUC DE TERRA
Tartanya, cuc de terra (Lombricus terrestri) Foto: Paüls |
TARTANYA f.
Tartany (Fraga, Tarr.).
Fon.: taɾtáɲɛ (Fraga); təɾtáɲə (Tarr.); təɾtɾáɲə, təɾtəɾáɲə (Tarr., Reus).
Var. form.: tartany, tartrany.
Etim.: desconeguda. Es pot pensar si ve d'un creuament de tartuga (nom d'un animal que també s'amaga sota terra) amb aranya (per la petitesa i semblança dels cucs i els aràcnids).
Per saber-ne més:
Es queixava una vegada
un cuc de terra molt franc
de com era arrossegada
la vida de la cucada...
I se'n va anar a pastar fang!
ENRIC LARREULA: El cuc de terra
26 de maig 2013
ARXIU BOLAÑO. 1977-2003
Arxiu Bolaño 1977-2003, al CCCB |
Exposició oberta fins al 30 de juny.
24 de maig 2013
IOLANDA SALVADÓ DESPARA LA LLUNA
La fotografia és l'art de la llum, diu la fotògrafa Iolanda Salvadó. I la llum és la matèria primera que va utilitzar per il·lustrar la prosa poètica Despara la lluna que vaig publicar per Sant Jordi en aquest blog i a «Punt i a cap.»
La Iolanda ha reflectit el diàleg entre una persona fantasiosa i una altra de realista del text en una fotografia conceptual, d'interpretació polisèmica, oberta a l'enciclopèdia de coneixements i sentiments de cada receptor. Tot i aíxí, en dóna unes claus de lectura interrelacionant fons i forma: "El paper simbolitza la lluna (la poesia), plena, gran, esplendorosa enmig d'una preciosa nit nítida, d'aquelles netes i fosques." Al paper rebregat hi ha "embotida" la prosa poètica manuscrita seva. Per poder-la llegir caldrà desparar la lluna, és a dir obrir el paper.
"És un contrallum de la llum que reflecteix la mateixa lluna, on el text és el relleu, els cràters, l'experiència, la imaginació i la personalitat que el fa especial, la inspiració que hi ha darrera de la mà que l'ha escrit. És el que transforma un simple paper en blanc en alguna cosa especial."
Secrets del making off: el fons és una tela negra davant de la qual va penjar el paper rebregat amb un fil a una barra transversal. Darrera del paper hi ha un petit focus de llum. "La resta és tècnica i composició", i la mirada del cor, esclar, sense la qual l'art no emociona.
Iolanda Salvadó Capdevila (Reus, 1977), fotògrafa i dissenyadora gràfica, és membre de l'equip F21 Fotografia Documental. És una persona de tarannà discret, que brilla amb llum pròpia, perfeccionista i eficaç a l'hora de resoldre allò a què es compromet. La fotografia li ha donat un nou sentit a la vida, diu. Els estudis que li han servit per ser feliç són, precisament, els del Grau Multimèdia que l'han enriquit i l'han apassionat, sobretot els referits al disseny gràfic, a la comunicació i al llenguatge visual.
Es considera pradenca d'infantesa, reusenca d'adolescència i duesaigüenca de joventut. Ha viscut en nou cases diferents ja sigui per estudi o per altres circumstàncies. Enguany farà el desè trasllat i desitja que sigui el definitiu. Ha fet de Duesaigües casa seva, hi té les arrels l'amor que mou el cel i les estrelles. Hi ha establert amistats sòlides i és l'ànima de molts projectes. Serà una gran àvia duesaigüenca, diu. Poca broma. Clic!
La fotografia em fa sentir, em porta, em transporta,
em deixa imaginar...Tenir un sentiment a través
d’una imatge és el que fa que
m’estimi la fotografia
d’una forma pura, sense malícia.
IOLANDA SALVADÓ
Per saber-ne més:
23 de maig 2013
PAULA VILÀ DIBUIXA L'ABÚS D'AUTORITAT
El dia de Sant Jordi vaig publicar L'home que feia moixons de paper, un poema narratiu inèdit amb una il·lustració de la Paula Vilà Rodríguez (Reus, 2001). Ara té onze anys, és una noieta sentimental, decidida, amb inciativa. Lectora voraç, escriptora compulsiva. Fa el darrer curs de primària a l'Escola Puigmarí de Duesaigües.
Paula Vilà Rodríguez Foto: Paüls |
Vaig donar el poema a la seva mare i a la primera trobada que vam fer per llegir-lo i comentar-lo, la Paula ja en va dibuixar il·lusionada un esbós. Tenia clar que volia dibuixar "l'abús d'autoritat". I, com a detall imprescindible, les pedres del Mercadal amb els números de les parades que ella saltava de número en número quan era petita. El resultat és un dibuix ple de sentit, un treball detallista i molt acurat, de tipus còmic, amb línies cinètiques que marquen els moviments.
Diu que quan va llegir el poema va pensar que seria més fàcil del que realment li va resultar, però es va posar molt contenta de la comanda, que es va prendre amb responsabilitat de professional. Va complir el termini tan bé que, quan l'hi vaig demanar, ja el tenia fet. Diu que recomanaria a tothom el poema, però que l'entendrien millor si ja tenen 8 anys.
A la Paula li agrada llegir històries realistes i fantàstiques amb animals mitològics. Recorda amb especial emoció el llibre El forat de les coses perdudes (Joan Armangué, Editorial Cruïlla, 1989), que va llegir fa temps. Després n'ha llegit molts d'altres, intensament i ben païts, perquè els explica amb tota precisió de detalls.
Explica sovint contes al seu germà i a la seva germana. Dels clàssics i dels que ella s'inventa. També en deixa llegir als seus pares, a la mestra i a mi, i escolta les recomanacions per millorar-los. No se n'acaba de sortir amb l'ortografia, perquè escriu tan ràpid com pensa, a borbolls.
Li agraden els dibuixos que els seus amics han fet altres anys per Sant Jordi amb poemes meus: El plat fondo, de l'Adrià Ciurana Mauri (2010); És primavera al pedrís, l'Estel de Haro Giménez (2011) i La geganta Ela pesca que pesca, de la Mariona Rabascall Francisco (2012). Li han servit de model a l'hora d'escanejar el seu.
22 de maig 2013
GEORGES MÉLIÈS, MAG DEL CINEMA
A CaixaForum de Barcelona, Georges Mélies. La màgia del cinema, exposició d'homenatge a qui ha estat anomenat el primer mag del cinema. La mostra fa un repàs a la seva obra i al valor que ha tingut en l'evolució de la història del cinema, un valor que s'ha reactualitzat a partir de la pel·lícula en 3D, Hugo, de Martin Scorcese.
Accés gratuït amb qualsevol targeta de "La Caixa".
Exposició oberta fins al 24 de juny.
21 de maig 2013
ELS GUAPOS SÓN ELS RAROS
Els guapos són els raros Autor i director: Enric Cambray Teatre Gaudí Barcelona, Barcelona |
20 de maig 2013
HANSEL I GRETEL
Hansel i Gretel Versió: Daniel Anglès. Direcció: Carles de la Rosa Teatre Poliorama, Barcelona Recomanat per a espectadors a partir 5 anys |
19 de maig 2013
FETA LA LLEI, FETA LA TRAMPA
Per mil anys de fàstic
SALVADOR ESPRIU
Tot el que ens cal és ràbia.
SALVADOR ESPRIU
Tot el que ens cal és ràbia.
D'aquí neixen les idees.
JEAN GENET
JEAN GENET
18 de maig 2013
MONTI, GRÀCIES
Mor el pallasso Monti (17.5.2013) |
Conservar allò que em faci recordar-te
fóra admetre que un jorn puc oblidar-te.
W. SHAKESPEARE, Sonets, CXXII
fóra admetre que un jorn puc oblidar-te.
W. SHAKESPEARE, Sonets, CXXII
Vegeu en aquest mateix blog l'apunt:
LA PRINCESA DEL PÈSOL
La princesa i el pèsol. Autor: Hans Christian Andersen. Adaptació i direcció: Dani Cherta. Música: de Keco Pujol Guasch Teatre, Barcelona. Espectacle recomanat a partir de 3 anys |
L'avi cap al final ha sortit per anar al lavabo i, quan ha tornat, ha trobat les petites abraçant-se d'emoció. "Què, ja s'han casat?", pregunta l'avi. "Sí, ja s'han fet un petó", han respost alhora. Aplaudiments per la companyia, per les cançons i la coreografia, pel sentit cívic amb què han investit la monarquia del conte d'Andersen. 9/10
17 de maig 2013
ELS 3 PORQUETS
Els 3 porquets Adaptació del conte popular: Albert Gorina, Joan Olivella i Magda Palau Direcció: Albert Gorina i Magda Palau. Teatre Victòria, Barcelona Espectacle recomanat a partir de 3 anys |
Els intèrprets van dels dotze als divuit anys. Tothom està molt bé, però en els diàlegs hi destaquen amb llum pròpia el llop gran i el llop petit, amb unes celebradíssimes escenes. Un conjunt digne, amb moltes hores de feina al darrere, perquè surti aquest treball coral de bona factura: elements escenogràfics efectius, coreografies brillants, cançons ben interpretades, vestuari dels animals del bosc molt suggerent. Al final el llops no en surten escaldats, sinó que, vist que no aconsegueixen menjar-se els porquets, els demanen poder jugar junts i fer-se'n amics. Antinatural. 10/10
16 de maig 2013
STOCKMANN, VERSIONA IBSEN
Stockmann Basada en Un enemic del poble, d'Henrik Ibsen Adaptació i direcció: Oriol Tarrasón Sala Muntaner, Barcelona |
El doctor Stockmann (esplèndida interpretació de Bernat Quintana) és un científic que descobreix que les aigües del municipi estan contaminades a causa dels residus d'una fàbrica. Fa un informe on denuncia el fet i proposa: cal aturar l'abocador i canalitzar adequadament l'aigua que arriba al balneari que dóna vida al poble. Però dur les obres a terme costarà molts diners i caldrà tancar el balneari dos anys. Els dirigents del poble, el diari local i la població en general se li giren d'esquena.
La versió d'Oriol Tarasón transmet la intenció d'Ibsen a la perfecció, de forma esquemàtica, però entenedora i intemporal. La humiliació del doctor Stockmann té el punt àlgid en les agressions a què és sotmès en una assemblea popular manipulada. No convé a ningú saber la veritat. 10/10
La distància entre allò que desitgen
i allò que poden obtenir és sovint
la causa de la seva tragèdia.
ORIOL TARRASÓN
YAACOBI & LEIDENTAL, AL RAVAL
Yaacobi & Leidental Autor: Hanoch Levin. Traducció: Raquel García Lozano. Direcció: Ángel Ojea. Teatre del Raval, Barcelona |
Espectacle musical que ha comptat amb la col·laboració del Festival de Cinema Jueu de Barcelona, l'Ambaixada d'Israel i el Centre Sefarad-Israel i la Fundació Baruch Spinoza. Ambient de cafè-concert en aquesta obra del dramaturg, director teatral i poeta israelià d'origen polonès, Hanoch Levin (Tel Aviv, Israel, 1943 - 1999), fill d'emigrants jueus supervivents de l'Holocaust.
Yaacobi i Leidental són dos amics inseparables. Inseparables, fins que Yaacobi decideix, quan compleix 40 anys, que ha de fer un gir a la seva vida. Trenca amb l'amic i es disposa a buscar parella. S'enamora a primer cop d'ull d'una noia (¿o potser del seu pompis escandalosament gros?) i es casen. Però, Leidental, que no accepta el trancament, els segueix arreu, la qual cosa comporta situacions còmiques, hilarants. 7/10
15 de maig 2013
PÈTALS DE PENSAMENT
Pensaments, trinitàries (Viola x wittrockiana). Foto: Paüls |
Les flors de pensament són molt vistoses com a decoració de plats i, a més, es poden menjar.
Vegeu receptes amb flors:
Iolanda Bustos, cuinera del paisatge.
14 de maig 2013
SEDUÏTS PER L'ART
Una exposició excepcional: Seduïts per l'art. Passat i present de la Fotografia, al CaixaForum de Barcelona. Les obres d'art clàssiques han estat referència per als pioners de la fotografia i un estímul per a la seva creativitat. Els fotògrafs d'avui també s'inspiren en els mateixes fonts i reeleboren els mateixos temes amb mitjans nous, amb la sensibilitat contemporània. També el fotoperiodisme ens remet a obres clàssiques, com per exemple a La Pietat, de Miquel Àngel, en la fotografia de Samuel Aranda, guanyadora del premi World Press Photo 2011..
Exposició oberta fins al 19 de maig
Accés gratuït amb qualsevol targeta de "La Caixa"
CURS D'ESCRIPTURA CREATIVA A MONTSERRAT
European Creativity School (EUCREATES) és una escola itinerant de creativitat literària. ¿A qui se li podia haver acudit la idea? A un reusenc: Jordi Folck, escriptor, fotògraf, publicista, actor... La primera escala d'aquest projecte és al Monestir de Montserrat, on desenvoluparà durant quatre dies del mes de juny un curs sobre el procés de creació d'una novel·la.
Les persones interessades que s'inscriguin i vagin de part d'aquest blog, gaudiran de l'oferta d'estudiants universitaris (tant si en són com si no.)
Les persones interessades que s'inscriguin i vagin de part d'aquest blog, gaudiran de l'oferta d'estudiants universitaris (tant si en són com si no.)
La paperera és el primer moble
en l'estudi de l'escriptor.
ERNEST HEMINGWAY
ERNEST HEMINGWAY
Per saber-ne més:
EUCREATES
EUCREATES
13 de maig 2013
BARCELONA, AL TNC
Barcelona Autor i director: Pere Riera. Música: Òscar Roig Teatre Nacional de Catalunya, Sala Gran, Barcelona |
10 de maig 2013
FIRA MUNTANYUM, POSTPART
Muntanyum, equip organitzatiu. Foto: © Iolanda Salvadó |
A una setmana vista de Muntanyum, fira rural, de viatges i muntanya, he trobat exhausts, però contents, els duesaigüencs que la van viure. Em sembla que la fira ha estat una injecció d'autoestima.
"No expliquis als altres els dolors del part. Mostra'ls la criatura", deia Indira Gandhi. La criatura, en aquest cas, és el que ha aportat de positiu la fira, tant pel que fa als aspectes materials com als intangibles per al conjunt de ciutadans que viuen —i volen continuar vivint— a Duesaigües. Es palpa satisfacció pels objectius aconseguits, pels contactes que s'hi han fet i per les coses que s'hi han après.
Lot de productes made in Duesaigües. Foto: © Carmina Mauri |
Vegeu en aquest mateix blog, els apunts:
Muntanyum, centre floral. Foto: © Carmina Mauri |
Personalment m’ha agradat molt veure tot de samarretes verdes anant amunt i avall acompanyant expositors, ajudant a tothom, conduint la gent i ajudant en tot el que fos necessari. M’ha agradat molt la implicació dels veïns del poble, fins hi tot aquells que no van enlloc i no surten gaire de casa. M’ha agradat veure gent interessada en el poble i sentir comentaris positius de la nostra vila, les seves cases i els seus habitants. M’ha agradat molt sentir parlar persones molt formades i amb molts coneixements de viatges, energies alternatives, llibres... M’ha agradat molt que persones molt conegudes i influents en els seus treballs s’han volgut desplaçar fins al nostre poble per compartir els seus coneixements amb nosaltres. M’ha agradat molt la presentació del llibre Duesaigües, Memòria d’un poble escrit per Josep M. Aragonès i les emotives paraules de la seva vídua Mercè Pau. M’ha agradat molt la implicació de les institucions polítiques del territori, que no han deixat sol un poblet com Duesaigües i l’han ajudat a fer possible aquest gran repte. M’ha agradat sentir com felicitaven els coordinadors per la feina feta. M’ha agradat molt presumir de poble.
CARMINA MAURI MESTRE,
amable corresponsal d'aquest blog a «Muntanyum»
MUNTANYUM, MODELS DE GESTIÓ
Nit de l'escalada. Foto: © Iolanda Salvadó |
En el marc de Muntanyum, fira rural, de viatges i muntanya (3.5.2013) es va rendir homenatge a Benjamí Vaqué i Cervera, veí de Pradell de la Teixeta, per ressaltar-ne els mèrits humans i els valors cívics. Bon coneixedor del terme de la Baronia d'Escornalbou, ha obert vies d’escalada, ha netejat i ha recuperat camins i marges de pedra seca per a ús de tothom. Quan els estaments públics no arriben on caldria, l'acció privada com la que ha dut a terme durant la seva vida Benjamí Vaqué i Cervera és admirable.
Camí vell Duesaigües-Riudecanyes. Foto: © Paüls |
Els ponents de la taula rodona sobre biomassa (4.5.2013) van coincidir a valorar com a necessària la gestió professionalitzada dels boscos catalans. La massa forestal creix a Catalunya cada any a causa de l’abandonament de l’agricultura i això comporta l'abandonament de camins, augmenta el risc d’incendis i en dificulta l'extinció. A través de la gestió de la massa forestal es crearia feina per a tercers, els propietaris traurien rendiment econòmic de l'excedent de fusta i es podria planificar el sòl del bosc per decidir-ne l’ús. Parlar d'energies renovables és parlar de futur. De tota manera, el representant de l’Institut de Recerca d’Energia de Catalunya va remarcar que la biomassa no és la solució al consum energètic, sinó una alternativa només recomanable en alguns casos. Només faltaria que per fer rutllar una estació de biomassa, ens quedéssim sense boscos.
Els ponents de les taules rodones eren convidats
excepcionals de primer ordre i àmpliament
coneixedors de la matèria que tractaven amb
discursos molt entenedors i educatius.
CARMINA MAURI MESTRE
Coredactora d'aquest apunt
"LAPAO" NO ÉS CAP NOM D'IDIOMA
Perdut el sentit del ridícul,
menyspreant la Filologia i la Història.
El lapao és un dialecte del naxi, que es parla a la Xina meridional i zones de Birmània i el Tibet per gairebé unes 300.000 persones. Es pot escriure mitjançant pictogrames o bé amb signes sil·làbics.
Font: Viquipèdia
El lapao és un dialecte del naxi, que es parla a la Xina meridional i zones de Birmània i el Tibet per gairebé unes 300.000 persones. Es pot escriure mitjançant pictogrames o bé amb signes sil·làbics.
Font: Viquipèdia
09 de maig 2013
TRIBUNAL CONSTITUCIONAL, QUÈ ÉS?
La confrontació, al marge de qui la busqui i qui en sigui responsable o culpable, perjudica tothom. Gestionar un escenari de xoc exigeix fermesa i coratge, esclar, però tranquil·litat. La por paralitza, però les ganes de brega dispersen i ho enterboleixen. [...] Toca moderar la capacitat d’ofendre’ns, ser inclusius, no caure en simplificació de bàndols i marcar agenda pròpia. Sense fermesa no arribarem enlloc, sense calma tampoc.
CARLES CAPDEVILA, director del diari «ARA»,
Per què són tan importants calma i fermesa, 9.5.2013
Per què són tan importants calma i fermesa, 9.5.2013
SALÓ DE PRIMAVERA DE LA CORI TORROJA
El llibre Lletres Reusenques. Reusenques de Lletres, s'exposa al Saló de Primavera de CT Art Gallery (Santa Anna, 6, Reus), de la mà de l'autora de la pintura de la portada, Fina Veciana, que també hi presenta dibuixos-collage sobre paper.
08 de maig 2013
LA SETMANA DE LA POESIA 2013
Festival de Poesia de Barcelona
del 8 al 14 de maig
La revista «Time Out BCN» convoca en ocasió de la Setmana de Poesia dos concursos poètics. Com a premi, una subscripció per mig any i dues entrades per al Festival Internacional de Poesia de Barcelona:
del 8 al 14 de maig
M'agradaria ensopegar amb poemes d'Espriu, de Rosselló-Pòrcel, de Joana
Raspall i de Joan Teixidor quan passo pel carrer Joaquim Costa i creuo la plaça dels Àngels. M'agradaria llegir un
paràgraf de K.L.Reich d'Amat-Piniella. Tots cinc van néixer fa cent anys. I la XXIX Edició del Festival de Poesia de Barcelona, n'ha programat actes en homenatge, només faltaria! Però, enguany, pel que es dedueix del programa, els poetes
grafiters i altres artistes plàstics que feien poesia visual pels
carrers (amb permís, durant la Setmana de la Poesia) han rebut la
llauna. I aquests escriptors dels quals es commemora el centenari no tindran grafits públics que omplin de sentit les parets mitgeres, les portes de pàrquing cent per cent barroerament grafitades. Una pèrdua.
La revista «Time Out BCN» convoca en ocasió de la Setmana de Poesia dos concursos poètics. Com a premi, una subscripció per mig any i dues entrades per al Festival Internacional de Poesia de Barcelona:
1. Premi de micropoesia via Twitter.
2. Premi de poesia visual o gràfica via Facebook
07 de maig 2013
EL BRUC DE PIPES
Bruc boal (Erica arborea) Foto: © Paüls |
I amb la mà vers les punxes i les queixes,
arrenco una branqueta a poc a poc,
i el tronc va cridar: "¿Per què m'esqueixes?"
DANT. Divina comèdia. Infern, cant XIII, 31-33
arrenco una branqueta a poc a poc,
i el tronc va cridar: "¿Per què m'esqueixes?"
DANT. Divina comèdia. Infern, cant XIII, 31-33
06 de maig 2013
LLIBERTAT!, DE RUSIÑOL
Llibertat! Autor: Santiago Rusiñol Dramatúrgia i direcció: Josep Maria Mestres Teatre Nacional de Catalunya, Sala Petita |
(Rusiñol) ens recorda vivament que no hi ha sentiment
més paralitzador, més negatiu, més efectiu com a
mecanisme d'exercici de poder, que la por.
JOSEP M. MESTRES, director de Llibertat!, de Santiago Rusiñol
més paralitzador, més negatiu, més efectiu com a
mecanisme d'exercici de poder, que la por.
JOSEP M. MESTRES, director de Llibertat!, de Santiago Rusiñol
05 de maig 2013
SHOPPING & FUCKING
Havíem vist tres obres Mark Ravenhill, dues de les quals dirigides per Josep M. Mestres i la tercera per Julio Manrique. Ara s'hi llença Oriol Rovira, amb Shopping & Fucking, que ja s'havia presentat fa deu anys al Festival Grec.
Una parella de tres (dos nois i una noia), conviu i malviu en un entorn de drogaaddicció i de buscar-se la vida com pot. Un dels nois, amb l'excusa de desentoxicar-se, se n'aparta i s'enamora d'un noiet de catorze anys que es prostitueix.
El traductor i director situa l'acció a la mateixa època que l'original, és a dir, abans de l'entrada a l'euro. En canvi, varia l'espai, ja que els fets passen a Catalunya, en comptes d'Anglaterra. Encara fa, però, un altre canvi: fa de Shopping & Fucking una obra bilingüe. A l'obra de Ravenhill s'hi parlava una sola llengua, nivell vulgar, argot juvenil. Aquí es recorre a l'ajut del castellà i no sé per què. No crec que sigui per fer més terrible o més versemblant el que hi passa. 9/10
Llegiu-ne la crítica d'Andreu Sotorra a «Clip de Teatre»
Shopping & Fucking. Autor: Mark Ravenhill
Trad. i direcció: Oriol Rovira. Teatre Tantarantana, BCN |
04 de maig 2013
LA FIRA MUNTANYUM ARRENCA
Foto: © Carmina Mauri |
Amb activitats per als més petits, MUNTANYUM, Fira Rural, de Viatges i Muntanya, ha arrencat a Duesaigües (dijous, 2 de maig). Els alumnes de l'Escola Puigmarí han estat amfitrions de nens i nenes de Vilanova d'Escornalbou i de Tarragona. Junts han dut a terme tallers, concursos, caminades i jocs pel poble. Una festa.
Marc Serena signa exemplars de La volta dels 25 (Ed. La Magrana) Foto: © Carmina Mauri |
Les deu coses que Marc Serena ha après viatjant:
1. Viatjar és fàcil.2. El visitant s’ha de camuflar allà on estigui, ser discret i no destacar gaire.
3. Cal conèixer el lloc i la gent, interactuar amb l’entorn.
4. Cal descobrir les complexitats i les particularitats del lloc.
5. És bo situar-se i comprendre el moment que s’hi està vivint a través dels diaris o altres mitjans de comunicació
6. Portar una maleta ben lleugera. Tant és si prenem o no l’ipad o l’iphone, a tot arreu trobarem de tot.
7. Veure les coses que passen fora de la ruta establerta.
8. Fer les coses quotidianes, com per exemple anar-se a tallar el cabell.
9. Gaudir del trajecte, anant pole-pole (poc a poc, en swahili), veient els canvis.
10. Viatjar sense moure’s, és a dir, llegint i tenir a l’abast una bona guia de viatge.
La passió per viatjar de Marc Serena i la seva manera
d’explicar-ho fan venir moltes ganes de fer la maleta,
lleugera com ens aconsella, i sortir a conèixer, més que
el món, les persones que hi viuen.
CARMINA MAURI MESTRE, corresponsal d'aquest blog,
CARMINA MAURI MESTRE, corresponsal d'aquest blog,
coredactora d'aquest apunt
03 de maig 2013
LITORAL
Litoral. Autor: Wajdi Mouawad.
Traducció i direcció: Raimon Molins
Teatre Romea, Barcelona |
El text s'ho val, però els intèrprets el broden. Al voltant de Marc Rodríguez, hi ha el pare, Lluís Marco, que ens arrenca somriures en el seu paper de personatge mort. Potents interpretacions de tots els altres, amb diversos papers: David Verdaguer, Pepo Blasco, Xavier Ruano (magnífic cavaller errant del somni) i també les actrius: Mireia Trias i Patrícia Mendoza. Raimon Molins ha fet una acurada direcció d'aquest conjunt d'impacte. 10/10
02 de maig 2013
LITERATURA ACTIVA
Vegeu-ne els objectius i la proposta de creació |
Es veu que sóc una patum virtual. Els meus blogs s'han posat com a model al «Taller de creació literària: literatura i cuina», que han menat Fina Masdéu i Beatriz Comella, en el marc de la Primaver@ Literària de Reus. Els ho agraeixo. Sí, em fa gràcia que considerin aquests apunts i els de Punt i a cap com un clàssic de "literatura activa" a la xarxa, però des que ho sé, no goso piular. Quina gaita!
Matí gris de dissabte. Pluja que convida a mirar el món des d’una finestra. Primavera literària. Aigua i lletres.
Aroma de cafè. Ossets de colors. Dolçor. Una vaixella antiga, de més de cent anys? Quants àpats ha acompanyat?
El taller evoca el plaer del gust. Cric, cric, la tinta recorre papers, s’atura. On és l’ordinador?
El taller evoca el plaer del gust. Cric, cric, la tinta recorre papers, s’atura. On és l’ordinador?
La creativitat en placidesa. Silenci.
01 de maig 2013
MARGARIDA AFRICANA
Margarida africana (Osteospermum fruticosum) Foto: © Paüls |
Les mates de margarida africana (Osteospermum fruticosum = Dimorphoteca fruticosa) estan en el seu punt més alt de floració. Al jardí de llicorella n'hi ha unes quantes de flors blanques, de roses i de violades, la majoria en torretes perquè, tot i que s'adapten bé als terrenys pobres de secà, no cal fer-les patir debades. Les tiges tenen tendència a allargar-se i són vulnerables als vents. Per això, després de la floració, les escapcem i tornen a florit a la tardor.
Per saber-ne més:
ELS HOMES DE MAHAGONNY, des de fora:
—No us deixeu vèncer, no tingueu por ni si la terra
es cobreix de foscor. No us tireu enrere. De què
val cap queixa al qui lluita contra els huracans?
BERTOLT BRECHT. Ascens i caiguda de la ciutat de Mahagonny
es cobreix de foscor. No us tireu enrere. De què
val cap queixa al qui lluita contra els huracans?
BERTOLT BRECHT. Ascens i caiguda de la ciutat de Mahagonny