David y Sara (Pegaso ha desaparecido) Autor: Ever Blanchet. Direcció: Òscar Molina Teatre Gaudí Barcelona, Barcelona |
30 de març 2012
DAVID I SARA, AL TGB
29 de març 2012
JOSEP CUNÍ, LA DIFERÈNCIA
Reafirmo la meva admiració pel periodista Josep Cuní. Ha demostrat que és únic en excel·lència informativa i en responsabilitat. Avui, jornada de vaga, la televisió pública catalana ha deixat els ciutadans orfes d'informació. Mentre s'estava cremant mobiliari urbà, saquejant grans magatzems, intimidant i estomacant petits botiguers, TV3 i les altres cadenes de la corporació, incomprensiblement, no emetien informació en directe, ni tan sols en una banda impresa a l'inferior de la pantalla.
A les set del vespre, Josep Cuní, a 8TV, cadena de La Vanguardia, posava en marxa la maquinària del seu programa «8 al dia», en edició especial. Sense comptar amb els mitjans de la televisió pública, ha fet un desplegament mediàtic creatiu, ha desplaçat diversos periodistes col·laboradors, ha fet un seguiment de la manifestació a peu pla (precisa i àgil narració de Pol Marsà) i des d'un lloc estratègic de les altures (eficaç Vanessa Petit), ha tingut a l'estudi l'opinió de ciutadans i testimonis dels esdeveniments per telèfon, via twitter i facebook. Ha recollit la valoració dels sindicats d'aquí i ha fet connexions amb Madrid. Josep Cuní estirant el carro informatiu d'una televisió privada i servint-lo en directe. A quarts de nou ha començat a mostrar fotografies d'establiments cremats. Ha mobilitzat deu convidats per debatre la incidència de futur de la vaga, sota el títol ¿I ara, què? Avui, dia de vaga general, Josep Cuní i el seu equip seran al peu del canó fins a quarts d'onze de la nit.
A les set del vespre, Josep Cuní, a 8TV, cadena de La Vanguardia, posava en marxa la maquinària del seu programa «8 al dia», en edició especial. Sense comptar amb els mitjans de la televisió pública, ha fet un desplegament mediàtic creatiu, ha desplaçat diversos periodistes col·laboradors, ha fet un seguiment de la manifestació a peu pla (precisa i àgil narració de Pol Marsà) i des d'un lloc estratègic de les altures (eficaç Vanessa Petit), ha tingut a l'estudi l'opinió de ciutadans i testimonis dels esdeveniments per telèfon, via twitter i facebook. Ha recollit la valoració dels sindicats d'aquí i ha fet connexions amb Madrid. Josep Cuní estirant el carro informatiu d'una televisió privada i servint-lo en directe. A quarts de nou ha començat a mostrar fotografies d'establiments cremats. Ha mobilitzat deu convidats per debatre la incidència de futur de la vaga, sota el títol ¿I ara, què? Avui, dia de vaga general, Josep Cuní i el seu equip seran al peu del canó fins a quarts d'onze de la nit.
Els mestres, caminant,
MÉS FOTOPERIODISME AL CCCB
Un bon exercici per estimular el nostre esperit crític és veure l'exposició Mésfotoperiodisme que ara presenta el Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB). Són quatre projectes que han format part del darrer Visa pour l'Image-Perpignan, el festival internacional de fotoperiodisme que té lloc cada any a la capital de la Catalunya Nord. Exposició oberta fins al 28 de maig.
Martina Bacigalupo. Em dic Filda Adoch. El projecte retrata el dia a dia d'una dona ugandesa en una zona en conflicte des de fa més de vint anys. Aquest treball narra una història de resistència silenciosa i admirable.
Japó, març 2011. Selecció de la revista «Days Japan» que recull l'obra de més de quaranta fotògrafs japonesos sobre les conseqüències immediates del tsunami.
Yuri Kpzyrev: Els camins de la revolució. Les protestes en el món àrab en quatre països diferents: Egipte, Bahrain, Líbia i Iemem.
Shaul Schwarz: Narcocultura. Per a milions de mexicans i llatinoamericans, la narcocultura representa l'únic model possible de fama i d'èxit.
Martina Bacigalupo. Em dic Filda Adoch. El projecte retrata el dia a dia d'una dona ugandesa en una zona en conflicte des de fa més de vint anys. Aquest treball narra una història de resistència silenciosa i admirable.
28 de març 2012
ZOOM, DE CARLES BATLLE
Zoom Autor: Carles Batlle. Direcció: Xavier Albertí Sala Beckett, Barcelona |
En el primer acte el comandant rep a la seva cabina un representant de la tripulació que el pressiona perquè deserti i i fugi amb ells a Mèxic. Rep també la visita d'una antiga amant (seductora Alícia González Láa) que viatja en el vaixell que el pressiona en el sentit contrari. Al segon acte, transcorre en l'actualitat, estan redactant a sis mans un guió cinematogràfic del que havíem vist a la primera part. Escenes simètriques, emmirallades. Hi ha una troballa escènica intrigant: el mariner al primer acte i el marit al segon acte escolten amagats dins un bagul, sense que els amants furtius ho sàpiguen. Els espectadors tenim més informació que els personatges i, a més, un representant que manifesta —amb la veu en off del mateix director— la nostra perplexitat davant d'un argument potent que es queda a mig explotar. 7/10
27 de març 2012
NIT DE RÀDIO DOS PUNT ZERO
Nit de ràdio dos punt zero Autora i directora: Cristina Clemente La Villarroel, Barcelona |
26 de març 2012
ANTONIO TABUCCHI, IN MEMORIAM
He despenjat els cinc llibres teus que tenim a casa i els tornaré a llegir, i l'emoció vindrà convocada com aquella primera vegada.
Si està al teu abast, procura que plogui per Setmana Santa, Antonio.
Aquests mots no tenien cap misteri per a ell
que els llegia, eren clars com l'aigua, sentia
que en posseïa la clau, podia aferrar-los
i tenir-los tots al palmell de la mà, jugar-hi
com amb les lletres de fusta d'un alfabet infantil.
ANTONIO TABUCCHI. Petits equívocs sense importància
PERERA A PUNT DE FLORIDA
Mon cor estima un arbre! Més vell que l'olivera
Més poderós que el roure...
MIQUEL COSTA I LLOBERA. El pi de Formentor
Perera del jardí de llicorella. Foto: Paüls |
25 de març 2012
LA SONDA VOYAGER
Voyager Autor i director: Marc Angelet Teatre Nacional de Catalunya, Sala Tallers Foto: David Ruano |
24 de març 2012
LA MONJA ENTERRADA EN VIDA
La monja enterrada en vida Autors i directors: Nao Albet i Marcel Borràs La Seca Espai Brossa, Barcelona |
23 de març 2012
REI I SENYOR, DE JOSEP POUS I PAGÈS
Rei i senyor Autor: Josep Pous i Pagès. Dramatúrgia de Pere Riera. Direcció: Toni Casares. Teatre Nacional de Catalunya, Sala Petita |
Rei i Senyor és un drama rural, estrenat el 1918, que s'emmarca en el context d'una societat que és a punt de desaparèixer a causa de l'immobilisme. El pare (interpretació antològica de Lluís Soler) vol obligar la filla a casar-se amb qui no estima i aquest fet serveix per posar de manifest l'acabament d'aquest món autoritari i rígid, que la següent generació ja no admet de cap manera.
Encara que vetllar pels nostres clàssics és el que pertoca fer al Teatre Nacional de Catalunya, aquesta proposta ha estat una sorpresa inesperada no només per l'interès del text, sinó per la interpretació amb convenciment de tota la companyia i pel tractament valent i eficaçment emotiu del muntatge. En aquesta obra hi reconeixem les nostres arrels més profundes. 10/10
22 de març 2012
JOAN PERA, AL VIOLÍ
Violines y trompetas Autor: Santiago Moncada. Direcció: Miquel Górriz Teatre Borràs, Barcelona |
L'assaig de El trio de l'arxiduc, de Beethoven queda pendent per un altre dia. Espectacle en espanyol. 7/10
21 de març 2012
DIA MUNDIAL DE LA POESIA 2012
La noia no responia amb paraules, sinó que responia amb tot el cos,
amb la mirada, amb les mans. No li servien les seves orelles,
però tampoc no servien les orelles dels altres amb qui el poeta
havia intentat conversar. El poeta estava segur que la noia tenia
una tercera orella, tan amagada, que mai els soldats diminuts
podrien arribar-hi per taponar-la.
LENA PAÜLS. Les orelles tenen parets.
20 de març 2012
20 DE MARÇ: LES FRÈSIES
Mates de frèsia al jardí de llicorella,
a la Vinyeta, Duesaigües
Les mates de frèsies del jardí de llicorella viuen al seu aire. Volen un terreny ben adobat i un ambient fresc i humit, que aquí no tenen. Resistents de mena, s'han aclimatat a la calor seca de l'estiu i a les gelades hivernals, com les d'engany. Fan no gaire més d'un pam i floreixen a la primavera. Mantenen dues setmanes les flors grogues —només grogues, tot i que n'he vist de molts colors en d'altres parterres— d'olor delicada. Són tan efímeres que, si no encertem a ser-hi, pot ben bé ser que no les vegem florir. I, com que no traiem els bulbs de terra, oblidem les mates de frèsies fins que la temporada següent tornen a florir, i ens avergonyeixen de la poca atenció que hi dediquem. Per fi ho hem entès: no ens necessiten.
Tot objecte estimat és el centre d’un paradís.
NOVALIS. Fragments.
CORIOLÀ, AL LLIURE
Coriolà Autor: William Shakespeare. Traducció: Joan Sellent Direcció: Àlex Rigola |
Ara entrava al Teatre Lliure amb l'esperança que en aquesta nova versió dirigida per Àlex Rigola entendria el missatge que emana d'aquest personatge que demana el vot al poble —al públic— i que després és desterrat de Roma. I res. Se'm resisteix a ser entesa.
Aquesta tragèdia romana de Shakespeare dura en l'original prop de quatre hores i aquí s'ha ventilat en una hora i quart. S'hi han deixat alguna cosa d'essencial, suposo.
Avís als espectadors: més val que vagin amb la lliçó ben apresa, altrament, sortiran del Coriolà del Lliure igual com hi han entrat.
CIUTADÀ I. Bons ciutadans! Aquí, de bons, només hi ha els patricis.
Nosaltres som pobres ciutadans; amb el que sobra a les autoritats
en tindríem prou. Si només ens donessin el que no els ve d'aquí,
mentre fos en bon estat, podríem figurar-nos que ens auxilien
per bon cor. Però es creuen que els resultem massa cars. La magror
que se'ns menja, els efectes de la nostra misèria, vénen a ésser
l'inventari detallat de llur abundància.
Coriolà, Trad. de Josep M. de Sagarra, 1958
Llegiu-ne una crítica ben documentada a «Clip de Teatre»
Coriolà, Trad. de Josep M. de Sagarra, 1958
Llegiu-ne una crítica ben documentada a «Clip de Teatre»
19 de març 2012
BUNYOLS DE CÍTRICS
Bunyols de cítrics. Foto: Paüls |
Avui hem fet uns bunyols seguint una recepta que ens facilita Josep-Lluís S. És encara més fàcil que la recepta que podeu llegir a l'apunt BUNYOLS DE QUARESMA d'aquest mateix blog.
Hem posat farina (a ull), llet (la mida que ha calgut per espesseir, però no gaire), una mica de suc de llimona o de taronja i sucre. Un cop fregits es passen per un plat amb sucre. S'hi pot afegir licor de Cointreau o d'un altre tipus potent. El resultat visual el teniu a la foto: esferificacions casolanes.
Els llaminers ja pensem en la mona.
LA NOSTRA CLASSE
La nostra classe Autor: Tadeusz Slobodiaznek. Direcció: Carme Portaceli Teatre Lliure de Gràcia, Barcelona |
Una comunitat que es desintegra de manera
irreversible i en la memòria de la qual només
hi queda el mal. No hi ha fugida del cercle viciós d'errors
i de ressentiments. EL crim no deixa ningú innocent.
irreversible i en la memòria de la qual només
hi queda el mal. No hi ha fugida del cercle viciós d'errors
i de ressentiments. EL crim no deixa ningú innocent.
CARME PORTACELI
17 de març 2012
PROJECTE ART SOLIDARI
És la paret més respectada pels grafiters del barri i dels passavolants. Ara, a la declinació del verb ravalejar que hi ha a la paret frontal del Museu d'Art Contemporani de Barcelona (MACBA), s'hi han afegit una sèrie de fotografies en blanc i negre amb retrats de persones que miren la càmera. Formen part d'un projecte d'art mundial. Es tracta, diuen, de "transformar els missatges de la identitat personal en obres d'art". Entenc que és art solidari pel lema:
ELS SOMNIS DELS DESNONATS
SÓN ELS MALSONS DELS BANQUERS
Vegeu altres projectes al web:
16 de març 2012
LA CUBANA, CAMPANADES DE BODA
Al Teatre Tívoli, set taquilleres vestides de núvia atenen el públic de l'estrena de Campanades de boda. Al Tívoli, oficia la Cubana.
¿Què és Campanades de boda? És la paròdia de la preparació del ritual d'un casament. Els de la companyia en diuen una "comèdia-vodevil-costumista." De les dues hores d'espectacle, la primera és teatre "convencional" a l'estil de les Teresines: la nena surt amb un indi i se'n vol anar a viure amb el seu estimat a l'Índia. La mare i la tieta la convencen que es casi. Sis hores abans de la festa (que s'ha anat fent descomunal) surten problemes d'infrastructura i les resolen a l'estil que ja coneixem.
L'explosió Cubana arriba en atacar la segona hora d'espectacle. Però, és clar, no he d'explicar res més. Només puc dir que des del públic hem col·laborat, amb molt de gust, a conservar les aparences davant de la família del nuvi. A canvi, hem rebut el regal d'una exuberància visual excepcional.
Enyoràvem la Cubana. L'hem anat seguint des del 1983, amb aquell Cubana's Delikatessen, després va venir La tempestat (1986), Cómeme el Coco, Negro (1989 i 2007), Cubana Marathon Dancing (1992), Cegada de Amor (1993), Una nit a l'Òpera (2001), Mamá quiero ser famoso (2003), Nuts Coco Nuts (2005). I les sèries d'humor a TV3.
En aquest nou espectacle els membres de la companyia tornen a posar tota la carn a la graella i ens aporten energia per molt de temps. ¿Qui ens ho hauria dit que ballar a l'estil Bollywood era tan fàcil? Aneu al Tívoli a comprovar-ho: reserveu entrades per Campanades de boda sense perdre ni un minut. Feu-me confiança. Espectacle bilingüe espanyol i català. 10/10
15 de març 2012
TERESA PÀMIES, CAPITANA
Teresa Pàmies, als 17 anys, membre de les Joventuts Socialistes Unificades de Catalunya, en un míting a la Monumental de Barcelona. |
A la memòria de l'escriptora Teresa Pàmies (Balaguer, 8.10.1919- Granada, 13.3.2012) que ha reflectit en tants llibres i articles la visió íntima i universal de la seva experiència com a dona d'esperit lliure i lúcid. Gràcies per facilitar-nos eines d'interpretació d'un temps difícil de comprendre.
14 de març 2012
TRIFULKES DE LA KATALANA TRIBU
Trifulkes de la KatalanaTribu Autor: Víctor Alexandre Dramatúrgia i direcció: Pere Planella Teatre Nacional de Catalunya, Sala Gran Per a espectadors a partir 8 anys |
La Nguéa aspira a ser presidenta de la Generalitat de Catalunya. Si fem cas del que asseguren els espectadors de platea, aquesta noia afrocatalana tindria majoria absoluta. 8/10
13 de març 2012
ENAMORAR-SE AL CEMENTIRI
El tipo de la tumba de al lado Autora: Katarina Mazetti. Adaptació teatral: Alain Ganas Versió i direcció: Josep Maria Pou Intèrprets: Maribel Verdú i Antonio Molero Teatre Goya, Barcelona |
12 de març 2012
GRAFITS IMPRESOS
1. Cantonada carrer Sepúlveda |
Darrerament proliferen uns magnífics grafits impresos pels voltants de la plaça dels Àngels, de Barcelona. Són retrats de persones corrents que miren els vianants. No en conec la tècnica, però sembla que han estat impresos en un paper fi —possiblement transparent— i que els artistes només els enganxen sobre superfícies metàl·liques d'elements de la via pública, com per exemple aquests que mostro aquí, en armariets d'electrificació. Després els integren amb traços espontanis i els signen.
2. Plaça dels Àngels, façana SIDOB |
3. Carrer Elisabets, façana SIDOB |
PS. El grafit núm. 1 es conserva en perfecte estat de conservació.
Els grafits 2 i 3 han estat esborrats.
11 de març 2012
EL PETIT DALÍ
El petit Dalí. Autors: Anna Obiols i Subi Teatre Poliorama, Barcelona |
Per a espectadors a partir de 3 anys
L'espectacle El petit Dalí, que veiem al Teatre Poliorama, parteix de l'àlbum il·lustrat El petit Dalí i el camí cap als somnis. El protagonista es presenta com un infant solitari a qui renya la professora perquè s'encanta dibuixant i imaginant éssers fantàstics, que després trobaríem a la gènesi del surrealisme del pintor. Una clau trobada a la platja li obre el món als diversos espais onírics que l'han convertit en artista universal. Així, prenen vida a l'escenari: els rellotges tous, el pa de pagès al cap, l'elefant de potes llargues i primes, els armaris de calaixos..., representats per elements de gran volum, que proporcionen els millors moments de l'espectacle, amb escenes ben resoltes. 8/10
L'espectacle El petit Dalí, que veiem al Teatre Poliorama, parteix de l'àlbum il·lustrat El petit Dalí i el camí cap als somnis. El protagonista es presenta com un infant solitari a qui renya la professora perquè s'encanta dibuixant i imaginant éssers fantàstics, que després trobaríem a la gènesi del surrealisme del pintor. Una clau trobada a la platja li obre el món als diversos espais onírics que l'han convertit en artista universal. Així, prenen vida a l'escenari: els rellotges tous, el pa de pagès al cap, l'elefant de potes llargues i primes, els armaris de calaixos..., representats per elements de gran volum, que proporcionen els millors moments de l'espectacle, amb escenes ben resoltes. 8/10
10 de març 2012
L'ESQUELLA DE LA TORRASSA
L'esquella de la Torrassa Autor: Serafí Pitarra. Música original de Joan Sariols Teatre Tantarantana, Barcelona Foto del monument a Pitarra: Albert Esteves |
09 de març 2012
JOAN MIRÓ, L'ESCALA DE L'EVASIÓ
La Fundació Miró té en curs l'exposició L'escala de l'evasió, un dels esdeveniments de la temporada. No és ben bé una retrospectiva de Joan Miró, sinó un recorregut per la seva obra, presentada per ordre cronològic. Organitzada conjuntament amb la Tate Modern de Londres, consta d'unes 150 obres de l'artista sensible i compromès amb el seu temps i les arrels catalanes aprofundides en un ventall de peces que van des de la presència figurativa a l'estilització surrealista. S'inicia en el moment en què Miró tempteja en els nous llenguatges que desenboquen en les avanguardes, localitzades sobretot a París. L'exposició s’atura en les obres que reflecteixen les tensions que van desembocar en la Guerra Civil Espanyola i la Segona Guerra Mundial i l’exili interior que va viure durant la dictadura franquista.
Una nova visita imprescindible a la Fundació Miró que, ara per una cosa i ara per una altra, havíem anant deixant aparcada. Pel que vam poder comprovar, també la tenien pendent molts altres ciutadans.
Exposició oberta fins al 18 de març.
Una nova visita imprescindible a la Fundació Miró que, ara per una cosa i ara per una altra, havíem anant deixant aparcada. Pel que vam poder comprovar, també la tenien pendent molts altres ciutadans.
Exposició oberta fins al 18 de març.
08 de març 2012
07 de març 2012
BUNYOLS DE QUARESMA
Bunyols de Quaresma. Foto: © Paüls, 2012 |
1/4 l de llet
150 g de farina (aprox.)
Mitja cullerada de llevat
Raspadura d’una llimona
Un pensament de sal
Una cullerada petita de sucre
Mitja tassa d'anís
150 g de farina (aprox.)
Mitja cullerada de llevat
Raspadura d’una llimona
Un pensament de sal
Una cullerada petita de sucre
Mitja tassa d'anís
06 de març 2012
NOSTALGERIA
Fusta'm. Carrer Joaquim Costa, 62 Barcelona Foto: VeraCiria |
Chandal (carrer Valdonzella, 29) : copes de conyac, ventiladors, instruments musicals, vinils, llibres de fotografia, joguines dels anys 70 i 80, com els Airgam Boys.
Fantastik (carrer Joaquim Costa, 62): hi ha rareres retro i petits objectes de regal procedents de diverses parts del món.
Fusta'm (carrer Joaquim Costa, 62): mobiliari restaurat i objectes de decoració originals (llums, gerros, telèfons, cendrers...)
Holala! Plaza (plaça Castella, 2): roba de vestir, calçat, bosses de mà, selecció de mobles auxiliars.
Aquests establiments m'inciten a mirar amb uns altres ulls els objectes de casa dels pares i la roba que tenim arraconada.
En un lloc o altre un vidre cau a terra:
sento les rialles dels trossos, el riure
per sota el nas de les esberles.
RAINER M. RILKE
05 de març 2012
ESPIADIMONIS, DE RAMON GOMIS
Espiadimonis Autor: Ramon Gomis de Barberà Intèrprets: Muntsa Alcañiz, Joan Anguera, Elena Fortuny i Alba Pujol. Direcció: Iban Beltran Teatre lliure Gràcia, Barcelona |
04 de març 2012
UN BOSC DE CAMES
Autor i director: Jordi Palet i Puig Espai Lliure, Teatre Lliure Montjuïc Per a espectadors a partir 3 anys |
02 de març 2012
INCENDIS, AL ROMEA
01 de març 2012
LA PLAÇA DEL DIAMANT, 50 ANYS
Escultura de bronze "Colometa" (1984), de Xavier Medina Campeny a la plaça del Diamant a Gràcia. |
La plaça del Diamant
Adaptació teatral: Joan Ollé i Carles Guillén
Direcció: Joan Ollé
Intèrprets de la Colometa: Montserrat Carulla,
Mercè Pons i Rosa Renom
Teatre Borràs, Barcelona, 2004
La plaça del Diamant Adaptació teatral: Josep M. Benet i Jornet Direcció: Toni Casares Intèrpret de la Colometa: Sílvia Bel Teatre Nacional de Catalunya, 2007 |
Distingida senyora: M'he passat
la nit en blanc llegint el seu manuscrit.
No el podia deixar.
JOAN SALES